1727675397 Eforia 1.jpg
1727675397 Eforia 1.jpg

«Ραβασάκια» από την Εφορία έλαβαν 155.415 επιχειρήσεις, προκειμένου να αρχίσουν να συμμορφώνονται ξεκινώντας τις απαραίτητες διαδικασίες για την υιοθέτηση του περιβόητου «ψηφιακού δελτίου αποστολής».

Η ΑΑΔΕ απέστειλε mail σε εξατομικευμένες επιχειρήσεις, οι οποίες θα υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην πλατφόρμα myDATA από την 1η Δεκεμβρίου.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Μέσω αυτής της διαδικασίας η ΑΑΔΕ θα μπορεί να παρακολουθεί και να ελέγχει πιο αποτελεσματικά τη διακίνηση εμπορευμάτων, με την ψηφιακή καταγραφή και παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο, περιορίζοντας έτσι διευκολύνοντας τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους και συμβάλλοντας στον έλεγχο της φοροδιαφυγής.

Ποιοι θα ενταχθούν στο νέο σύστημα και τα πρόστιμα για μη συμμόρφωση

Σε πρώτη φάση, το μέτρο θα αφορά επιχειρήσεις με έσοδα άνω των 200.000 ευρώ, σύμφωνα με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για το 2022.

Στο επίκεντρο θα βρεθούν οι τομείς των ενεργειακών προϊόντων, των φαρμακευτικών και ιατρικών αναλωσίμων, καθώς και της παραγωγής και εμπορίας ελαιολάδου.

Στην περίπτωση που δεν εκδοθούν τα απαραίτητα παραστατικά διακίνησης, προβλέπονται πρόστιμα που ξεκινούν από 500 ευρώ για επιχειρήσεις με απλογραφικό σύστημα και φτάνουν τα 1.000 ευρώ για όσες τηρούν διπλογραφικό.

Με το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η φορολογική αρχή θα μπορεί να παρακολουθεί τη διακίνηση προϊόντων και να εντοπίζει συναλλαγές με εικονικά τιμολόγια ή χωρίς φορολογικά παραστατικά.

Το νέο σύστημα στοχεύει επίσης στην ενίσχυση των ελέγχων σε τομείς με αυξημένα κρούσματα φοροδιαφυγής, όπως τα αγροτικά προϊόντα και τα οικοδομικά υλικά.

Η εφαρμογή θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις: αρχικά με την έκδοση παραστατικών και τη διαβίβασή τους στο MYDATA, ενώ αργότερα θα προστεθεί η παρακολούθηση φορτώσεων και παραδόσεων μέσω σάρωσης QR Code.

Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις θα ενταχθούν στο νέο σύστημα από τον Απρίλιο του 2025, ενώ από το 2026 η χρήση του μέτρου θα είναι υποχρεωτική και για το Δημόσιο.

Εξαιρέσεις από το μέτρο περιλαμβάνουν αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ, φυσικά πρόσωπα με ευκαιριακές συναλλαγές έως 10.000 ευρώ και ορισμένους επαγγελματίες όπως τεχνικοί με βασικά εργαλεία εργασίας.

Παράλληλα, εντός του μήνα αναμένεται να ενεργοποιηθεί το ψηφιακό πελατολόγιο για επιχειρήσεις όπως συνεργεία αυτοκινήτων, εταιρείες πάρκινγκ και διοργάνωσης εκδηλώσεων, προσφέροντας στους ελεγκτικούς μηχανισμούς τη δυνατότητα διασταύρωσης πελατειακών στοιχείων με τις δηλώσεις στα MYDATA.

Ποιοι θα εξαιρεθούν του νέου συστήματος

Σε κάθε περίπτωση από 1η Δεκεμβρίου 2024 εντάσσονται υποχρεωτικά στο ψηφιακό δελτίο αποστολής:

  • Επιχειρήσεις με τζίρο πάνω από 200.000€ (έτους 2022)

Επιχειρήσεις που διακινούν:

  • Καύσιμα
  • Φαρμακευτικά προϊόντα
  • Ιατρικά αναλώσιμα
  • Οικοδομικά υλικά
  • Παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελιάς και ελαιόλαδου

Από 1η Απριλίου 2025 εντάσσονται υποχρεωτικά

  • Όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις

Από 1η Ιανουαρίου 2026 εντάσσονται υποχρεωτικά

  • Το Δημόσιο
  • Οι περιφέρειες και οι Δήμοι
  • Τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου

Εξαιρούνται:

  • Αγρότες Ειδικού Καθεστώτος
  • Συγγραφείς συνταξιούχοι, δημόσιοι και δημοτικοί υπάλληλοι
  • Ευκαιριακοί πωλητές με τζίρο έως 10.000 ευρώ
  • Εταιρίες διακίνησης συνεχούς ροής (ρεύμα, νερό, φυσικό αέριο)
  • Διακίνηση πάγιου εξοπλισμού σε περίπτωση μεταφοράς της έδρας
  • Εργαλεία εργατών-τεχνιτών
  • Γραφεία τελετών

Πρόστιμα μη συμμόρφωσης ανά φορολογικό έλεγχο

  • 500 ευρώ για απλογραφικά βιβλία
  • 000 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία

enikonomia.gr