«Διαχειριζόμαστε μια έκτακτη κατάσταση επιχειρησιακής συνέχειας, όπου ο κρίσιμος βαθμός της ετοιμότητας και ανταπόκρισης για μια εταιρεία θα είναι καθοριστικός και στην ασφαλιστική αγορά», λέει στην «Κ» ο κ. Καντώρος.

Η κρίση της πανδημίας μπορεί να αποτελέσει την αφετηρία μιας νέας αντίληψης στον τομέα της υγείας, στη βάση ενός δομημένου συστήματος συνεργασιών. Αυτό επισημαίνει στη συνέντευξή του στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου της Interamerican Γιάννης Καντώρος, υπογραμμίζοντας ότι από τη συζήτηση της επόμενης μέρας «δεν μπορεί να λείπει η ιδιωτική ασφάλιση».

Αν και, όπως υπογραμμίζει, «η ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς το 2020 θα ακολουθήσει την πορεία του ΑΕΠ» και οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης δεν μπορεί παρά να αποτυπωθούν στην εξέλιξη της ασφαλιστικής δραστηριότητας, ο επικεφαλής της Interamerican σημειώνει το προβάδισμα της εταιρείας στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται, μέσω της έγκαιρης προσαρμογής της στην ψηφιακή εποχή, που έχει ως επίκεντρο την ενδυνάμωση της θέσης του πελάτη και των αναγκών του.

– Η κρίση της πανδημίας δημιουργεί μια πρωτόγνωρη κατάσταση σε όλον τον κόσμο. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά αυτής της κατάστασης για την ασφαλιστική αγορά;

– Πράγματι πρόκειται για μια πρωτόγνωρη κρίση και ένα φαινόμενο που οφείλουμε να το διαβάζουμε και να το ερμηνεύουμε καθημερινά, αναγνωρίζοντας νέες πτυχές και διαστάσεις, παίρνοντας αποφάσεις και ενεργώντας. Είναι σαν να ψάχνουμε κι εμείς, από την πλευρά της αγοράς, το «εμβόλιο». Η πρώτη βεβαιότητα που έχουμε ως επιχειρηματική κοινότητα –και όχι μόνο ως ασφαλιστική αγορά– λέει ότι αυτή η κρίση είναι συστημική, με πολλούς κρίκους στην αλυσίδα. Ξεκίνησε ως υγειονομική κρίση σε μια άγνωστη έως χθες κινεζική περιφέρεια, εξελίχθηκε σε παγκόσμια κρίση πανδημίας αστραπιαία, μέσα σε δύο μήνες, και φέρνει συνεχώς πολλές συνέπειες, ανατρέποντας την κανονικότητα παντού – και βέβαια στην οικονομία.

Στην ασφαλιστική αγορά, όλες οι εταιρείες διαχειριζόμαστε σε αυτή τη φάση μια κατάσταση που απαιτεί συνεχή προσαρμογή, σε μηδενικό σχεδόν χρόνο, στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται. Αντιμετωπίζουμε νέα ζητήματα λειτουργικότητας υπηρεσιών, οργάνωσης και διατήρησης πωλήσεων και, το κυριότερο, την ανάγκη συνεχούς υποστήριξης ανθρώπων: εργαζομένων, συνεργατών και πελατών – από όλους αυτούς υπάρχει ένας ασφαλιστικός οργανισμός. Με δυο λόγια, διαχειριζόμαστε μια έκτακτη κατάσταση επιχειρησιακής συνέχειας, όπου ο κρίσιμος βαθμός της ετοιμότητας και ανταπόκρισης για μια εταιρεία θα είναι καθοριστικός και στην ασφαλιστική αγορά. Στην Interamerican έχουμε τον απόλυτο έλεγχο για τις κατάλληλες υπηρεσίες στους ασφαλισμένους, τον κομβικό ρόλο και την ηρεμία των εργαζομένων, την αξιοποίηση των συνεργατών μας στη συμβουλευτική διαμεσολάβηση και εξυπηρέτηση των πελατών.

– Ποια θα είναι η επίπτωση στην ασφαλιστική δραστηριότητα;

– Ο χάρτης για τον επιχειρηματικό κόσμο αλλάζει έτσι κι αλλιώς σε παγκόσμιο επίπεδο και η κρίση θα επιταχύνει –ίσως και με κάποια χαρακτηριστικά πίεσης– τις αλλαγές. Προφανώς, η ασφαλιστική αγορά διεθνώς και στην Ελλάδα δεν θα αποτελέσει εξαίρεση. Θα έχουμε μια οικονομία που θα χρειαστεί επανεκκίνηση από νέα βάση, με την ευρύτερη δυνατή συμφωνία δυνάμεων για υποστήριξη. Θα έχουμε και μια νέα οπτική για την Υγεία. Η επιχειρηματικότητα θα ορίζεται απόλυτα προσαρμοσμένη πάνω στη διαχείριση του ρίσκου, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για κατ’ επάγγελμα διαχειριστές ρίσκου, όπως είμαστε εμείς στην ασφαλιστική αγορά.

Φυσικά, όσον αφορά την εικόνα της ιδιωτικής ασφάλισης τουλάχιστον στη χώρα μας, τα αποτελέσματα πάντα ακολουθούν περίπου το ΑΕΠ. Με τις έκτακτες συνθήκες που διαμορφώνονται από την κρίση θα ήταν αφελές να μιλάμε για ανάπτυξη, άλλωστε αυτό το νόημα έχει και η χαλάρωση των μέτρων της Ε.Ε. με το Σύμφωνο Σταθερότητας, προκειμένου να αναπνεύσουν και να ελιχθούν οι τοπικές οικονομίες. Από την άλλη, ωστόσο, είναι αυτονόητο ότι μπορούμε και πρέπει να μιλάμε για αναγκαιότητα αλλαγών στην προοπτική της βιωσιμότητας. Πρέπει να εξετάσουμε τους πόρους μας, να ανασχεδιάσουμε από τη βάση τις δραστηριότητές μας για να εξασφαλίσουμε βηματισμό και, φυσικά, να ενισχύσουμε την ασφαλιστική αποστολή μας με νέο περιεχόμενο. Για εμάς τουλάχιστον, στην Interamerican, αυτό είναι το καθημερινό στοίχημα: να βοηθάμε τους ανθρώπους να είναι πιο ασφαλείς, να ζουν περισσότερο και καλύτερα.

– Η Υγεία είναι ο τομέας που σηκώνει το βάρος της κρίσης. Με δεδομένο ότι πρόκειται για έναν κλάδο που για την Interamerican αποτελούσε προτεραιότητα και πριν από την κρίση, ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει;

– Για την Ιnteramerican ήταν και παραμένει προτεραιότητα, με έμφαση μάλιστα. Πιστεύω πως τώρα, που η έκτακτη κατάσταση δοκιμάζει ανελέητα τις αντοχές των συστημάτων υγείας στην Ευρώπη και στην Αμερική, γίνεται περισσότερο αντιληπτό ότι ο τομέας της Υγείας μπορεί να θωρακιστεί λειτουργικά μόνο μέσα από μια διευρυμένη σύνθεση δυνάμεων και με συνεργασίες.

Από αυτή τη σύνθεση δεν μπορεί να λείπει η ιδιωτική ασφάλιση, προκειμένου να εξορθολογιστεί το κόστος με ταυτόχρονη βελτίωση υπηρεσιών. Δεν είναι η ώρα σε αυτή τη φάση να μιλήσουμε για τα βασικά ζητήματα προβληματισμού, όπως οι συμπράξεις για ένα ενιαίο σύστημα υγείας, για ελαχιστοποίηση των δαπανών που βαρύνουν άμεσα τους πολίτες, για τη στρέβλωση στο κόστος που προέρχεται από δύο ξεχωριστά συστήματα χωρίς σύνδεση –δημόσιο και ιδιωτικό– ή για την αναγκαιότητα για πρωτόκολλα.

Το ελληνικό μοντέλο για την Υγεία πρέπει να το ξαναδούμε από την αρχή. Ας είναι αυτή η δύσκολη κατάσταση που ζούμε η αφετηρία μιας νέας αντίληψης, στη βάση ενός δομημένου συστήματος συνεργασιών. Αυτή τη στιγμή, όμως, χρέος όλων είναι να στηρίξουμε με κάθε δυνατό τρόπο το Εθνικό Σύστημα Υγείας, ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις περιστάσεις. Οι ενέργειες που γίνονται για τη στήριξη του συστήματος, με συμμετοχή και της Interamerican, δείχνουν κοινή αντίληψη ως προς αυτή την επιτακτική προτεραιότητα.

– Ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι επιπτώσεις της κρίσης στα αποτελέσματα της εταιρείας;

– Το ρεαλιστικό είναι να επιτυγχάνουμε, παράλληλα με την υλοποίηση των αλλαγών, τους οικονομικούς στόχους. Για φέτος, η κρίση αυτονόητα θα επηρεάσει όλες τις επιχειρήσεις – και τη δική μας. Εχουμε την ικανοποιητική βάση, όμως, των περυσινών αποτελεσμάτων, με τα λειτουργικά αποτελέσματα προ φόρων στα 18,4 εκατ. ευρώ και με την παραγωγή ασφαλίστρων στα 366,3 εκατ., διατηρώντας υψηλή τη φερεγγυότητα των τριών ασφαλιστικών εταιρειών του ομίλου.

Θέλω να τονίσω πως είναι πολύ σημαντικό για τη στρατηγική μας να δημιουργούμε, σταθερά, αξία για την οικονομία και την κοινωνία. Το προϊόν που αποδώσαμε πέρυσι στην οικονομία και στην κοινωνία, σε φόρους, ασφαλιστικές εισφορές, αμοιβές και παροχές σε εργαζομένους και πελάτες, πληρωμές, επενδύσεις και κοινωνικές πρωτοβουλίες, ανήλθε σε περισσότερα από 172 εκατ. ευρώ.

Πολύ περισσότερο φέτος με την πανδημία, παράλληλα με τη βιωσιμότητα και την εξέλιξη του νέου επιχειρησιακού μοντέλου, προτεραιότητά μας είναι η συστράτευση στη μεγάλη προσπάθεια συνεισφοράς στην οικονομία και στην κοινωνία για την αντιμετώπιση της πρωτοφανούς έκτακτης κατάστασης που βιώνουμε. Εχουμε προχωρήσει σε ουσιαστικές πρωτοβουλίες.

Η κρίση αυτή θα κάνει έναν κύκλο. Δεν μπορούμε τώρα να εκτιμήσουμε τι θα αφήσει πίσω της. Βλέπω, όμως, τα θετικά της εμπειρίας: στην οργάνωση, στην εστίαση του ενδιαφέροντος στον πελάτη, στην ευαισθητοποίηση απέναντι στην κοινωνία. Είναι στοιχεία που πιστεύω ότι θα κάνουν και τον ασφαλιστικό κλάδο καλύτερο, με μια απαραίτητα ανθρωποκεντρική οπτική.

Ψηφιακή εποχή

– Η Interamerican, μέσα στην κρίση της πανδημίας, βρίσκεται σε μια φάση μετασχηματισμού. Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες των αλλαγών στη στρατηγική της εταιρείας;

– Η χάραξη νέας πορείας του οργανισμού, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στο παρόν και στο μέλλον στις απαιτήσεις της ζωής των ανθρώπων, ξεκίνησε αρκετά χρόνια πριν, με κατεύθυνση την απόλυτη αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας. Δεν αναφέρομαι μόνο στη digital διανομή τυποποιημένης ασφάλισης, που ανοίξαμε με την Anytime πριν από 12 χρόνια, πρώτα για το αυτοκίνητο και μετά για την κατοικία, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Υπογραμμίζω τον ψηφιακό μετασχηματισμό, κυρίως μέσα από την εξέλιξη του τρόπου εργασίας για εργαζομένους και συνεργάτες: ψηφιακές δεξιότητες, εφαρμογές καινοτομίας. Τα καλά αυτού του, ώριμου πλέον, ψηφιακού μετασχηματισμού χρησιμοποιούμε σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία με τηλεργασία και απόλυτα ψηφιακή διαχείριση και εξυπηρέτηση των πελατών μας. Ο νέος τρόπος εργασίας βασίζεται σε ένα σύγχρονο οργανωτικό και διοικητικό μοντέλο, με χαρακτηριστικά την απλοποιημένη δομή και την ομαδικότητα – συμμετοχικότητα. Στο επίκεντρο αυτού του σχεδίου, δυναμώνουμε ακόμη περισσότερο τη θέση του πελάτη, με σκοπό να είμαστε συνεχώς μέσα στην καθημερινότητά του. Παρέχουμε έτσι υπηρεσίες και προϊόντα ευέλικτα, που ειδικότερα για τη μετακίνηση και την υγεία εμπλουτίζονται από οικοσυστήματα συνεργασιών για επιπλέον παροχές προστιθέμενης αξίας. Οι ιδιόκτητες υποδομές στις οποίες επενδύουμε, σε αυτούς τους δύο τομείς, γίνονται η ειδοποιός διαφορά για κάτι περισσότερο από ασφάλιση του πελάτη. Ο μετασχηματισμός της Interamerican, σε αυτό το πλαίσιο στρατηγικών κινήσεων, απαιτεί τόλμη και αποφασιστικότητα σε συνδυασμό με τον ρεαλισμό, σε έναν κόσμο που αλλάζει πολύ γρήγορα και σε επιχειρηματικό περιβάλλον όπου πέφτουν τα σύνορα των κλάδων. Δείτε πώς, για τις ανάγκες διαχείρισης της κρίσης, βαριές βιομηχανίες, για παράδειγμα, παράγουν εκτάκτως ελαφρύ υγειονομικό εξοπλισμό. Στον ασφαλιστικό χώρο, Google και Amazon επιχειρούν να εκμεταλλευθούν το νόμισμα του μέλλοντος, τα big data.

kathimerini.gr