Η πρώτη περιοδεία της Λυρικής πραγματοποιείται αυτό το καλοκαίρι με μία παράσταση της Εναλλακτικής Σκηνής σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλιφερόπουλου.
Παράσταση σε συμπαραγωγή με την Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή, η θρυλική οπερέτα «Η πρώτη αγάπη» του Νίκου Χατζηαποστόλου θα παρουσιαστεί σε δέκα επιλεγμένους χώρους, από τον Ιούνιο μέχρι τον Σεπτέμβριο, στην περιφέρεια Αττικής και στους Δελφούς με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Περιοδεία της Λυρικής με οπερέτα
Στις τέσσερις πρώτες sold out παραστάσεις που παρουσιάστηκαν τον περασμένο Μάιο στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ενενήντα χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα στην ΕΛΣ, το κοινό απήλαυσε μια φρέσκια, πικάντικη, μελωδική και γεμάτη χιούμορ μεταφορά του έργου στο σήμερα.
Γλειφιτζούρια ως φονικά όπλα, ανθισμένα λουλούδια σε βιβλία ιατρικής, απρόσμενες διασκευές, ακαταμάχητο χιούμορ και τη συνειδητοποίηση ότι ελάχιστα έχουν αλλάξει από τότε.
Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο ηθοποιός Προμηθέας Αλειφερόπουλος, γνωστός από τις συμμετοχές του σε διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές και βραβευμένος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Τη μουσική διασκευή επιμελείται ο Μιχάλης Παρασκάκης, ένας από τους πιο δραστήριους νέους συνθέτες σύγχρονης μουσικής με σημαντική παρουσία στο εξωτερικό και ιδρυτής του μουσικού συνόλου Τέττιξ.
Αναλυτικά, οι πρώτοι σταθμοί της περιοδείας έχουν ως εξής:
- Δελφοί – Λαογραφικό Μουσείο Χρισσού, Χρισσό – 22 Ιουνίου 2019
- Παπάγου – Κηποθέατρο Παπάγου – 11 Ιουλίου 2019
- Πετρούπολη – Θέατρο Πέτρας, Σκηνή «Peter Brook» – 16 Ιουλίου 2019
- Βριλήσσια – Θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη» – 17 Ιουλίου 2019
- Αίγινα – Λαογραφικό Μουσείο – 20 Ιουλίου 2019
- Χαλάνδρι – Θέατρο Ρεματιάς – 27 Αυγούστου 2019
- Βύρωνας – Θέατρο Βράχων, Σκηνή «Άννα Συνοδινού» – 29 Αυγούστου 2019
- Κηφισιά – Αίθριο Δημαρχείου Κηφισιάς – 3 Σεπτεμβρίου 2019
- Ηλιούπολη – Δημοτικό Θέατρο «Δημήτρης Κιντής» – 9 Σεπτεμβρίου 2019
- Νέα Σμύρνη – Άλσος Νέας Σμύρνης – 10 Σεπτεμβρίου 2019
Περιοδεία της Λυρικής σε ρυθμούς βαλς και φοξ τροτ
Η Πρώτη αγάπη είναι η ερωτική ιστορία δύο νέων, ο χωρισμός και το ξανασμίξιμό τους ύστερα από δεκαπέντε χρόνια. Πικάντικη και γεμάτη χιούμορ, φωτίζει απροσδόκητες πτυχές της εποχής: Πίσω από τις πασίγνωστες νοσταλγικές μελωδίες και τους τρυφερούς στίχους των τραγουδιών, αναδύεται η τολμηρή και μοντέρνα Ελλάδα της δεκαετίας του ’20.
Το 1929 είναι μια χρονιά τομή για τη μεσοπολεμική πραγματικότητα. Θα μπορούσε κανείς να τη χαρακτηρίσει ως την τελευταία μιας περιόδου σχετικής ανεμελιάς και, ταυτόχρονα (και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο) την κορυφαία της. Η Πλάκα και η Καλαμάτα με την αναδυόμενη αστική τάξη, η Αίγλη, το Ζάππειο, ο Απόλλωνας, το Ωδείο Αθηνών, η καθημερινότητα των φοιτητών γεμάτη πάθη και έριδες ξεπροβάλλουν ανάγλυφα μέσα από το έργο αναδεικνύοντας μια εποχή τόσο κοντινή με τη δική μας. Ο κυνισμός και ο ρομαντισμός εναλλάσσονται στις ερωτικές σχέσεις, τα πάθη ξεφτίζουν και αναθερμαίνονται. Τα ζευγάρια στροβιλίζονται στους ρυθμούς του βαλς και του φοξ τροτ, με τη διασαλευμένη αθωότητα της κοινωνίας που επούλωσε τις πληγές του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ανίδεης για το τι θα επακολουθούσε.
«Ξεχασμένες ηθικές αξίες επί σκηνής»
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Προμηθέας Αλειφερόπουλος σημειώνει: «Τι θα γινόταν αν δεν εμπιστευόμασταν εκ των προτέρων τη γνησιότητα των χαρακτήρων, την απλοϊκότητά τους, το βάθος των συναισθημάτων τους; Αν στη μουσική εισχωρούσε κάτι από το δυσδιάκριτο σκοτάδι τους; Συχνά έργα παλαιότερων εποχών που δεν έχουν μια τέτοια διαχρονικότητα ώστε να θεωρούνται κλασικά δικαιώνονται και βασίζονται στην ηθική μιας συγκεκριμένης εποχής, πιθανά ασύμβατης με τη δική μας ή ακόμη και ενοχλητικής. Τότε για μένα παρουσιάζεται μια ευκαιρία να δούμε αυτές τις ηθικές αξίες που θεωρούμε ξεπερασμένες με μια κριτική ματιά, να τις σχολιάσουμε, να γελάσουμε στα μούτρα τους. Να ανατριχιάσουμε αναλογιζόμενοι πόσο κοντά μας βρίσκονται πάνω στη χρονική ευθεία της ανθρωπότητας και να αυτοσαρκαστούμε συνειδητοποιώντας τα κατάλοιπα που έχουν αφήσει μέσα μας μέχρι και σήμερα. Αλλά πάνω απ’ όλα να προσπαθήσουμε να κοιτάξουμε μέσα και πέρα από αυτές, να δούμε ανθρώπους μιας άλλης εποχής να έχουν τους ίδιους φόβους και τα ίδια πάθη με εμάς και να νιώθουν το ίδιο αμήχανοι μπροστά στις άγνωστες βουλές της ζωής».
Οπερέτα με κλαρινέτο και κοντραμπάσο
Για τη μουσική διασκευή του έργου ο Μιχάλης Παρασκάκης παρατηρεί: «Η Πρώτη αγάπη είναι γεμάτη γλυκερό ρομαντισμό από τη μια, ενώ κρύβει έναν κυνισμό από την άλλη, πάντα υπό το πρίσμα του πικάντικου χιούμορ. Κρατώντας αυτά τα τρία στοιχεία, “μεταποίησα” τη μουσική ώστε να γίνουν ακόμα πιο διακριτά και ταυτόχρονα αλληλένδετα. Η λιτή ενορχήστρωση (κλαρινέτο, ακορντεόν, κοντραμπάσο) προσδίδει έναν ήχο μεσοπολέμου και η μουσική δραματουργία ακολουθεί την πορεία των δύο πρωταγωνιστών από την αγνή, ανέμελη νιότη στο “σκοτεινό” παρόν»
Νίκος Χατζηαποστόλου «Η πρώτη αγάπη» /Αισθηματική οπερέτα σε δύο πράξεις με πρόλογο και επίλογο / Συμπαραγωγή με την Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή / Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Προμηθέας Αλειφερόπουλος / Ενορχήστρωση – Διασκευή: Μιχάλης Παρασκάκης / Είσοδος ελεύθερη