Περίοδος ανασύνταξης του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων θα είναι η πρώτη διετία μετά την πανδημία, ακολούθως όμως θα υπάρξουν τεκτονικές αλλαγές, λόγω των νέων τάσεων που προέκυψαν από την πανδημία του κορονοϊού. Αυτό επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας.
Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, η πανδημία του κορονοϊού έπληξε το σύνολο σχεδόν των κλάδων της ελληνικής οικονομίας την περυσινή χρονιά, ωστόσο το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ήταν στους «ευεργετημένους» κερδίζοντας έναν «ευκαιριακό» τζίρο ικανό να ανατρέψει σχεδιασμούς και προγραμματισμούς ετών. Παράλληλα, έφερε τους πρωταγωνιστές του κλάδου αντιμέτωπους με αυξημένα κόστη και μεγάλες προκλήσεις καθώς η προσαρμογή στις νέες καταναλωτικές συνήθειες ήταν επιτακτική.
«Το οργανωμένος λιανεμπόριο τροφίμων πέτυχε το 2020 ανάπτυξη 7% – 8% στο σύνολο της αγοράς» σημειώνει ο κ. Μαχαίρας και συνεχίζει «οι οργανωμένες αλυσίδες, οι οποίες πραγματοποιούν τζίρο περίπου 11 δισ. ευρώ επί συνόλου 23 δισ. ευρώ που αφορά στο εμπόριο τροφίμων, επωφελήθηκαν από την πανδημία με έναν τζίρο ‘πανικού’ της τάξης των 900 εκατ. ευρώ. Παράλληλα δημιούργησαν έξτρα ετήσια διοικητικά έξοδα περί τα 160 εκατ. ευρώ και προχώρησαν σε περίπου 7.000 νέες προσλήψεις για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες του καταναλωτικού κοινού».
Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του για το κατά πόσο οι οργανωμένες αλυσίδες θα καταφέρουν τη φετινή χρονιά να διατηρήσουν τον τζίρο που επωφελήθηκαν από την πανδημία πέρυσι. Η εκτίμηση του κ. Μαχαίρα είναι ότι ο έξτρα τζίρος που κέρδισαν οι οργανωμένες αλυσίδες δεν υπάρχει περίπτωση να διατηρηθεί ενώ τα διοικητικά έξοδα δεν θα μπορέσουν να μειωθούν άμεσα. Συγκεκριμένα αναφέρει: «Θα χρειαστούν τρια με τέσσερα χρόνια μέχρι οι οργανωμένες αλυσίδες να ξαναφτάσουν σε μια ομαλοποίηση των διοικητικών τους εξόδων».
Αναφορικά με την πορεία του έτους, το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, «έτρεξε» με ανάπτυξη τζίρου 5,5% – 6% για τις οργανωμένες αλυσίδες τροφίμων ενώ για το σύνολο του 2021 αναμένεται ανάπτυξη 2% – 2,5%. Οι τζίροι στο οργανωμένο λιανεμπόριο εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν, μεταξύ άλλων, από την επανεκκίνηση της εστίασης, την μείωση των εισοδημάτων σημαντικής μερίδας του πληθυσμού, αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό στην αγορά.
Την ίδια στιγμή, μεγάλη είναι η δυναμική των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων (e-grocery). Ο κ. Μαχαίρας εκτίμησε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στα τρόφιμα θα φέρει νέους μεγάλους παίκτες στην ελληνική αγορά που θα διεκδικήσουν μέρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων που κέρδισαν την περασμένη χρονιά τα σούπερ μάρκετ. Τόνισε επίσης, ότι σε λιγότερο από μια οκταετία οι διαδικτυακές πωλήσεις θα αντιπροσωπεύουν το 15% της αγοράς η οποία θα είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που είναι σήμερα στα 23 δισ. ευρώ και σίγουρα πολύ μεγαλύτερη στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Νέος κύκλος εξαγορών και συγχωνεύσεων
Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κάνει λόγο για νέο κύκλο εξαγορών και συγχωνεύσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Όπως εξηγεί «το λιανεμπόριο είναι δυναμικό. Καθώς αλλάζουν οι νοοτροπίες και οι καταναλωτικές συμπεριφορές με τις εξαγορές, τις συνέργειες και την κοινή στρατηγική επιτυγχάνονται σημαντικοί στόχοι» και εκφράζει τη βεβαιότητά του ότι θα υπάρξουν νέες εξαγορές στον κλάδο. Προσθέτει χαρακτηριστικά: «γνωρίζουμε ότι υφιστάμενες ελληνικές αλυσίδες αυτό το διάστημα διερευνούν την πιθανότητα εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην ευρύτερη περιφέρεια της χώρας».
Αναφερόμενος σε δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για το ενδιαφέρον να διεισδύσουν στον χώρο funds ο κ. Μαχαίρας σημειώνει: «μέχρι σήμερα από όσα γνωρίζουμε τα funds δεν ενδιαφέρονται για τον χώρο του λιανεμπορίου. Ενδιαφέρονται για τον χώρο της υγείας, της υψηλής τεχνολογίας και για εργοστάσια παραγωγής τροφίμων που έχουν καλό εξαγωγικό χαρακτήρα. Αυτές είναι οι κατευθύνσεις που έχουν τα funds για τη χώρα μας» και συμπληρώνει: «Δεν έχουμε ακούσει σοβαρά κάποιο fund να θέλει να επενδύσει στον χώρο του λιανεμπορίου. Αυτό που έχουμε ακούσει σοβαρά είναι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όμορων χωρών να θέλουν να μπουν στην ελληνική επικράτεια. Ενδιαφέρονται δηλαδή για εξαγορά ελληνικής αλυσίδας, όχι όμως στα χρήματα που πωλείται αλλά σε αυτά που θέλουν να δώσουν».
Σχολιάζοντας την έλευση της ρωσικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ MERE στην ελληνική αγορά ο κ. Μαχαίρας επισημαίνει ότι υπάρχει χώρος για μια αλυσίδα καθαρά discount στην ελληνική αγορά και διευκρινίζει: «Υπάρχει χώρος για μια αλυσίδα καθαρά discount ως έχει σήμερα η ελληνική αγορά. Αν όμως οι παίκτες του λιανεμπορίου τροφίμων αποφασίσουν λόγω ανταγωνιστικότητας να κατεβάσουν τις σταθερές τιμές, όχι τις προσφορές, τότε θα αρχίσει να εκλείπει αυτή η ευκαιρία. Σήμερα ο τζίρος που κάνει το οργανωμένο λιανεμπόριο, περίπου το 45% με 46%, έρχεται από προωθητικές ενέργειες, άρα είμαστε ακόμα στο θέμα της τιμής δεν έχει έρθει το θέμα της διαχείρισης της αξίας στο προσκήνιο». Επίσης προσθέτει αναφερόμενος στην αλυσίδα MERE: «Δεν ξέρω ποια είναι η κοινή τους στρατηγική. Περιμένουμε να δούμε όταν ανοίξουν τα καταστήματα αν θα καταφέρουν να κερδίσουν το ελληνικό καταναλωτικό κοινό».
Για την επόμενη ημέρα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ο κ. Μαχαίρας εκφράζει την αισιοδοξία του και προβλέπει ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα συνεχίσει να επενδύει στη φυσική παρουσία και θα κάνει ταχύτερα βήματα στο e-grocery. «Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων έχει δυναμική. Έχει μια σταθερή ανάπτυξη του 2% με 3%, προσπαθεί να μειώσει τα έξοδά του και να έχει καλύτερο διαχειριστικό κόστος, οπότε να έχει καλύτερο EBITDA. Τα επόμενα χρόνια το ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων θα συνεχίσει να έχει μια καλή ανταγωνιστική ανάπτυξη με στόχο να πάει στην περιοχή του 6% – 8% EBITDA το οποίο πλέον θα το κάνει πιο αξιοπρόσεκτο και από ξένους παίκτες που θέλουν να συνεργαστούν με κάποια ελληνική εταιρεία» τόνισε ο κ. Μαχαίρας και συμπλήρωσε: «Τα επόμενα 3 με 4 χρόνια, γιατί η κανονικότητα δεν θα έρθει πριν από το 2024 – 2025, και δεδομένου ότι ήμασταν πιο τυχεροί σε σχέση με άλλους κλάδους, θα μπορέσουμε να προσαρμοστούμε πιο γρήγορα στις νέες απαιτήσεις της αγοράς. Πιστεύω ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα συνεχίζει να τα καταφέρνει».
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Πηγή