Η αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης αναφορικά με τη διαχείριση του ΠΔΑΜ ΕΣΠΑ 2021-2027, “προκειμένου να αποφευχθεί αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ των Διευθύνσεων της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ του άρθρου 3 του ν. 4872/2021”, καθώς και η κατάργηση για τις Εμβληματικές Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας το προβλεπόμενο όριο προϋπολογισμού των 75 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνεται στις ρυθμίσεις τροπολογίας που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τίτλο: “Αντιαναπτυξιακός Νόμος — Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη”. Το νομοσχέδιο εισάγεται προς συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής την ερχόμενη Τρίτη 25/1, και αναμένεται να ψηφιστεί την επομένη, 26 Ιανουαρίου 2022.
Με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
1.Διασαφηνίζονται οι αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) σε σχέση με αυτές της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ-ΔΑΜ και των λοιπών Διαχειριστικών Αρχών ΕΣΠΑ 2021-2027.
Ειδικότερα μεταξύ άλλων προβλέπεται:
i)η συνεργασία με τη Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ – ΔΑΜ στον σχεδιασμό και την αναθεώρηση των υποκείμενων Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ),
ii)ο συντονισμός της αξιοποίησης όλων των διαθέσιμων για τον σκοπό αυτό εθνικών ή ευρωπαϊκών πηγών χρηματοδότησης, πλην του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΠΔΑΜ) εντός του ΕΣΠΑ 2021-2027,
iii)η παρακολούθηση της προόδου και της εξέλιξης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του Πράσινου Ταμείου και άλλων προγραμμάτων και Ταμείων, προκειμένου να εντοπίσει και να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση δράσεων που σχετίζονται με τους Τομείς πολιτικής της ΔΑΜ κ.λπ.
2.Ορίζεται ότι, η λειτουργία της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ επικουρείται από τη Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αντί της Διεύθυνσης Διαχείρισης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού που ισχύει, και τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ίδιου υπουργείου.
3.Καταργείται για τις Εμβληματικές Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας το προβλεπόμενο όριο προϋπολογισμού των εβδομήντα πέντε εκατομμυρίων (75.000.000) ευρώ.
4.Προβλέπεται ότι, στις συμβάσεις του Αναπτυξιακού Προγράμματος Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας δεν περιλαμβάνονται, ανεξάρτητα από το ύψος του προϋπολογισμού τους και τον τρόπο χρηματοδότησής τους:
α)οι συμβάσεις που υλοποιούνται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα εντός των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΕΣΔΙΜ) που συνοδεύουν το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ ΔΑΜ 2021-2027, και
β)οι συμβάσεις για την υλοποίηση των οποίων, μέσω σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ο δημόσιος φορέας υποβάλλει αίτηση υπαγωγής στις διατάξεις του ν. 3389/2005 απευθείας στη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Επιπροσθέτως εναρμονίζονται με τα ως άνω αναφερθέντα και οι διατάξεις του άρθρου 127 του ν.4799/2021 σχετικά με τη χρηματοδότηση του Προγράμματος.
5.Επανακαθορίζεται η σύνθεση της Διϋπουργικής Επιτροπής Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Δ.Ε.Σ.Δ.ΙΤ.) με την προσθήκη του υπουργού Επικρατείας, αρμοδίου για την επιχειρησιακή υποστήριξη του πρωθυπουργού κατά τον εφαρμοσμένο προγραμματισμό των δημοσίων πολιτικών.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΓΛΚ επί της τροπολογίας, από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού από την κατάργηση του προβλεπόμενου ορίου προϋπολογισμού των εβδομήντα πέντε εκατομμυρίων (75.000.000) ευρώ για τις Εμβληματικές Επενδύσεις Στρατηγικής Σημασίας σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και τη συνακόλουθη διεύρυνση της βάσης αυτών.
Πηγή