Με την κατάθεση του πραγματογνώμονα Δημήτρη Λιότσιου, ο οποίος έχει καταγγείλει πως δέχθηκε πιέσεις από τον πρώην αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος Βασίλη Ματθαιόπουλο, προκειμένου να μην προχωρήσει στον καταλογισμό ευθυνών για την υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι συνεχίστηκε σήμερα η δίκη ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου της Αθήνας.
Ο μάρτυρας αναφέρθηκε στο χρονικό της πυρκαγιάς αλλά και στα όσα δεν έπραξαν οι ιθύνοντες από την προηγούμενη ημέρα αν και γνώριζαν ότι στις 23 Ιουλίου 2018 υπήρχε κίνδυνος επιπέδου 4 για φωτιά στην Αττική και ισχυροί δυτικοί άνεμοι.
Τα στοιχεία τα οποία επικαλέστηκε ο πραγματογνώμονας προέρχονται από τον έλεγχο των καταγεγραμμένων συνομιλιών, των ημερολογίων καταγραφής ενεργειών και των τηλεφωνικών κλήσεων. Σύμφωνα με τον μάρτυρα από τις επίμαχες συνομιλίες μεταξύ των αξιωματικών της Πυροσβεστικής προέκυψε ότι στις16:55 το κέντρο ΕΣΚΕ γνώριζε την πορεία της πυρκαγιάς και την επικινδυνότητα.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν» ανέφερε χαρακτηριστικά ο μάρτυρας.
«Ο πιλότος του μόνου εναέριου μέσου στις 17.15 ζητά ενισχύσεις και η τηλεφωνήτρια του λέει ότι μπορεί να είναι δύσκολη η επιχείρηση λόγω της κατοικημένης περιοχής κι εκείνος ζητά ενίσχυση από κάτω, εννοώντας επίγεια μέσα», συνέχισε ο κ.Λιότσιος, ενώ στις 17.30 ο χειριστής του ελικοπτέρου ενημερώει το ΕΣΚΕ ότι η φωτιά στην περιοχή του Νέου Βουτζά μπαίνει σε σπίτια. «Η συνδρομή μόνο ενός πτητικού μέσου μέχρι τις 18.20 κρίνεται επιχειρησιακά ανεπαρκής. Στις 17.30, πενήντα λεπτά από την αναγγελία της πυρκαγιάς, η πυρκαγιά είναι κοντά σε σπίτια και τα απειλεί και μόνο ένα εναέριο μέσο επιχειρεί. Αν είχαν στείλει τρία εναέρια μέσα η πυρκαγιά ίσως να ήταν ελεγχόμενη και δίνοντας εντολή εκκένωσης των οικισμών πολιτών θα ήταν πιθανό να μην είχαμε θρηνήσει τόσα θύματα» τόνισε ο κ. Λιότσιος.
Η εκκένωση
Ο κ.Λιότσιος αναφερόμενος στο τι δεν έγινε πριν ξεσπάσει η φονική πυρκαγιά εστίασε κυρίως στο ότι δεν δόθηκε εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων και στο ότι το ΕΣΚΕ δεν έδωσε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής. «Αυτό που δεν έγινε εκείνη την ημέρα, ούτε την προηγούμενη ημέρα ήταν η μεταστάθμευση αεροσκαφών, ούτε στην Αττική, ούτε στις άλλες περιοχές της χώρας. Όταν έχουμε βαθμό επικινδυνότητας 4 αυξάνονται και οι δυνάμεις μας και η ετοιμότητα. Στην Αττική είχαμε βαθμό επικινδυνότητας 4. Το ότι δεν έγινε η μεταστάθμευση αεροσκαφών, συνέβαλε στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έγκαιρης μεταστάθμευσης σε κατάλληλα αεροδρόμια» τόνισε ο μάρτυρας.
Ο μάρτυρας επίσης κατέθεσε ότι το ΕΣΚΕ επίσης δεν έδωσε εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής. «Δεν προέβη το ΕΣΚΕ σε εναέρια επιτήρηση της Αττικής. Αναλόγως του βαθμού επικινδυνότητας, κρίνουμε και τι διαδικασία, θα ακολουθήσουμε. Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και καναντέρ προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε καναντέρ στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά (Κινέτα)».
Η κατάθεση του πραγματογνώμονα διεκόπη για την προσεχή Πέμπτη.
cnn.gr