Πρόταση πακέτου έργων υποδομών, ύψους 5-7 δισ. ευρώ, έχει ήδη προετοιμάσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η πρόταση, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη κατατεθεί και αναμένεται η κυβερνητική απόφαση που θα συνθέσει το συνολικό παζλ των έργων στο σχέδιο των 32 δισ. ευρώ, που θα δώσει ανάσα στη χειμαζόμενη ελληνική οικονομία, η οποία μετά τη δεκαετή κρίση χτυπήθηκε και από την πανδημία.
Σε συνδυασμό δε με το πρόγραμμα υποδομών, ύψους 13 δισ. ευρώ, του οποίου τις μηχανές έχει ήδη ανάψει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο κουμπαράς των έργων μεγαλώνει με έναν ορίζοντα που φτάνει ως το 2026. Από αυτό το πακέτο, κάποια έργα αναμένεται να μπουν και στις ράγες του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ άλλα θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ.
Η πρώτη λίστα των έργων προς ένταξη αναμένεται να είναι έτοιμη εντός Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για μεγάλα έργα, ύψους άνω των 5 εκατ., τα οποία και μπορούν να παρακολουθούνται βάσει χρονοδιαγραμμάτων. Δεδομένου ότι ποσοστό 70% αυτών θα πρέπει να συμβασιοποιηθούν ως το 2022, ενώ το υπόλοιπο 30% θα συμβασιοποιηθεί εντός του 2023, βασική προϋπόθεση είναι ο βαθμός ωριμότητας.
Στην τηλεδιάσκεψη που έγινε την Τετάρτη με τους 13 Περιφερειάρχες της χώρας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ενημέρωσε για τα κριτήρια επιλογής των έργων, προκειμένου να του παρουσιάσουν εγκαίρως τις προτάσεις τους.
Όπως ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης Αττικής, κ. Γιώργος Πατούλης, κατά την τηλεδιάσκεψη έδωσε έμφαση σε έργα που θα συμβάλλουν στην αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής, με την Περιφέρεια να έχει ώριμες μελέτες για αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στο επίκεντρο των προτάσεων της Περιφέρειας Αττικής τίθενται τα έργα ανάπλασης του παραλιακού μετώπου, με το εμβληματικό έργο της β΄φάσης ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, καθώς και τη δυνατότητα υλοποίησης της γ΄φάσης του έργου. Ενώ και τα οδικά έργα έχουν θέση στις προτάσεις της Περιφέρειας, όπως η σύνδεση της Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου (κόμβοι Σχιστού, Ασπροπύργου), η αναβάθμιση της παλαιάς εθνικής οδού Αθηνών-Θηβών, η επέκταση (υπογειοποίηση) της λεωφόρου Κύμης, η συντήρηση υφιστάμενων τεχνικών (γεφυρών) σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου, αλλά και έργα συντήρησης του οδικού δικτύου με έμφαση στις ασφαλτοστρώσεις.
Αντίστοιχα, ο περιφερειάρχης Ηπείρου, κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης έβαλε πρώτο στη λίστα της Περιφέρειας Ηπείρου τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα-Κακαβιά, ενώ προέβη και σε γενικές αναφορές για παρεμβάσεις που απαιτούνται στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, σε έργα αγροτικών υποδομών και περιβάλλοντος.
Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου, κ. Παναγιώτης Νίκας, πρότεινε για την Περιφέρεια Πελοποννήσου, ως μεγάλα έργα εθνικής σημασίας, τα εξής:
-έργα αντιδιαβρωτικής προστασίας ακτών, με προτεραιότητα τον Κορινθιακό Κόλπο
-αντιπλημμυρικά έργα σε ολόκληρη την Περιφέρεια
-κατασκευή φραγμάτων και λιμνοδεξαμενών
-πάρκο 800 στρεμμάτων στην περιοχή της παραχωρημένης από τον ΟΣΕ μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής από την Κόρινθο ως το Δερβένι
-στερέωση πρανών στην Διώρυγα της Κορίνθου
-κανονικοποίηση, επαναλειτουργία και συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Κόρινθο μέχρι την Καλαμάτα
-κατασκευή των τριων οριζόντιων οδικών αξόνων που θα διασυνδέουν τους αυτοκινητόδρομους της Πελοποννήσου και συγκεκριμένα, Τρίπολη – Λαγκάδια – Ολυμπία, Γύθειο – Σπάρτη, Λεύκτρο – Μεγαλόπολη – Ολυμπία και Καλό Νερό – Τσακώνα
-επέκταση του αγωγού φυσικού αερίου προς Καλαμάτα και Σπάρτη
-ανάπτυξη δικτύων φυσικού αερίου οικιακής χρήσης στις πόλεις της Περιφέρειας.