Το πλέον πετυχημένο σε παγκόσμιες πωλήσεις (200.000 αντίτυπα) υβριδικό φορτιζόμενο όχημα, το Mitsubishi Outlander PHEV, ήρθε πρόσφατα στην Ελλάδα, με την Ελληνική αντιπροσωπεία να το παρουσιάζει στους Έλληνες δημοσιογράφους σε ιδανικές συνθήκες. Η συνάντηση με το προηγμένο τεχνολογικά SUV της Mitsubishi έγινε στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου και συγκεκριμένα στο «κτίριο Υδρογόνου», εκεί όπου ομάδα επιστημόνων του ΕΜΠ αποδεικνύουν στον κόσμο ότι η Ελλάδα ζει, μελετά και διεκπεραιώνει σοβαρά κοινοτικά προγράμματα που επιδοτούνται από την ΕΕ.

Ας δούμε όμως το αντικείμενο αυτού εδώ του άρθρου μας, που είναι το Outlander PHEV, ένα όχημα με τεχνολογία που πολλοί θεωρούν ότι, είναι η μόνη ρεαλιστική και βιώσιμη λύση εφαρμογής της ηλεκτροκίνησης στα αυτοκίνητα για τα επόμενα χρόνια, με δεδομένα τα προβλήματα που υπάρχουν για την μαζική διάδοση των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Πρόκειται για ένα φορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο που προέκυψε εξ αιτίας της ανάγκης των αυτοκινητοβιομηχανιών για άμεση μείωση των εκπομπών ρύπων. Είναι ένα SUV, στο οποίο η Mitsubishi εφάρμοσε μια πολύ εξελιγμένη λύση υβριδικής τεχνολογίας.

Το Outlander PHEV έχει σαν βασική κινητήρια δύναμη ένα βενζινοκινητήρα 2.4, με απόδοση 135 ίππων, που λειτουργεί με κύκλο Άτκινσον (όταν δεν απαιτείται μεγάλη ιπποδύναμη) και με τον κλασικό κύκλο Ότο (όταν ανεβαίνουν οι απαιτήσεις για παροχή ισχύος).

Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν εμπρός με απόδοση 82 ίππων και έναν πίσω απόδοσης 95 ίππων, κάτι που δίνει στο εντυπωσιακό αμάξωμα καθαρά χαραχτηριστικά τετρακίνησης.

Η συνολική ιπποδύναμη των τριών κινητήρων φθάνει τους 224 ίππους (ροπή 338 Nm), δύναμη ικανή να επιταχύνει το βάρους 1900 κιλών αμάξωμα από 0 ως 100 χλμ./ώρα σε 10,5” και να το φτάσει στην τελική ταχύτητα των 170 χλμ/ώρα.

Για την τροφοδοσία των ηλεκτροκινητήρων υπάρχει μια μπαταρία 13,8 kWh , που παρέχει αυτονομία 57 χιλιομέτρων με ηλεκτροκίνηση σύμφωνα με τον νέο ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών (WLTP), ενώ το ρεζερβουάρ καυσίμου έχει χωρητικότητα 45 λίτρων, ποσότητα μεγάλη εάν πιστέψουμε τον ισχυρισμό του κατασκευαστή ότι, η μέση κατανάλωση είναι 2.0 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα διαδρομής. Αντίστοιχα μειωμένες είναι και οι εκπομπές CO2, που σύμφωνα με το νέο αυστηρότερο ευρωπαϊκό κύκλο δοκιμών είναι μόλις 46 γρ/χλμ.

Στο σύστημα μετάδοσης της κίνησης, δεν υπάρχει παραδοσιακό κιβώτιο ταχυτήτων, αλλά μόνο ένα σύστημα (δυο σχέσεων) για το συγχρονισμό (γίνεται μέσω της ηλεκτρογεννήτριας) των στροφών του βενζινοκινητήρα (που φτάνουν μέχρι τις 4.800) με τις στροφές του μπροστινού ηλεκτροκινητήρα (ο μέγιστος αριθμός των οποίων είναι 14.000).

Επιπλέον, το σύστημα τετρακίνησης, αν και στηρίζεται στην παροχή κίνησης στους πίσω τροχούς από έναν ακόμα ηλεκτροκινητήρα, είναι ιδιαίτερα εξελιγμένο και διαθέτει λειτουργία “Snow” για οδήγηση σε πολύ γλιστερές επιφάνειες, όπως χιόνι, λάσπη, ή πάγο, αλλά και λειτουργία «κλειδώματος» των δυο αξόνων για διευκόλυνση του οδηγού όταν κινείται σε κακοτράχαλους δρόμους, ή προκειμένου να ξεκολλήσει το αυτοκίνητο σε μια δύσκολη στιγμή. Ο οδηγός έχει επίσης στην διάθεσή του την επιλογή «Sport», για παροχή μεγάλης ισχύος αλλά και πιο άμεση ανταπόκριση του συνδυαστικού συστήματος των κινητήρων, όταν αναζητά δυνατή επιτάχυνση.

Οι μπαταρίες συνολικού βάρους σχεδόν 250 κιλών, βρίσκονται στο πάτωμα και καλύπτονται  από εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χιλιομέτρων για καλή λειτουργία, αλλά και για το ότι, θα διατηρήσουν τουλάχιστον το 70% της χωρητικότητάς της. Η φόρτιση γίνεται κατά την κίνηση του αυτοκινήτου όταν επιβραδύνει, αλλά και από το οικιακό δίκτυο, όπου απαιτούνται 7 ώρες με εναλλακτικό ρεύμα 8 A και 5,5 ώρες με 10 A. Υπάρχει ακόμα η δυνατότητα φόρτισης σε ταχυφορτιστή, μέσω του οποίου απαιτούνατι μόνο 25 λεπτά για να φορτιστεί κατά 80%.

Το Outlander PHEV κινείται σαν αμιγώς ηλεκτρικό όχημα με ταχύτητα μέχρι 135 χλμ./ώρα, με τον βενζινοκινητήρα να λειτουργεί σ’ αυτήν την περίπτωση ως “range extender” φορτίζοντας την μπαταρία όταν χρειάζεται, γεγονός που εξασφαλίζει καλύτερη απόδοση και μειωμένες εκπομπές ρύπων.

Σε μεγαλύτερες ταχύτητες, ο κινητήρας βενζίνης συνδυάζεται με τους δυο ηλεκτροκινητήρες, με απόλυτα ομαλή διαδικασία μετάβασης από την μια φάση στην άλλη, λειτουργώντας σαν ένα τυπικό υβριδικό σύνολο.

Οδηγώντας αυτό το «τεχνολογικό εργαστήρι» της Mitsubishi, εντυπωσιαστήκαμε από την ποιότητα κύλισης, την άνεση αλλά και την οδική συμπεριφορά η οποία είναι ουδέτερη, ασφαλής και προβλέψιμη.

Ανάλογες εντυπώσεις μας προξένησε η ποιότητα υλικών και συναρμογής στο εσωτερικό, όπου οδηγός και επιβάτες απολαμβάνουν ευρυχωρία και πολυτέλεια, ενώ η εργονομία (αν συνηθίσεις τους πολλούς ηλεκτρονικούς «πίνακες») και η ορατότητα πλησιάζουν το άριστα.

Από την θέση του οδηγού, το βαρύ SUV απεδείχθη ιδιαίτερα ευκολοδήγητο και ευχάριστο στην οδήγηση, ενώ ο συνδυασμός βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρων δίνει μεγάλα αποθέματα ροπής, άμεση απόκριση, αξιοπρεπέστατες επιδόσεις και χαμηλά επίπεδα θορύβου καθώς ο βενζινοκινητήρας σπάνια χρειάζεται να λειτουργήσει σε πολύ υψηλές στροφές. Φυσικά η απόλυτη «σιωπή» επικρατεί σε ταχύτητες έως τα 135 χλμ./ώρα, όταν το όχημα κινείται αποκλειστικά ως ηλεκτροκίνητο, ενώ η έλλειψη κλασικού κιβωτίου ταχυτήτων κάνει ακόμα πιο ξεκούραστη την οδήγηση.

Τέλος, δοκιμάζοντας την την επιλογή «Sport», πήραμε μια ικανοποιητική γεύση επαρκούς ισχύος που παρέχει το υβριδικό σύστημα, όταν ο οδηγός θελήσει να κινηθεί γρήγορα, μια διαδικασία που υποστηρίζει εύκολα και το επαρκέστατο για την περίπτωση σύστημα πέδησης.

Κλείνοντας αυτή την άκρως ενδιαφέρουσα από τεχνολογικής αλλά και χρηστικής άποψης εμπειρία, να σημειώσουμε ότι, η υψηλή τεχνολογία κοστίζει και αυτό είναι απόλυτα λογικό. Το Outlander PHEV, διατίθεται για πώληση σε δύο διαφορετικές εκδόσεις εξοπλισμού (Intense Plus & Intense Plus Navi), με τη βασική έκδοση να κοστίζει 45.900 ευρώ και την ακριβή στα 54.900 ευρώ.

Πάντως την ώρα της τελικής απόφασης, θα πρέπει να συμπεριλάβετε στο σκεπτικό σας , το ότι κατασκευάζεται στην Ιαπωνία, καλύπτεται από 5ετή εγγύηση, η μετακίνηση κοστίζει (κατά τον κατασκευαστή) 3 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα και προσφέρεται με πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ESP με hill holder, σύστημα προειδοποίησης τυφλού σημείου, σύστημα προειδοποίησης για διασταυρωμένη κυκλοφορία, 7 αερόσακους, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, κάμερα οπισθοπορείας, cruise control, ζάντες αλουμινίου, ηχοσύστημα με οθόνη 8”, συμβατότητα με smartphones κ.ά.

Νίκος Τσάδαρης

Πηγή