Τα στοιχεία από τις εισροές και εκροές καυσίμων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τη φορολογική διοίκηση εξαιτίας πολλών προβλημάτων, τονίζουν στελέχη του υπ. Οικονομικών, και στόχος της ΑΑΔΕ είναι αυτό να αλλάξει.

Την αιμορραγία των δισεκατομμυρίων ευρώ που προκαλεί κάθε χρόνο στα κρατικά ταμεία το λαθρεμπόριο, κυρίως στον τομέα των καυσίμων, επιχειρεί να σταματήσει η κυβέρνηση με το σχέδιο νόμου που κατατίθεται τον προσεχή Μάρτιο στη Βουλή. Νωρίτερα, στα τέλη Φεβρουαρίου, το σχέδιο νόμου θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση και θα περιλαμβάνει διατάξεις  για την πάταξη της φοροδιαφυγής και το λαθρεμπόριο καυσίμων, τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα προβλέπει αυστηρότερες ποινές για όσους εμποδίζουν τους ελέγχους που διενεργεί ο ελεγκτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ, ενώ επιτέλους μετά 10 χρόνια θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το σύστημα εισροών-εκροών και θα εγκατασταθούν συστήματα GPS στα βυτιοφόρα.

Ηδη, το ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης των βυτιοφόρων παραδόθηκε στη φορολογική διοίκηση και είναι θέμα χρόνου να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία. Οπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου, στόχος είναι να δουλέψουν επιτέλους τα συστήματα που δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια και τα οποία μπορούν να συμβάλουν στον περιορισμό του λαθρεμπορίου. Οπως φαίνεται, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών τουλάχιστον σε αυτή τη φάση εστιάζει στο λαθρεμπόριο καυσίμων, καπνικών και αλκοολούχων ποτών. Κυρίως τα καύσιμα και τα καπνικά είναι αυτά που απασχολούν την κυβέρνηση, καθώς ο περιορισμός τους μπορεί να δημιουργήσει πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο έτσι ώστε να εφαρμοστεί ταχύτερα το πρόγραμμα που είχε παρουσιαστεί προεκλογικά.

Οι απώλειες από το λαθρεμπόριο τσιγάρων υπολογίζονται ετησίως σε 700 εκατ. ευρώ ετησίως, από το λαθρεμπόριο καυσίμων χάνονται τουλάχιστον 300-500 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, ενώ  από τον ΦΠΑ το ελληνικό Δημόσιο χάνει ετησίως περί τα 6 δισ. ευρώ. Στον τομέα των καυσίμων το ζητούμενο είναι να δουλέψει το σύστημα εισροών-εκροών. Οπως αναφέρει ανώτατος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών τα δεδομένα που μεταφέρονται ηλεκτρονικά από τα πρατήρια οδηγούνται στον «Καιάδα». Δηλαδή, τα στοιχεία από τις εισροές και εκροές καυσίμων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τη φορολογική διοίκηση εξαιτίας πολλών προβλημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή τρόπος διασταύρωσης των στοιχείων της προμηθεύτριας εταιρείας που στέλνονται στην ΑΑΔΕ με αυτά των πρατηριούχων.  Επιπλέον, το σύστημα που εγκαταστάθηκε στα πρατήρια δεν μπορεί να αξιοποιηθεί πλήρως, διότι έχει προβλήματα στο λογισμικό, στον εξοπλισμό, ενώ συγχρόνως δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό στην ΑΑΔΕ και στη ΓΓΠΣ προκειμένου να ελέγχει τα στοιχεία που αποστέλλονται. Επί της ουσίας, το σύστημα εισροών-εκροών, οι ιχνηθέτες, τα GPS στα βυτιοφόρα που έγιναν τα εμβλήματα της προσπάθειας να ελεγχθεί ένα κύκλωμα απέτυχαν, με αποτέλεσμα ακόμα και σήμερα να συνεχίζει σχεδόν ανενόχλητο τη δράση του.

Σύμφωνα με τον παράγοντα του υπουργείου Οικονομικών, το σχέδιο νόμου θα επιλύει τα προβλήματα του παρελθόντος με στόχο να εφαρμοστεί και να λειτουργήσει το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια τόσο για  υγρά καύσιμα όσο και το υγραέριο, στα διυλιστήρια και στις εταιρείες εμπορίας.  Επίσης, θα προβλέπονται συγκεκριμένες διαδικασίες για την αξιοποίηση των πληροφοριών που θα προκύπτουν από το σύστημα και νέες προσλήψεις προσωπικού.

Σχετικά με την εφαρμογή καταγραφής οχημάτων μεταφοράς καυσίμων που παραδόθηκε στην ΑΑΔΕ, θα έχει τη δυνατότητα:

– Καταχώρισης και διαχείρισης δεδομένων οχημάτων μεταφοράς ενεργειακών προϊόντων.

– Μαζικής εισαγωγής στοιχείων σημείων παράδοσης, όπως πρατήρια καυσίμων κ.λπ., για τον εμπλουτισμό του συστήματος, ούτως ώστε να διευκολυνθούν η χρήση και η δήλωση δρομολογίων.

– Αυτόματης λήψης δεδομένων στιγμάτων οχημάτων μεταφοράς ενεργειακών προϊόντων από συνεργαζόμενες εταιρείες με τα υπάρχοντα GPS των εταιρειών και αποθήκευσής τους στο σύστημα.

– Παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο δρομολογίων, θέσης/ταυτότητας των μεταφορικών μέσων και απεικόνισής τους στον χάρτη και στοιχείων ειδοποιήσεων κατάστασης/συμβάντων συσκευής GPS.

– Αξιοποίησης των δεδομένων, όπως για παράδειγμα, ο εντοπισμός σημείων με μεγάλο αριθμό στάσεων, η κίνηση οχήματος εκτός δηλωμένου δρομολογίου άρα και δυνατότητα διερεύνησης.    

Καπνικά

Τσουχτερά πρόστιμα για τους λαθρέμπορους καπνικών θα προβλέπει το σχέδιο νόμου που οδεύει στη Βουλή. Σύμφωνα με έκθεση της ΚPMG, το 2018, η κατανάλωση παράνομων τσιγάρων στην Ε.Ε. υπολογίστηκε στο 8,6% της συνολικής κατανάλωσης, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 43,6 δισεκατομμύρια τσιγάρα, το οποίο ισοδυναμεί με τέσσερις φορές τη νόμιμη κατανάλωση στην Ελλάδα. Από την έκθεση προκύπτει ότι η παράνομη αγορά τσιγάρων στην Ελλάδα το 2018 εκτινάχθηκε στο 23,6% και η χώρα κατακτά την αρνητική πρωτιά έχοντας το μεγαλύτερο ποσοστό παράνομων τσιγάρων στην Ε.Ε., που κόστισε στα κρατικά ταμεία 690 εκατ. ευρώ το 2018. Ταυτόχρονα, στην Ελλάδα καταγράφηκε η μεγαλύτερη ποσότητα παραποιημένων τσιγάρων στην Ε.Ε. (1,5 δισ. τσιγάρα).

Αλκοολούχα ποτά

Τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών έχει συρρικνωθεί εξαιτίας της διόγκωσης του παράνομου εμπορίου αλλά και των αυξήσεων στους συντελεστές του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ. Μάλιστα, το διάστημα 2009-2016, ο ΕΦΚ αλκοολούχων ποτών έχει αυξηθεί τέσσερις φορές και ο ΦΠΑ έχει αυξηθεί τρεις φορές από 19% σε 24%.

Η κυβέρνηση σχεδιάζει:

– Τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων για τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής και επέκταση των ηλεκτρονικών πληρωμών και της ηλεκτρονικής τιμολόγησης σε όλα τα επίπεδα συναλλαγών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

– Τη δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων όλων των Αρχών, με μητρώο για όσους συλλαμβάνονται για λαθρεμπορία και ηλεκτρονικής πλατφόρμας με στοιχεία ιχνηλασιμότητας.

kathimerini.gr