Οι 30 κατηγορίες για το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού» διαμορφώθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης τις προηγούμενες μέρες και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ καλούνται να επιλέξουν, η καθεμία από την πλευρά της, τα τελικά προϊόντα με τα οποία θα το «γεμίσουν» ώστε στα τέλη Οκτωβρίου να μπορέσει να τεθεί σε εφαρμογή για τους καταναλωτές.
Την ίδια στιγμή αναμένεται και η νομοθετική ρύθμιση η οποία θα καθορίζει τις λεπτομέρειες σχετικά με το νέο αυτό «εργαλείο».
Όπως διευκρινίζουν από το υπουργείο Ανάπτυξης, εκείνο που επιχειρείται με το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι η συγκράτηση των ανατιμήσεων ώστε οι αυξήσεις στα 50 προϊόντα να είναι μικρές ή και μηδενικές.
Η επιλογή των κατηγοριών και τα συγκεκριμένα προϊόντα
Τα κριτήρια για τις 30 κατηγορίες που διαμορφώθηκαν από πλευράς υπουργείου, ήταν να υπάρχει η δυνατότητα ακόμη και στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση στα αγαθά που θεωρούνται ως βασικά καθώς και να συμπεριληφθούν εκείνα που παρουσιάζουν μεγάλη κατανάλωση σε όγκο.
Από το αρμόδιο υπουργείο εκτιμούσαν ότι σε κάποιες κατηγορίες, με μία ενδεχόμενη «διασπορά» σε πολλούς κωδικούς προϊόντων, το καλάθι θα «έχανε» σε αποτελεσματικότητα. Έτσι για παράδειγμα στα ζυμαρικά μπήκε μόνο η κατηγορία νο6 ως εκείνη με τη μεγαλύτερη κατανάλωση, στο ρύζι ο τύπος «Καρολίνα μακρύκοκκο» ενώ στον καφέ επελέγησαν μόνο οι ελληνικός, στιγμιαίος και γαλλικός και όχι ο εσπρέσο, ως βασικά προϊόντα του καφέ.
Στα λαχανικά επιλέχθηκαν μόνο τα κατεψυγμένα και στο κρέας, το κοτόπουλο και το χοιρινό μόνο τα συσκευασμένα, καθώς ελήφθη υπόψη το γεγονός ότι οι καταναλωτές μπορούν να τα προμηθευτούν νωπά, σε ανταγωνιστικές τιμές και από τις λαϊκές αγορές και τα κρεοπωλεία αντίστοιχα.
Ο υπουργός Ανάπτυξης προανήγγειλε πάντως ότι θα υπάρξουν και 1-2 αλλαγές, μετά την ανταλλαγή προτάσεων επί της λίστας.
Η τελικά επιλογή των προϊόντων του καλαθιού και πότε θα αλλάζουν
Την τελική επιλογή των προϊόντων που θα γεμίσουν το «καλάθι» θα την κάνουν τα ίδια τα σούπερ μάρκετ. Κάθε αλυσίδα ξεχωριστά, μπορεί να επιλέξει εάν θα συμπεριλάβει επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα στις κατηγορίες που έχουν οριστεί καθώς και ποια θα είναι αυτά.
Παράλληλα, σύμφωνα με όσα επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης υπάρχει σε εξέλιξη συζήτηση σχετικά με αν το “καλάθι” θα ανανεώνεται από την πλευρά των σούπερ μαρκετ κάθε 7 ή 15 ημέρες.
Όταν εν τέλει οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαμορφώσουν τα δικά τους «καλάθια», αυτά θα αναρτηθούν στην πλατφόρμα e-καταναλωτής, ενώ αναμένεται να υπάρχει και ειδική σήμανση από την πλευρά των επιχειρήσεων μέσα στα σούπερ μάρκετ ώστε να τα ξεχωρίζουν οι καταναλωτές. Μέσω της πλατφόρμας επίσης, οι καταναλωτές θα μπορούν να παρακολουθούν τις τιμές και να τις συγκρίνουν προκειμένου να προχωρήσουν στις αγορές τους.
Ολόκληρη η λίστα με τις 30 κατηγορίες:
1. PYZI
2. ΨΩΜΙ
3. ΖΥΜΑΡΙΚΑ
4. XOIPINO
5. ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ
6. ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ
7. ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
8. ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ
9. ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ
10. ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ
11. ΓIAOYPTΙ
-
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
-
Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)
12. TYPIA
13. ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
14. AYΓA
15. ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ
16. ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ
17. ΑΛΛΑ ΒΡΩΣΙΜΑ ΕΛΑΙΑ
18. ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
-
Τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα
19. ZAXAPH
20. ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ
21. ΚΑΦΕΣ
-
Ελληνικός καφές
-
Στιγμιαίος καφές
-
Γαλλικός καφές
22. ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ
23. KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ
24. ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΝΕΡΟ (ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ)
25. ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ
26. ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
-
Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
-
Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
-
Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
-
Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
-
Χαρτί κουζίνας
27. ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
28. ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ
-
Πάνες για μωρά
-
Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
-
Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)
29. ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ
30. ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ
Πηγή