Ενα μεγάλων διαστάσεων γλυπτό από ατσάλι, φως και κινέζικο χαρτί που φέρει τον τίτλο «Έλλαμψις» της Βενιας Δημητρακοπούλου θα στηθεί από 21 Φεβρουαρίου στο Τορίνο.
Λέξεις σκόρπιες σαν εκείνες που δραπετεύουν άτακτα από τα όνειρα. Σημειώσεις που γράφηκαν σε ανύποπτες στιγμές, ακόμη και στα διαλείμματα του ύπνου. Ποιήματα που γεννήθηκαν αυθόρμητα στον κόσμο του ασυνειδήτου. Σκέψεις και εμμονές που είτε μέσα από σχέδια, είτε μέσα από τη γραφή βρήκαν καταφύγιο από τη λήθη πάνω σε ημερολόγια, μεμονωμένες σελίδες, σε leporello και σε εύθραυστους μανδύες από κινέζικο χαρτί. Κι ανάμεσά τους ένας κεραυνός με τη λάμψη του να ταράζει το φαινομενικά αυτό ήρεμο και εσωτερικό σύμπαν εκπέμποντας ένα ισχυρό μήνυμα.
Είναι τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου, παλαιότερα αλλά και ορισμένα που μόλις ολοκληρώθηκαν και θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά, και τα οποία θα συνθέσουν τη δεύτερη έκθεση της τριλογίας «Αρχέγονο Μέλλον» που πραγματοποιείται στην Ιταλία.
Πρωταγωνιστής σε αυτό το δεύτερο σταθμό της διαδρομής της Ελληνίδας εικαστικού είναι ο «Λόγος» και ο χώρος φιλοξενίας είναι το Ίδρυμα Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο.
Η εκθεσιακή τριλογία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» ξεκίνησε στις 16 Νοεμβρίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο, όπου ολοκληρώθηκε στις 3 Φεβρουαρίου με θεματικό άξονα την «Ύλη» και στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, συγκεντρώνοντας 14.000 επισκέπτες και ανταπόκριση στον ιταλικό, ελληνικό, αλλά και διεθνή Τύπο.
Τη διοργάνωση υπογράφουν το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ιταλικής Πρεσβείας στην Αθήνα «Tempo Forte», την οποία υιοθέτησαν το Ιταλικό και Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες και σε συνεργασία με την γκαλερί Artespressione του Μιλάνο.
Ειδικότερα η έκθεση στο Τορίνο έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, της ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη, του Δήμου του Τορίνο, της Περιφέρειας του Πιεμόντε, του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Αλμπερτίνα του Τορίνο, της Σχολής Καλών Τεχνών DAMS του Πανεπιστημίου του Τορίνο και των ελληνο-ιταλικών πολιτιστικών συλλόγων «Santorre di Santarosa» και «Microkosmos»
Στον λιτό, πρώην βιομηχανικό, χώρο του Ιδρύματος Sandretto Re Rebaudengo που έχει ως τώρα φιλοξενήσει πρωτοποριακές προτάσεις και σημαντικούς καλλιτέχνες κερδίζοντας μια θέση στον διεθνή εικαστικό χώρο, η Ελληνίδα γλύπτρια θα παρουσιάσει το νέο μεγάλων διαστάσεων γλυπτό της από ατσάλι, φως και κινέζικο χαρτί που φέρει τον τίτλο «Έλλαμψις».
Έργο που θα συνυπάρξει με την εγκατάσταση «Προσωπικές Καταγραφές» η οποία αποτελείται από 33 ημερολόγια- σημειωματάρια μικρών και μεγαλύτερων διαστάσεων, κολλάζ, ακουαρέλες, δύο μανδύες – έναν Φυλακτήριο κι έναν του Νέσσου -από χειροποίητο κινεζικό χαρτί, όπως και την επιτοίχια εγκατάσταση «Διάλογοι», η οποία βασίζεται σε συνεντεύξεις ανθρώπων που βίωσαν την κρίση. Μεταφέροντας τον λόγο των ανθρώπων αυτών στο έργο της που συνδυάζει δυο αντίθετα υλικά – τον σκληρό σίδηρο και το ευαίσθητο κινέζικο χαρτί –τον μεταφέρει τρόπον τινά στη δημόσια σφαίρα.
«Με ενδιαφέρει να εικονοποιήσω τον λόγο και να δώσω λόγο στην εικόνα. Εν αρχή ην ο λόγος και το αποτύπωμα, το ίχνος του, είναι εκείνο που συνδέει τα πάντα», λέει η Βένια Δημητρακοπούλου με αφορμή τη νέα έκθεσή της στην Ιταλία, στην οποία συνδυάζεται ο προσωπικός με τον κοινωνικό προβληματισμό της, καθώς πιστεύει ότι «ο καλλιτέχνης λειτουργεί ως παλμογράφος της εποχής του. Συλλαμβάνει και μετασχηματίζει με τον δικό του τρόπο όσα συμβαίνουν γύρω του».
Με την αντιπαραβολή των δύο εγκαταστάσεων – των «Προσωπικών Καταγραφών» και των «Διαλόγων»- η Βένια Δημητρακοπούλου δημιουργεί ένα δίπολο ανάμεσα στις δικές της σκέψεις και αναζητήσεις, οι οποίες εκφράζουν μια εσωστρέφεια και στις αγωνίες όπως εκφράζονται από τους τις φωνές όσων «δεν έχουν φωνή», δηλαδή πρόσβαση στον δημόσιο λόγο.
Η τέχνη είναι εκείνη που μπορεί να δείξει τον δρόμο
Ειδικότερα για το νέο έργο της που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Τορίνο, την «Έλλαμψη» , και στο οποίο δεσπόζει η επιγραφή- προφητεία «…και οι ψυχές των καλλιτεχνών θα αφυπνιστούν…και θα καταστούν οι ορατοί οφθαλμοί μιας κοινωνίας τυφλής» σχολιάζει: «Η τέχνη είναι εκείνη που μπορεί να δείξει τον δρόμο, να δημιουργήσει κάτι νέο που να προσφέρει ανάταση, ελπίδα και να αποτρέψει από την απελπισία», καταλήγει η καλλιτέχνις, την οποία οι περισσότεροι γνωρίζουν από τους εμβληματικούς «Προμαχώνες» της στον προαύλιο χώρου του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων.
Ο «Ήχος», τέλος, θα έχει τον πρώτο λόγο στην έκθεση της Τεργέστης (12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019) η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto. Εκεί θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της Βένιας Δημητρακοπούλου με κυρίαρχα όμως εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο – παλαιότερα, αλλά και καινούρια που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά – σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει και τον «Ήχο των Προμαχώνων», ένα έργο για κρουστά.
Η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει την τριλογία των εκθέσεων της στην Ιταλία ως ένα ενιαίο έργο εν εξελίξει. Για τον λόγο αυτό για κάθε μια από τις τρεις πόλεις και για κάθε εκθεσιακό χώρο έχει επιλέξει να παρουσιάσει διαφορετικά έργα κατά κύριο λόγο, επιχειρώντας να διατηρήσει το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, αλλά έχοντας και ως στόχο την ενσωμάτωση των έργων της στον περιβάλλοντα χώρο ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.
H Βένια Δηµητρακοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα και μαθήτευσε στο Α΄ εργαστήριο Γλυπτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών, ενώ παράλληλα σπούδασε θέατρο στην Ανώτερη Σχολή Δραµατικής Τέχνης του Ωδείου Αθηνών. Παρακολούθησε επίσης μαθήµατα σχεδίου στο Atelier Vivant της École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και την Αίγινα και είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.
Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα υλικών και μία μεγάλη ποικιλία από τεχνικές μέσω των οποίων καταφέρνει να εισδύσει σε πολλές πτυχές της καλλιτεχνικής δημιουργίας, διαμορφώνοντας την προσωπική της ποιητική ταυτότητα. Επηρεασμένη από τις σπουδές της στο θέατρο και στη μουσική, προσπαθεί να συνδέσει εικαστικές τέχνες, μουσική και δρώμενα, αφηγηματικό και θεωρητικό λόγο, σε ένα ενιαίο σύνολο που απευθύνεται εξίσου στο συναίσθημα και στο νου.
Έχει παρουσιάσει το έργο της σε ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος. Έργα της βρίσκονται σε δημόσιους χώρους καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Το 2014 κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Hatje Cantz ο τόμος Venia Dimitrakopoulou, Promahones, έκδοση αφιερωμένη στο μεγάλης κλίμακας έργο της “Προμαχώνες”, το οποίο, αφού παρουσιάστηκε πρώτα στο Μουσείο Μπενάκη το χειμώνα 2014-2015, έχει τοποθετηθεί από τον Οκτώβριο του 2016 στον προαύλιο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας.
Τα τελευταία χρόνια έχει εντατικοποιήσει την δραστηριότητά της στην Ιταλία, με προσωπικές εκθέσεις και συμμετοχή σε πρωτοβουλίες αναγνωρισμένου κύρους. Τον Νοέμβριο του 2015 παρουσίασε την καλλιτεχνική της δραστηριότητα στη Βενετία, στους φοιτητές του Πανεπιστημίου Cà Foscari, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Biennale της Βενετίας, σε συνεργασία με τον σύλλογο Fondo Ambiente Italiano (FAI) Sezione giovani di Venezia και το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού της Ιταλίας. Οι δύο συναντήσεις «Εικόνες της σύγχρονης Ελλάδας στη Βενετία» και «Συνέντευξη της Giorgia Florio στη Βένια Δημητρακοπούλου» υπό την επιμέλεια της Caterina Carpinato, πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας και την γκαλερί Artespressione του Μιλάνο.
Το 2016 ένα δικό της το σχέδιο επιλέχθηκε για το εξώφυλλο της αναθεωρημένης έκδοσης της Ιστορίας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Mario Vitti (εκδόσεις Cafoscarina, Βενετία). Tον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς εγκαινιάστηκε στο Μιλάνο, στην Galleria Artespressione, η πρώτη της ατομική έκθεση στην Ιταλία με τίτλο Selected works, σε επιμέλεια Χάριτος Κανελλοπούλου και Matteo Pacini.
Τον Ιανουάριο του 2017 ο Πρόεδρος του Ιταλικού Κράτους Sergio Mattarella την τίμησε με το παράσημο του Ιππότη του Τάγματος του Αστέρα της Ιταλίας «σε αναγνώριση της συνεισφοράς της, μέσω του καλλιτεχνικού της έργου, στη σύσφυξη των σχέσεων με την Ιταλία, χώρα με την οποία αισθάνεται ιδιαίτερα δεμένη».
Πρόσφατα συμμετέχει ως ενεργό μέλος της ομάδας εργασίας του «Tempo Forte», μιας πολιτιστικής πρωτοβουλίας του Πρέσβη της Ιταλίας στην Ελλάδα, που προωθεί σε διακυβερνητικό επίπεδο τον πολιτιστικό διάλογο και την εδραίωση των κοινών πτυχών της ταυτότητας των δύο χωρών. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, από τον Νοέμβριο του 2018 έως τον Ιούνιο του 2019, η Βένια Δημητρακοπούλου θα παρουσιάσει χαρακτηριστικές ενότητες της δουλειάς της σε μια εκθεσιακή τριλογία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» στις ιταλικές πόλεις Παλέρμο, Τορίνο και Τεργέστη.
«Αρχέγονο Μέλλον»
ΤΟΡΙΝΟ «Λόγος»
Που: Gallery του Ιδρύματος Sandretto Re Rebaudengo
Πότε: 21 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019
ΤΕΡΓΕΣΤΗ «Ήχος»
Που: Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto
Πότε: 12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019
Σε συνεργασία με τον Δήμο Τεργέστης, την Κοινότητα Ελλήνων Ορθοδόξων Τεργέστης
Βένια Δημητρακοπούλου / «Αρχέγονo Mέλλον» – τριλογία εκθέσεων στην Ιταλία
Πηγή