Στην επιστροφή φόρων και προστίμων στους φορολογούμενους που είχαν καταλογιστεί από λάθος της εφορίας προχωρεί η φορολογική διοίκηση με αυτόματες διαδικασίες. Με την απόφαση που εξέδωσε ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής ενεργοποιήθηκε η σχετική διαδικασία που αφορά υποθέσεις «πρόδηλου σφάλματος», οι οποίες έχουν καταγραφεί από την 1η Δεκεμβρίου 2014 και μετά.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, για όσες από αυτές δεν έχουν διευθετηθεί, η πράξη ακύρωσης, τροποποίησης ή απόρριψης θα πρέπει να εκδοθεί έως την 20ή Μαρτίου 2025. Μάλιστα στην απόφαση τονίζεται ότι σε ανάλογες περιπτώσεις «πρόδηλου σφάλματος» οι φόροι και τα πρόστιμα θα επιστρέφονται ή θα διαγράφονται αυτόματα ακόμη και χωρίς αίτημα του φορολογουμένου. Τα ποσά, εφόσον φυσικά κρίνεται πως επιβλήθηκαν άδικα, θα επιστρέφονται εντόκως. Σημειώνεται ότι σε όσες περιπτώσεις οι φορολογούμενοι υποβάλουν αίτηση ακύρωσης φόρου ή προστίμου, θα πρέπει η φορολογική διοίκηση να εκδώσει απόφαση σε διάστημα τριών μηνών.
Όπως σημειώνεται, οι επιστροφές φόρων και προστίμων αφορούν υποθέσεις ανεξάρτητα αν το εάν εκκρεμούν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) ή στα διοικητικά δικαστήρια, και συγκριμένα:
- Τις πράξεις άμεσου προσδιορισμού φόρου, διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή επιβολής προστίμων, οι οποίες έχουν εκδοθεί σε βάρος φορολογουμένων χωρίς αυτοί να έχουν τη σχετική φορολογική υποχρέωση. Η πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης απαιτείται να προκύπτει αμέσως από έγγραφα ή άλλα στοι χεία που είτε προσκομίζει ο φορολογούμενος είτε έχει στη διάθεσή της η φορολογική διοίκηση, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.
- Τις πράξεις επιβολής φόρων και προστίμων που έχουν αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη. Αριθμητικό λάθος θεωρείται η εσφαλμένη αναγραφή αριθμού ή ποσού και υπολογιστικό λάθος θεωρείται το σφάλμα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης. Δεν εμπίπτει στην έννοια του αριθμητικού ή υπολογιστικού λάθους η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από τον φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.
Υποβολή αίτησης
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλει αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία για την έκδοση της πράξης ακύρωσης ή τροποποίησης, εντός προθεσμίας τριών ετών από την κοινοποίηση της πράξης προσδιορισμού φόρου ή επιβολής προστίμου ή, σε περίπτωση άμεσου προσδιορισμού φόρου, από την υποβολή της δήλωσης.
Η αίτηση και τα συνυποβαλλόμενα έγγραφα υποβάλλονται με ψηφιακή απεικόνιση (σάρωση) μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της ΑΑΔΕ «To Αιτήματά μου» στην αρμόδια υπηρεσία. Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή του αιτήματος μέσω της εφαρμογής, τα αιτήματα αποστέλλονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς n υποβάλλονται αυτοπροσώπως στην αρμόδια υπηρεσία.
Σημειώνεται ότι η αίτηση του φορολογουμένου πρέπει να αναφέρει τους λόγους ακύρωσης ή τροποποίησης και να συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά έγγραφα ή στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει είτε η πρόδηλη έλλειψη φορολογικής υποχρέωσης είτε το αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος.
Παράλληλα, η νέα διαδικασία της αυτόματης αναγνώρι σης του πρόδηλου σφάλματος δεν αναστέλλει την προθεσμία και δεν κωλύει την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ń – της προσφυγής ενώπιον του δικαστηρίου.
Το σημαντικό της νέας διά- ταξης είναι ότι μέχρι πρότινος ο νόμος δεν επέτρεπε στη φο- ρολογική διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περί- πτωση που οι φορολογούμενοι είχαν προσφύγει στη Διεύθυν- ση Επίλυσης Διαφορών ή στα διοικητικά δικαστήρια.
Ωστόσο, σε περίπτωση που κατά της πράξης προσδιορισμού φόρου ή επιβολής προστίμου ή του άμεσου προσδιορισμού φόρου έχει ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή ή δικαστική προσφυγή και έχει εκδοθεί απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή δικαστική απόφαση, ο φορολογούμενος δεν μπορεί με αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης κατά της ίδιας πράξης ή άμεσου προσδιορισμού φόρου να προβάλει λόγους που προβλήθηκαν και αποτέλεσαν αντικείμενο κρίσης της απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή της δικαστικής απόφασης.
enikonomia.gr