Στην αγορά εκτιμούν ότι πρέπει να παραμείνουν περί τα 16 επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία στο Αιγαίο, με το ημερήσιο κόστος τους για μισθούς και καύσιμα να υπολογίζεται κοντά στις 500.000 ευρώ ημερησίως.
Παρατείνεται ο… χειμώνας για την ελληνική ακτοπλοΐα. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και να καταστεί δυνατή η συνέχιση της λειτουργίας ορισμένων βασικών δρομολογίων σύνδεσης της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα αλλά και των νησιών μεταξύ τους, θα παρατείνει, σύμφωνα με πληροφορίες, την τρέχουσα χειμερινή περίοδο, που προβλέπει συγκεκριμένες και περιορισμένες δρομολογήσεις και πέραν της 1ης Απριλίου, οπότε και υπό κανονικές συνθήκες θα άρχιζε η θερινή περίοδος.
Ετσι τα επιβατηγά που δρομολογούνται εποχικά μόνο, και κυρίως τα ταχύπλοα, δεν θα ξεκινήσουν πλόες –εφόσον έτσι επιθυμούν–, και τα πληρώματα που τα επανδρώνουν μαζί με το εποχικό διοικητικό προσωπικό θα ενταχθούν στα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης. Περαιτέρω δε, για όποια από τα δρομολογημένα την περίοδο αυτή πλοία αποφασίσουν να αποδρομολογηθούν, οι σχετικές αιτήσεις των πλοιοκτητριών τους θα εξετάζονται από το υπουργείο κατά περίπτωση. Εάν δηλαδή θα εγκριθεί η αποδρομολόγησή τους ή αν θα απορριφθεί με την παράλληλη ένταξη αυτών των πλοίων όμως σε πρόγραμμα στήριξης των λειτουργικών τους εξόδων.
Το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη ζητήσει ακριβή στοιχεία από τις εταιρείες πετρέλευσης αλλά και από τις ακτοπλοϊκές προκειμένου να προσδιορίσει επακριβώς το κόστος δρομολόγησής τους για να έχει εικόνα εφόσον χρειαστεί να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κεφάλαια στήριξης του κλάδου ώστε αυτός να κρατήσει εκείνα τα πλοία που είναι απαραίτητα για τον ομαλό εφοδιασμό των νησιών αλλά και τις μετακινήσεις ανάγκης. Εκτιμάται από την αγορά ότι πρέπει να παραμείνουν περί τα 16 επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία στο Αιγαίο, με το ημερήσιο κόστος τους για μισθούς και καύσιμα να υπολογίζεται κοντά στις 500.000 ευρώ ημερησίως. Ποσό που σημαίνει πως εάν κρατήσει αυτή η κατάσταση για ολόκληρο το 2020 και το Δημόσιο αποφασίσει να βάλει το χέρι στην τσέπη, θα χρειαστεί να καταβάλει περίπου 140 εκατ. ευρώ. Ποσό που είναι παρόμοιο με αυτό που καταβάλλεται για τις άγονες γραμμές, τα δρομολόγια των οποίων θα συνεχιστούν κανονικά.
Ζητούν στήριξη
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προειδοποίησε πως, με δεδομένη τη συρρίκνωση της κίνησης της τρέχουσας περιόδου και την απώλεια της αυξημένης κίνησης της περιόδου του Πάσχα και της θερινής τουριστικής κίνησης, που αποτελεί το 60% του ετήσιου ακτοπλοϊκού μεταφορικού έργου, δεν υπάρχει δυνατότητα κάλυψης των εξόδων των ακτοπλοϊκών πλοίων, με αποτέλεσμα τη διακοπή των δρομολογίων. Για τους λόγους αυτούς ζήτησε οικονομική ενίσχυση των ακτοπλοϊκών αναδρομικά από 21/3/2020, οπότε και απαγορεύτηκαν οι μετακινήσεις προς τα νησιά, ούτως ώστε να εξασφαλισθούν η κάλυψη των αναγκών και η ασφάλεια των νησιών.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, ύστερα από σχετικό αίτημα του υπουργείου, έχουν ενημερώσει για τον αριθμό των πλοίων και δρομολογίων τα οποία πρέπει να εκτελούνται την τρέχουσα περίοδο, επίσης για τα έξοδα των πλοίων αυτών τα οποία πρέπει να καλυφθούν. Παράλληλα προχωρούν και οι διαδικασίες για νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν την προσωρινή απαλλαγή των ακτοπλοϊκών εταιρειών από την υποχρεωτική απασχόληση των πληρωμάτων και συγκεκριμένα για την αναστολή εφαρμογής των παραγράφων 6 και 7 του άρθρου 6 του ν. 2932/01 καθώς επίσης για την επέκταση της χειμερινής περιόδου που προβλέπεται από το άρθρο 29 του ν. 4150/13 μέχρι τις 31/10/2020.