Την αλήθεια για το θέμα των φορολογικών δηλώσεων αναφέρει σε ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών και Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ).

«Ένας κλάδος ο οποίος «κράτησε όρθια» την ελληνική οικονομία στην χειρότερη παγκόσμια οικονομική κρίση την περίοδο του COVID-19 που έζησε και η χώρα μας, δεν αξίζει τέτοια απαξιωτική συμπεριφορά και οποιαδήποτε αναγνώριση στο έργο μας πρέπει να είναι κυρίως έμπρακτη.

Στην ΠΟΦΕΕ πιστεύουμε ότι η μισή λύση ενός προβλήματος είναι η κατανόησή του.

Για τον λόγο αυτό η ΠΟΦΕΕ ενημερώνει κάθε ενδιαφερόμενο για όλες τις πτυχές που συνθέτουν το πρόβλημα της υποβολής των δηλώσεων εισοδήματος έτους 2024, ειδικότερα για αυτές των επιχειρήσεων, προκειμένου ο καθένας  να αναλάβει  τις ευθύνες που του αναλογούν.

Την φετινή χρονιά, για πρώτη φορά στα χρονικά και ενάντια σε κάθε πηγή δικαίου, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών όρισε 3μηνη περίοδο υποβολής δηλώσεων εισοδήματος. Ούτε ο νόμος, ούτε το έθιμο, ως πηγές δικαίου, δεν όρισαν ή υπέδειξαν στο παρελθόν τόσο μικρή περίοδο υποβολής τους. Θυμίζουμε ότι το 2013, κατά τη ψήφιση του υφιστάμενου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ), ο νόμος προέβλεπε 5μηνη περίοδο υποβολής τους (01/02-30/06) η οποία καταργήθηκε λίγους μήνες μετά τη ψήφισή του. Τα τελευταία χρόνια η λήξη υποβολής των φορολογικών δηλώσεων κυμαίνεται μεταξύ τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου » σημειώνει η Ομοσπονδία σε ανακοίνωση της.

Γιατί είναι μικρή  η περίοδος υποβολής δηλώσεων εισοδήματος

«Οι κύριοι λόγοι που μία τόσο μικρή περίοδος υποβολής δηλώσεων εισοδήματος ανάγουν σε πρόβλημα την υποβολή τους, είναι στον πυρήνα τους οι εξής:

1.Η δαιδαλώδης νομοθεσία που διέπει την έκδοση του λογιστικού και φορολογητέου αποτελέσματος μίας επιχείρησης:

  • 35 άρθρα με 1.715 σχετικές εγκυκλίους, αποφάσεις, εγχειρίδια και νομολογία στον ΚΦΕ, και
  • 11 άρθρα με 47 σχετικές αποφάσεις, έγγραφα και γνωματεύσεις του Συμβουλίου Λογιστικής Τυποποίησης (Σ.ΛΟ.Τ.) στο νόμο για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, είναι η ελάχιστη και διαρκώς μεταβαλλόμενη νομοθεσία και νομολογία που πρέπει να έχει υπόψη του ο λογιστής φοροτεχνικός για να συμπληρώσει σωστά και κατά περίπτωση μία δήλωση εισοδήματος επιχείρησης.

2.Οι πρόσθετες διεργασίες και ελεγκτικές επαληθεύσεις των συναλλαγών των επιχειρήσεων στην πλατφόρμα MyDATA, που αύξησαν αισθητά τον χρόνο ολοκλήρωσης μίας δήλωσης εισοδήματος επιχείρησης.

3.Η διαχρονική αδυναμία όλων των εμπλεκόμενων φορέων να τεθεί το σύστημα υποβολής των δηλώσεων σε λειτουργία όντας πλήρως ενημερωμένο και λειτουργικό. Καθυστέρηση στην έκδοση αποφάσεων, προβλήματα στις εκκαθαρίσεις και λανθασμένη, ελλιπής και επαναλαμβανόμενη αποστολή στοιχείων από φορείς του δημοσίου, παρατείνουν την ολοκλήρωση δηλώσεων σε βάρος της εξαγγελθείσας προθεσμίας.

4.Ο μη συνεκτικός ψηφιακός μετασχηματισμός. Η έλλειψη διαλειτουργικότητας μεταξύ των ηλεκτρονικών εφαρμογών του δημοσίου και η μετατροπή της έντυπης φορολογικής, εργατικής και ασφαλιστικής γραφειοκρατίας σε ηλεκτρονική, πολλαπλασίασαν αισθητά τον χρόνο απασχόλησης των λογιστών – φοροτεχνικών.

Είναι αυτονόητο και διαχρονικά αποδεδειγμένο ότι μία ορθά συμπληρωμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος επιχείρησης αποτελεί τη μοναδική ασπίδα προστασίας της από μελλοντικές κυρώσεις φορολογικού ελέγχου, ενώ παράλληλα διασφαλίζει με τον πλέον έγκυρο τρόπο το δημόσιο συμφέρον. Συνεπώς, η έγκυρη υποβολή μίας τέτοιας δήλωσης προηγείται σε κάθε περίπτωση της έγκαιρης υποβολής της.

Διαφορετικά, μία βεβιασμένη υποβολή τέτοιας δήλωσης αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο της λανθασμένης συμπλήρωσής της, γεγονός που αφενός παράγει κυρώσεις σε βάρος της επιχείρησης από μελλοντικό φορολογικό έλεγχο, αφετέρου αυξάνει κατακόρυφα τον κίνδυνο απώλειας δημοσίων εσόδων.

Στον αντίποδα, μία εκπρόθεσμη υποβολή της, ακόμη και αν η δήλωση είναι ορθά συμπληρωμένη, φέρνει την επιχείρηση αντιμέτωπη με την κατά περίπτωση επιβολή προστίμου 250,00€ ή 500,00 ευρώ  και την αποκλείει από τη συμμετοχή σε αναπτυξιακά προγράμματα.

Η ΠΟΦΕΕ, ως το μοναδικό ομοιοεπαγγελματικό Δευτεροβάθμιο όργανο συνδικαλιστικής εκπροσώπησης του κλάδου, παραμένει αταλάντευτη στο δόγμα και τον ρόλο που ο νομοθέτης ανάθεσε στον λογιστή – φοροτεχνικό, δηλαδή του θεματοφύλακα των δημοσίων εσόδων. Ως εκ τούτου, είναι υποχρεωμένη να προάγει και να υποστηρίζει την επιστημονική επάρκεια του έργου των συναδέλφων και να αναδεικνύει κάθε πρόβλημα ή στρέβλωση που εναντιώνεται στο έργο του.

Η ανάδειξη τέτοιων προβλημάτων ή πιθανών στρεβλώσεων αποτελεί πράξη ευθύνης έναντι πολιτών και κράτους και όχι συντεχνιακό τέχνασμα προστασίας του εισοδήματός μας, όπως αδίκως και λανθασμένα ειπώθηκε από την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Εξάλλου, η πραγματικότητα δεν δικαίωσε την άποψη αυτή, μιας και το 70% των επιλεγμένων για αυτόματη εκκαθάριση φορολογικών δηλώσεων ιδιωτών υποβλήθηκε μέσω λογιστή – φοροτεχνικού, ενώ ένα επιπλέον 15% αναμένεται να περάσει από τα γραφεία μας για διόρθωση σφαλμάτων αυτόματης, άρα και λανθασμένης, εκκαθάρισης.

Εν κατακλείδι,

Για όλους τους ανωτέρω λόγους και επειδή έχει αποδειχθεί ιστορικά ότι η λήξη υποβολής των φορολογικών δηλώσεων σε μεταγενέστερο από τον νομοθετικά και κατά συνθήκη περιορισμένο χρόνο:

  • Δεν θέτει σε κίνδυνο τα δημόσια έσοδα,
  • Δεν θέτει σε κίνδυνο τις δημοσιονομικές, εγχώριες ή διεθνείς, υποχρεώσεις της χώρας,
  • Δίνει τον απαραίτητο χρόνο στον κλάδο μας για την εκπλήρωση του καθήκοντός του, καλούμε το Υπουργείο Οικονομικών να αναλάβει τις ευθύνες που του αναλογούν, να εγκαταλείψει την προσφιλή και εκβιαστική αναμονή με την παράλληλη απειλή προστίμων και να ανακοινώσει άμεσα ως εύλογη ημερομηνία λήξης υποβολής των φετινών δηλώσεων την 30/09/2024 αποκλειστικά μέσω Λογιστών όπως έχουμε ήδη προτείνει » συμπληρώνει.

 

 


enikonomia.gr