Tροπολογία για επιστροφές φόρων και προστίμων ύστερα από αναγνώριση λαθών από πλευράς Εφορίας περιέχει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγών που ψηφίστηκε στη Βουλή.
Ο στόχος είναι να εξαλειφθούν οι άδικες επιβαρύνσεις που έχουν γίνει στους πολίτες λόγω αριθμητικών ή υπολογιστικών λαθών της Εφορία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι περισσότεροι φορολογούμενοι να προσφύγουν στα Διοικητικά Δικαστήρια.
Όπως αναφέρεται στην τροπολογία, η Εφορία θα αναγνωρίσει τα σφάλματά της αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2014 και θα διαγράψει φόρους και πρόστιμα που οφείλονται σε πρόδηλα λάθη, ανεξαρτήτως εάν οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια. Ουσιαστικά αυτό αφορά υποθέσεις που εκκρεμούν τα τελευταία 10 χρόνια και σε αυτές τις περιπτώσεις οι φορολογικές αρχές θα διαγράψουν φόρους και πρόστιμα που έχουν επιβάλει στους πολίτες. Ωστόσο εάν τα ποσά των προστίμων και των φόρων αυτών έχουν πληρωθεί από τους φορολογούμενους τότε αυτά θα τους επιστραφούν σε περίπτωση που έχει κάνει σφάλμα η Φορολογική Διοίκηση.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες
Σημειώνεται δε πως σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, δεν επιτρέπεται η Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι έχουν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια. Συνεπώς οι φορολογούμενοι θα πρέπει:
- είτε να ζητήσουν από τη Φορολογική Διοίκηση να επανεξετάσει την πράξη που έχει εκδοθεί εις βάρος τους. Σε αυτήν την περίπτωση κινδυνεύουν να χάσουν την προθεσμία για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ή για την προσφυγή στα δικαστήρια,
- είτε να περιμένουν να λήξει η διαδικασία ενώπιον των δικαστηρίων. Διευκρινίζεται δε πως το διάστημα αυτό, η Φορολογική Διοίκηση δεν θα μπορεί να διορθώσει ένα προφανές σφάλμα.
Αναλυτικά:
Η ΑΑΔΕ θα μπορεί να τροποποιήσει ή να ακυρώσει τον άμεσο προσδιορισμό φόρου ή πράξης του διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή πράξης επιβολής προστίμου. Αυτό μπορεί να γίνει είτε κατόπιν αίτησης του φορολογούμενου είτε αυτόματα χωρίς αίτηση του φορολογούμενου για πρόδηλη έλλειψη (ολική ή μερική) φορολογικής υποχρέωσης ή για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος. Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα που έγιναν κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από το φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.
Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της Φορολογικής Διοίκησης. Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.
Η νέα διάταξη
Μάλιστα σύμφωνα με τη νέα διάταξη τροποποιείται το άρθρο 74 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που ρυθμίζει τη δυνατότητα να ανακαλούνται πράξεις της Φορολογικής Διοίκησης και όταν υπάρχουν πρόδηλα σφάλματα αναφέρονται τα εξής:
- Η προθεσμία για την ακύρωση πράξης που έχει προσβληθεί στα δικαστήρια και βρίσκεται σε εκκρεμοδικία λήγει ένα έτος μετά από τη λήξη της εκκρεμοδικίας, δηλαδή μετά από την έκδοση αμετάκλητης απόφασης, ενώ δεν εξετάζεται αν η πρόδηλη πλημμέλεια που αποτελεί τον λόγο ακύρωσης έχει προβληθεί στο πλαίσιο ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής.
- Ποσά που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί βάσει των πράξεων που ακυρώνονται, διαγράφονται ή επιστρέφονται κατά περίπτωση, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί παραγραφής.
Τι αναφέρει η συνοδευτική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους
Σύμφωνα με την συνοδευτική έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους υπάρχει το ενδεχόμενο να προκύψει σημαντική δαπάνη ή απώλεια εσόδων από την ακύρωση ή επιστροφή ποσών που έχουν βεβαιωθεί ή καταβληθεί.
enikonomia.gr