Περισσότερα από τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ αθροίζουν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις της Ελλάδας από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, τη Ρωσία και τη Βρετανία κατά τη διάρκεια του 2019 σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Πρόκειται για το 20% των εσόδων της χώρας από τον τουρισμό και πολύ περισσότερο για συγκεκριμένους ελληνικούς προορισμούς και ξενοδοχειακές μονάδες που εξαρτώνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τη μία ή την άλλη αγορά.
Εμβληματικά συγκροτήματα της πρωτεύουσας, αλλά και διάσημα resort της νησιωτικής και όχι μόνον Ελλάδας έχουν συχνά έκθεση της τάξεως του 50% του κύκλου εργασιών τους στις ΗΠΑ ή τη Ρωσία αντίστοιχα. Και αν και οι καλπάζοντες ρυθμοί εξάπλωσης της πανδημίας σε κάποιες από τις χώρες αυτές, όπως οι ΗΠΑ, καθιστούν αναπόφευκτο τον αποκλεισμό τους εκτός ευρωπαϊκών συνόρων για το μεγαλύτερο μέρος αν όχι για όλο το έτος, γεγονός παραμένει πως κάποια ξενοδοχεία και κάποιοι προορισμοί θα χτυπηθούν πολύ περισσότερο απ’ ό,τι ο ευρύτερος κλάδος ή από εκείνους τους ομίλους που έχουν μεγαλύτερη διαφοροποίηση αγορών προσέλκυσης επισκεπτών.
Οι ΗΠΑ αποτελούν την τρίτη μεγαλύτερη αγορά του ελληνικού τουρισμού. Η Ελλάδα αποτελεί δημοφιλή προορισμό των Αμερικανών, ιδιαίτερα για το προϊόν Ηλιος και Θάλασσα, αλλά τα τελευταία χρόνια η διαμονή τους εδώ περιλαμβάνει και αρκετές ημέρες στην πρωτεύουσα. Οι ρυθμοί αύξησης των αφίξεων από τις ΗΠΑ την τελευταία διετία ήταν υπερδιπλάσιοι του συνόλου του ελληνικού τουρισμού και το 2019 έφτασαν το 1,18 εκατομμύρια ταξιδιώτες. Πέρυσι οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τις ΗΠΑ ήταν 1,2 δισ. ευρώ. Το 2019, το 27% των δαπανών των Αμερικανών τουριστών στην Ελλάδα έγινε κατά το δεύτερο τρίμηνο, ενώ το 52% στο τρίτο τρίμηνο σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του ελληνικού τουρισμού, μετά τη Γερμανία, ενώ η Ελλάδα αποτελεί δημοφιλή προορισμό ιδιαίτερα για το προϊόν Ηλιος και Θάλασσα και των Βρετανών. Το 2019 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τη Βρετανία διαμορφώθηκαν στα 2,564 δισ. ευρώ και οι αφίξεις πέρυσι έφτασαν τα 3,5 εκατομμύρια ταξιδιώτες. To 2019, το 26% των δαπανών των Βρετανών στην Ελλάδα έγινε στο δεύτερο τρίμηνο και το 63% στο τρίτο, ενώ το 89% των πριν από την πανδημία προγραμματισμένων θέσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια για φέτος ήταν με πτήσεις χαμηλού κόστους.
Η Ρωσία βρίσκεται στη 12η θέση της αγοράς του ελληνικού τουρισμού, έχοντας υποχωρήσει σημαντικά από τα επίπεδα στα οποία βρισκόταν προ δεκαετίας. Η Ελλάδα αποτελεί δημοφιλή προορισμό των Ρώσων για το προϊόν Ηλιος και Θάλασσα αλλά και για τον προσκυνηματικό τουρισμό. Αποτελεί δε αγαπημένο προορισμό ενός πολύ μεγάλου αριθμού Ρώσων ιδιαίτερα υψηλού εισοδηματικού προφίλ, που προτιμούν ένα μικρό αριθμό προορισμών και μονάδων κυρίως στην Κρήτη και τη Χαλκιδική. Το 2019, το 22% των δαπανών των Ρώσων τουριστών στην Ελλάδα, οι οποίες έφτασαν στα 433 εκατομμύρια ευρώ (582.000 ταξιδιώτες), έγινε στο δεύτερο τρίμηνο και το 60% στο τρίτο, ενώ για φέτος μόλις το 3% των προγραμματισμένων θέσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια ήταν με πτήσεις χαμηλού κόστους.
Στην 21η θέση
Το Ισραήλ, όπου η πανδημία δείχνει να ανησυχεί εκ νέου τα ευρωπαϊκά κέντρα λήψης αποφάσεων, αποτελεί μία από τις νέες δυναμικά ανερχόμενες αγορές του ελληνικού τουρισμού. Η αγορά του Ισραήλ βρίσκεται στην 21η θέση του ελληνικού τουρισμού και συγκεκριμένα, το 2019, έφερε έσοδα της τάξεως των 200 εκατομμυρίων ευρώ με το 27% των δαπανών των Ισραηλινών τουριστών στην Ελλάδα στο δεύτερο τρίμηνο και το 54% στο τρίτο. Για το 2020 μόλις το 4% των προγραμματισμένων προ πανδημίας θέσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια ήταν με πτήσεις χαμηλού κόστους.