Το «μυστικό» που εξηγεί την ανοδική κίνηση του Πειραιά βρίσκεται στο γεγονός πως οι ταχύτητες διακίνησης μεταφόρτωσης και διεκπεραίωσης συνολικά των φορτίων είναι τέτοιες που, ακόμα και με τη ζήτηση στην Ευρώπη καθοδική, ο ΟΛΠ αποκτά μεγαλύτερα μερίδια από τη συνολική ευρωπαϊκή λιμενική αγορά.

Θετικό πρόσημο στον όγκο της εμπορικής δραστηριότητας πέτυχε κατά το πρώτο τρίμηνο και παρά την πανδημία η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, η οποία, διαβλέποντας πως η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αποτελεί την ανθεκτικότερη στην ύφεση δραστηριότητα, επιταχύνει τις σχετικές επενδύσεις.

Συνολικά τρία νέα έργα, που εντάσσονται στις επενδύσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει, βγαίνουν σε διαγωνιστική διαδικασία το αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ παράλληλα ο κινεζικός όμιλος που ελέγχει τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς θα επιδιώξει εκ νέου να ωριμάσει την κατασκευή ενός νέου, τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, έγινε γνωστό αυτή την εβδομάδα πως το Συμβούλιο της Επικρατείας φέρεται να δικαίωσε τον ΟΛΠ στην προσφυγή του κατά της Περιφέρειας Αττικής με την οποία η τελευταία είχε απορρίψει αίτημά του για έκδοση αδείας ναυπηγείου. Το ζήτημα είναι ιδιαιτέρως ευαίσθητο για έναν σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων του κλάδου, οι οποίες βλέπουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο ανταγωνιστικά.

Αναφορικά με τις επενδύσεις που δρομολογούνται άμεσα, σημειώνεται πως ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και αναμένεται η ανακοίνωση του αναδόχου για την επισκευή του προβλήτα Ι εμπορευματοκιβωτίων ενώ ακολουθούν οι διαγωνισμοί για την επέκταση του σταθμού αυτοκινήτων (αρχικός προϋπολογισμός 20 εκατ. ευρώ), για την υπόγεια σύνδεση σταθμού αυτοκινήτων με τον πρώην χώρο ΟΔΔΥ (5 εκατ. ευρώ) –που θα διευρύνει (κατά περίπου 80 στρέμματα) τη δυναμικότητα της αποθήκευσης και διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων– και η βυθοκόρηση λιμένος (8 εκατ. ευρώ). Και βέβαια υλοποιείται ήδη το έργο της επέκτασης του σταθμού κρουαζιέρας, με τη συγχρηματοδότηση του ΠΕΠ Αττικής, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ. Δηλαδή μαζί με τον προβλήτα 4, επιχειρεί εν μέσω πανδημίας να «τρέξει» επενδύσεις της τάξης των 350 εκατ., άλλες δεσμευτικές και άλλες επιπρόσθετες.

Σημάδια ανάκαμψης

Για να γίνει καλύτερα αντιληπτή η στρατηγική της Cosco στον Πειραιά και η επιτάχυνση των έργων που σχετίζονται με τα containers, πρέπει να τονισθεί πως παρά τη μεγάλη κάμψη του διεθνούς εμπορίου λόγω COVID-19, το λιμάνι κατάφερε κατά το πρώτο τρίμηνο να αυξήσει τη διακίνηση container στους τρεις προβλήτες του, δηλαδή στον προβλήτα Ι (που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ) και στου προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ (που διαχειρίζεται ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ως υποπαραχώρηση).

Ο Πειραιάς στους τρεις αυτούς προβλήτες (Ι + ΙΙ + ΙΙΙ) διακίνησε 1,369 εκατ. ΤΕU (Twenty-foot Equivalent Units) κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι 1,334 εκατ. ΤΕU το αντίστοιχο τρίμηνο 2019. Καθώς η διακίνηση στον ΣΕΠ έως και το πρώτο τρίμηνο υποχώρησε κατά 2,4% αλλά αυτή στον προβλήτα Ι του ΟΛΠ αυξήθηκε, ο Πειραιάς μπόρεσε έστω και οριακά να αντεπεξέλθει στην πρόκληση της πανδημίας.

Πηγές του ΟΛΠ και του ΣΕΠ αναφέρουν στην «Κ» πως ο Απρίλιος έδειξε κάποια σημάδια ανάκαμψης και έτσι και στο τετράμηνο το πρόσημο θα είναι θετικό ενώ ακόμα καλύτερος αναμένεται ο Μάιος. Το «μυστικό» που εξηγεί την ανοδική κίνηση του Πειραιά βρίσκεται στο γεγονός πως οι ταχύτητες διακίνησης μεταφόρτωσης και διεκπεραίωσης συνολικά των φορτίων είναι τέτοιες που, ακόμα και με τη ζήτηση στην Ευρώπη καθοδική, ο ΟΛΠ αποκτά μεγαλύτερα μερίδια από τη συνολική ευρωπαϊκή λιμενική αγορά. Ετσι παραμένει το μεγαλύτερο λιμάνι στη Μεσόγειο, τίτλο που κατέκτησε το 2019, αφού η ισπανική Βαλένθια διακίνησε 1,302 εκατ. ΤΕU το πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι 1,357 ΤΕU το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Αντιδράσεις

Η διαρκώς αυξανόμενη δυναμική των εμπορευματοκιβωτίων, σε αντίθεση με αυτήν της αγοράς της κρουαζιέρας, της επιβατηγού ναυτιλίας και της διακίνησης οχημάτων, που πλήττονται από την πανδημία, είναι και ο λόγος που η Cosco στρέφει πλέον τις προσπάθειές της στην επίτευξη συμφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση για την αδειοδότηση της επενδυτικής της πρότασης αξίας 200 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη ενός τέταρτου προβλήτα. Η εν λόγω επένδυση «σκόνταψε» στις εντονότατες αντιδράσεις των επιχειρήσεων που μισθώνουν εκτάσεις από τον ΟΛΠ στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, περιοχή δίπλα στην οποία έχει χωροθετηθεί ο τέταρτος προβλήτας.

Επιπλέον, καθώς η επένδυση αυτή δεν είχε περιληφθεί ούτε στη σύμβαση παραχώρησης ούτε στις συνομιλίες με το ελληνικό Δημόσιο κατά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ (που υλοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2016), η ελληνική κυβέρνηση, διά στόματος του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, κατά την επίσκεψή του στην Κίνα στα τέλη του 2019, συνέδεσε ευθέως την αδειοδότησή της με αντισταθμιστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία αλλά και την εθνική οικονομία.

Είναι αυτές οι συζητήσεις που αναμένεται να επιταχυνθούν, καθώς η μεν Cosco θέλει τον 4ο προβλήτα για να αυξήσει τη δυναμικότητά της, η δε κυβέρνηση την επένδυση για να μετριάσει τις συνέπειες της ύφεσης από την πανδημία.

kathimerini.gr