Πρόσθεσε ότι η αγροτεχνολογία θα «πρέπει να γίνει μέρος της παραγωγικής διαδικασίας των αγροτών μας» και υπογράμμισε ότι «η πράσινη ψηφιακή μετάβαση στον αγροτικό τομέα είναι ίσως το ύψιστο εργαλείο αυτή την στιγμή για τις επόμενες δεκαετίες».
Σε ό,τι έχει να κάνει με την εφαρμογή της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027 η εφαρμογή της οποίας ξεκίνησε στην αρχή του τρέχοντος έτους, ο κ. Γεωργαντάς επισήμανε μεταξύ άλλων ότι «θέτει τις βάσεις για τη μετάβαση στη νέα εποχή, της βιωσιμότητας, της ψηφιοποίησης, της γνώσης και της καινοτομίας».
Παράλληλα ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στάθηκε στον κομβικό ρόλο που διαδραματίζει η κατάρτιση των γεωργών και των κτηνοτρόφων σημειώνοντας ότι σύντομα θα παρουσιαστεί το νέο πρόγραμμα γεωργικών συμβουλών, ύψους 80 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τις εφετινές δηλώσεις ΟΣΔΕ ο κ. Γεωργαντάς σημείωσε πως «γίνονται προσπάθειες έτσι ώστε η δήλωση να ξεκινήσει στα τέλη Μαρτίου και πριν τις εκλογές». Τέλος, υποστηρίζει την μετάβαση των δηλώσεων στο gov.gr καθώς, όπως σημειώνει, «διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα και η αξιοπιστία μιας διαδικασίας», επισημαίνοντας ότι παρά τα όποια προβλήματα προέκυψαν «εδώ και πέρα οι προοπτικές θα είναι μόνο καλές».
Ακολουθεί η συνέντευξη του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργου Γεωργαντά στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
– Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις που ετοιμάζει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων;
Στο υπουργείο μας θεωρούμε κομβική για την εξέλιξη του πρωτογενούς τομέα την κατάρτιση των γεωργών και κτηνοτρόφων μας. Για τον λόγο αυτό, πολύ σύντομα θα παρουσιάσουμε πρόγραμμα γεωργικών συμβουλών, ύψους 80 εκ. ευρώ. Οι αγρότες μας θα έχουν δωρεάν πρόσβαση στην καθοδήγηση των επιστημόνων, προκειμένου να δώσουν προστιθέμενη αξία στην παραγωγή τους και να προσαρμοστούν στις επιταγές της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής 2023-2027 για μηδενικό αποτύπωμα στο περιβάλλον μέχρι το 2050. Κι αυτό γιατί, χωρίς γρήγορη προσαρμογή στις καινούργιες ανάγκες δεν θα μπορούν να υπηρετηθούν στο μέλλον, τα ζητήματα της διατροφικής αλυσίδας.
Πρόσφατα παρουσιάσαμε την εφαρμογή, μέσω της οποίας ο παραγωγός θα έχει τη δυνατότητα έγκαιρης και έγκυρης προειδοποίησης προκειμένου να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας πριν και μετά τον παγετό. Στόχος μας είναι να μην μείνει η χώρα μας πίσω στις τεχνολογικές εξελίξεις και στην χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στον πρωτογενή τομέα.
– Πολλοί τονίζουν ότι η μεταφορά των δηλώσεων ΟΣΔΕ στο gov.gr δημιούργησε περισσότερα προβλήματα από αυτά που έλυσε. Τι απαντάτε; Πότε θα ξεκινήσουν οι φετινές δηλώσεις ΟΣΔΕ;
Να ξεκινήσω με αυτό που με ρωτάτε και αφορά τους αγρότες μας για τις φετινές δηλώσεις ΟΣΔΕ. Γίνονται προσπάθειες έτσι ώστε η δήλωση να ξεκινήσει στα τέλη Μαρτίου και πριν τις εκλογές.
Η μετάβαση στο gov.gr ήταν μια αναγκαία μεταρρύθμιση. Για τον πρωτογενή τομέα πέρασε η δήλωση ΟΣΔΕ στο κρατικό νέφος και μέσα στο αξιόπιστο, διαφανές και αντικειμενικό πεδίο του gov.gr.
Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η αντικειμενικότητα και η αξιοπιστία μιας διαδικασίας που δίδει στους αγρότες μας και συνολικά στον πρωτογενή τομέα ενισχύσεις περίπου 2 δισ. τον χρόνο. Καταργήθηκαν ενδιάμεσες διαδικασίες που δεν πρόσφεραν καμία προστιθέμενη αξία αλλά αντιθέτως δημιουργούσαν «θολά» πεδία και επιβάρυναν άσκοπα τους αγρότες μας. Αναφέρω για παράδειγμα την κατάργηση των ΦΥΠΥ αλλά και της υποχρέωσης καταβολής στα ΚΥΔ των 7 ευρώ ανά δήλωση. Μόνο από την κατάργηση αυτής της υποχρέωσης για το 2022 εξοικονομήθηκαν 4,5 εκατομμύρια ευρώ για τους αγρότες. Αν και ήταν ο πρώτος χρόνος μετάπτωσης στο νέο σύστημα μιας «βαριάς» διαδικασίας, οι αγρότες μας πληρώθηκαν έγκαιρα και αξιόπιστα και είναι βέβαιο ότι από εδώ και πέρα οι προοπτικές θα είναι μόνο καλές.
– Η κατάρτιση των αγροτών στη χώρα μας είναι σημαντικά χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τι προτίθεται να κάνει το ΥΠΑΑΤ για να μειωθεί αυτό το «χάσμα»;
Είναι αλήθεια ότι το ποσοστό κατάρτισης των Ελλήνων αγροτών, ανέρχεται σε μόλις 6,7% έναντι μέσου όρου 25% στην Ε.Ε. και 80% στην Ολλανδία.
Και για τον λόγο αυτό προτεραιότητα της επόμενης θητείας, της κυβέρνησής μας στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης θα είναι η αύξηση του μέσου όρου κατάρτισης των Ελλήνων αγροτών τουλάχιστον στο επίπεδο του μέσου ευρωπαϊκού όρου.
Η Αγροτεχνολογία, πρέπει να γίνει μέρος της παραγωγικής διαδικασίας των αγροτών μας γιατί έτσι θα επιτευχθεί η απαραίτητη ισορροπία μεταξύ της ανάγκης για όλο και μεγαλύτερη παραγωγή αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος. Η κλιματική κρίση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο ως ιδέα. Η κλιματική κρίση είναι εδώ και ο συνδυασμός νέων τεχνικών με την προστασία του περιβάλλοντος θα οδηγήσει τον πρωτογενή μας τομέα σε ανάπτυξη και γιατί όχι σε άνθηση. Η πράσινη ψηφιακή μετάβαση στον αγροτικό τομέα είναι ίσως το ύψιστο εργαλείο αυτή την στιγμή για τις επόμενες δεκαετίες.
– Ήδη από την αρχή του χρόνου έχει ξεκινήσει η εφαρμογή της Νέας ΚΑΠ 2023-2027. Σε ποια φάση βρισκόμαστε;
Η νέα ΚΑΠ 2023-2027, αποτελεί την βίβλο για το μέλλον της αγροτικής οικονομίας. Κι αυτό, γιατί εστιάζει στην μετάβαση στην «πράσινη οικονομία», ένα εγχείρημα που δεν είναι εύκολο. Αν δεν πετύχει η πράσινη συμφωνία και δεν οδηγηθούμε σε μηδενικό αποτύπωμα, δεν θα έχουμε το πεδίο να αναπτύξουμε καμία δράση. ”Αλλωστε, τη γη δεν θα την καλλιεργήσουμε μόνο για τα επόμενα 20 χρόνια, αλλά πρέπει να μπορούν να την καλλιεργήσουν και τα παιδιά μας.
Η “Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία” θα μας βοηθήσει να προσανατολιστούμε όσον αφορά στη νέα ΚΑΠ 2023-2037 με στόχο μια ευημερούσα και δίκαιη κοινωνία που στηρίζεται σε μια σύγχρονη και ανεπτυγμένη οικονομία, με αποδοτικότερη χρήση των φυσικών πόρων, διατηρώντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα στην αγορά με τον ταυτόχρονο στόχο να είναι οι μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και λοιπών περιβαλλοντικών ρύπων έως το 2050.
Είναι πολύ νωρίς για να δούμε απτά αποτελέσματα αλλά είναι βέβαιο ότι η νέα ΚΑΠ 2023-2027 θέτει τις βάσεις για τη μετάβαση στη νέα εποχή, της βιωσιμότητας, της ψηφιοποίησης, της γνώσης και της καινοτομίας.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για την χώρα στον τομέα αυτό είναι να κλείσουν οι αγκυλώσεις του παρελθόντος, αλλά και να υπηρετήσουμε μια στόχευση συγκεκριμένη για να υπάρξει αποδοτικός πρωτογενής τομέας για τους παραγωγούς.
– Υπάρχει σχεδιασμός για επιπλέον ενισχύσεις De minimis στον αγροτικό κόσμο;
Το De minimis είναι ένα εργαλείο οικονομικής ενίσχυσης σε περιπτώσεις στοχευμένης παρέμβασης για κάλυψη απώλειας εισοδήματος από διάφορες αιτίες για τους αγρότες μας. Αναγκαία η ιεράρχηση των περιπτώσεων που χρήζουν αυτής της κάλυψης χωρίς όμως, όπως καταλαβαίνετε, να μπορούν να καλυφθούν όλα τα σχετικά αιτήματα σε μια δύσκολη χρονιά λόγω και της κλιματικής αλλαγής αλλά και των άλλων συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί. Όμως, η κυβέρνηση συνολικά στηρίζει το σύνολο των αγροτών μέσα από τα μέτρα που έχει θεσμοθετήσει και υλοποιεί για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης όπως ενίσχυση στα λιπάσματα, ενίσχυση στο πετρέλαιο, ενίσχυση στο ρεύμα.
Πηγή