Η δημιουργία των νέων Alfa Romeo Giulia και Stelvio έφερε στο φως μία σειρά προηγμένων τεχνολογικών συστημάτων, πολλά εκ των οποίων αποτελούν αποκλειστικότητα της Ιταλικής εταιρείας. Στόχος η επίτευξη κορυφαίων επιπέδων άνεσης και ασφάλειας, χωρίς να υπονομεύεται στο ελάχιστο η μοναδική οδηγική απόλαυση που αποτελεί κύριο χαρακτηριστικό του DNA της Alfa Romeo.

Όπως και πολλά άλλα μηχανικά μέρη των παραπάνω μοντέλων, το σύστημα τετρακίνησης Q4 εξελίχθηκε από λευκό χαρτί, έτσι ώστε να ταιριάξει απόλυτα με τον χαρακτήρα τους. Ο προηγμένος σχεδιασμός του και ακόμα περισσότερο ο τρόπος λειτουργίας και η αποτελεσματικότητα του, το καθιστούν ένα πραγματικό μηχανολογικό έργο τέχνης. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι ότι συνδυάζει ιδανικά την οδηγική απόλαυση ενός αυτοκινήτου με την κίνηση στους πίσω τροχούς με την ασφάλεια και τη σιγουριά που προσφέρει ένα όχημα με την κίνηση σε όλους τους τροχούς.

Η καρδιά του συστήματος είναι το Ενεργό Κιβώτιο Μεταφοράς Ροπής (ATC), το οποίο με βάση τις συνθήκες που καταγράφει και αναλύει σε πραγματικό χρόνο (επίπεδο πρόσφυσης, εντολές οδηγού, επιτάχυνση, κτλ.), εξασφαλίζει τη μέγιστη απόδοση έχοντας τη δυνατότητα να μεταφέρει έως και το 50% της ροπής στον εμπρόσθιο άξονα.

Τα περισσότερα συστήματα τετρακίνησης στην κατηγορία βασίζονται στη μόνιμη μετάδοση ενός ποσοστού ροπής στο εμπρόσθιο άξονα (π.χ. 70% πίσω – 30% εμπρός σε κανονικές συνθήκες) και μόλις υπάρξει απώλεια πρόσφυσης, η διαφορά ταχύτητας ανάμεσα στους δύο άξονες οδηγεί σε διαφορετική κατανομή (π.χ. 50% πίσω – 50% εμπρός). Αντίθετα το σύστημα Q4 επιτρέπει στο όχημα να λειτουργεί όπως ένα αυτοκίνητο με πίσω κίνηση και στην περίπτωση που κάποιο ελαστικό φτάσει στο όριο της πρόσφυσης του ή σε απότομες αλλαγές πορείας μπορεί ακαριαία να μεταφέρει έως και το 50% της ροπής στον εμπρός άξονα, αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο την απώλεια πρόσφυσης και διασφαλίζοντας τη μέγιστη απόδοση και αποτελεσματικότητα του οχήματος.

Η κατανομή της ροπής διαχειρίζεται συνεχώς με εξαιρετική ταχύτητα και ακρίβεια με βάση τα επίπεδα πρόσφυσης και τις εντολές του οδηγού. Χαρακτηριστικό είναι ότι το σύστημα μπορεί να μεταφέρει σχεδόν 1.000Nm ροπής στους εμπρός τροχούς σε λιγότερο από 150χλστ. του δευτερολέπτου και να πέσει και πάλι σε μηδενικά επίπεδα ροπής (όλη η δύναμη μεταφέρεται στους πίσω τροχούς) σε μόλις 120χλστ. Ο σχεδιασμός των μηχανικών μερών είναι αρκετά στιβαρός ώστε το Q4 να λειτουργεί απροβλημάτιστα ακόμα και σε συνθήκες έντονης πίεσης σε πίστα, αλλά παράλληλα και να μην απαιτεί για αυτό το σκοπό κάποιο επιπλέον σύστημα ψύξης.

Τέλος, ένα μοναδικό στοιχείο του Q4 είναι ότι προσφέρει διαφορετική σχέση μετάδοσης για τους δύο άξονες, χαρακτηριστικό που επιτρέπει την ταχύτερη έξοδο από τις στροφές αφού ο οδηγός μπορεί να ξεκινήσει ταχύτερα να επιταχύνει σε σχέση με τα οχήματα που χρησιμοποιούν συμβατικά συστήματα τετρακίνησης.

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι, το συνολικό βάρος του συστήματος για την μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς δεν ξεπερνά το 50 κιλά (συμπεριλαμβανομένου του άξονα μετάδοσης από ανθρακονήματα).

Η Ιταλική φίρμα, επέλεξε να επιδείξει τις δυνατότητες του συστήματος Q4 σε ένα στάδιο χόκεϋ επί πάγου, όπου μία Giulia και μία Stelvio επιδόθηκαν σε μία μοναδική χορογραφία. Για τη δημιουργία του video που αποθανάτισε δεν χρησιμοποιήθηκε κανενός είδους οπτικό εφέ, παρά μόνο και το οδηγικό ταπεραμέντο των δύο μοντέλων.

Νίκος Τσάδαρης


Πηγή