«Σήμερα στο κρίσιμο σημείο που βρισκόμαστε, κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση οφείλουμε να δώσουμε μαζί τον αγώνα, με τις ίδιες ακριβώς δύο προτεραιότητες: Την ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στην ομιλία του στο διαδικτυακό συνέδριο της ΚΕΔΕ και της ICC Ελλάδα: «Οι δήμοι ως μοχλός ανάπτυξης στη μετά Covid-19 εποχή».

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στους δύο άξονες της πολιτικής του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Πρώτον, επισήμανε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009. Με έργα σε όλη τη χώρα και με συγκεκριμένο σχέδιο χρηματοδότησης για το καθένα από αυτά.

Το πλάνο αυτό, περιλαμβάνει, αφενός, μεγάλα έργα κολλημένα εδώ και χρόνια που παίρνουν επιτέλους μπροστά, όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, η Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, το Μετρό Θεσσαλονίκης, οι αυτοκινητόδρομοι Ε65 και Πάτρα – Πύργος. Και αφετέρου, νέα έργα, όπως το flyover στη Θεσσαλονίκη, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του Μετρό στην Αθήνα, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης και, φυσικά, το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7000 επικίνδυνα σημεία σε όλη την Ελλάδα. «Αυτό το πλάνο έργων υποδομής, όπως αντιλαμβάνεστε, όχι μόνον αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, αλλά συνιστά και σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης», σημείωσε ο κ. Καραμανλής. 

«Από την άλλη πλευρά, εστιάζουμε και στην αντιμετώπιση άμεσων προβλημάτων της καθημερινότητας και ιδιαίτερα στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών», συνέχισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Υπενθύμισε ότι η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε τις αστικές συγκοινωνίες σε μια κατάσταση σχεδόν διάλυσης, μετά από υποεπένδυση για πάνω από μία δεκαετία, ενώ η πανδημία ανέδειξε ακόμα πιο έντονα τα προβλήματα.

«Σε ενάμιση χρόνο, λοιπόν, κάνουμε όσα δεν έγιναν επί τόσα χρόνια», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Δεν λέμε φυσικά ότι έχουμε ξεπεράσει όλα τα προβλήματα, αλλά ήδη έχουμε αυξήσει κατά 50% τον στόλο των λεωφορείων στην Αθήνα και τον έχουμε σχεδόν διπλασιάσει στη Θεσσαλονίκη».

Στη συνέχεια, μίλησε για τα βήματα του σχεδίου της κυβέρνησης για τα ΜΜΜ: Ανάταξη των στόλων με επισκευές και συντήρηση, ενίσχυση μέσω συμπράξεων με τα ΚΤΕΛ, προσλήψεις μετά από χρόνια, leasing στη Θεσσαλονίκη και πλέον και στην Αθήνα.

Αναφέρθηκε επίσης στον διαγωνισμό για 1300 νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα, πολλά εκ των οποίων θα είναι όπως επισήμανε ηλεκτροκίνητα.

Τα τρία κοινά πεδία δράσης Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και δήμων

Ο κ. Καραμανλής στη συνέχεια αναφέρθηκε στα τρία κοινά πεδία δράσης Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και Δήμων.

Πρώτο κοινό πεδίο δράσης, οι υποδομές

«Το Υπουργείο μας είναι πάντα ανοιχτό για τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μαζί πρέπει να βρούμε λύσεις και να εφαρμόσουμε στην πράξη τις καλύτερες δυνατές λύσεις. Νομίζω ότι ήδη πολλοί από εσάς το έχετε διαπιστώσει. Τις λύσεις αυτές τις αναζητούμε με ρεαλισμό, αντικειμενικότητα και αξιοκρατία. Όχι με μικροκομματικές σκοπιμότητες, όχι με πελατειακά κριτήρια, όχι με δογματικές εμμονές», τόνισε.

Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ότι με τη συνεργασία Υπουργείου – Δήμων μπορούν να ενισχυθούν και να αναβαθμιστούν ολιστικά περιοχές, μέσω στοχευμένου πλέγματος έργων μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας, που δημιουργούν τις αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης.

Δεύτερο πεδίο κοινής δράσης, είναι το θεσμικό.

Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε τη θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου με τον Νόμο 4782 του 2021, που πρόσφατα ψηφίστηκε και διαμορφώνει ένα πολύ πιο ευέλικτο περιβάλλον για τους δήμους.

Ο νέος νόμος ειδικότερα προβλέπει:

  • Την ταχύτερη και με μεγαλύτερη ευελιξία δημοπράτηση και εκτέλεση των δημόσιων συμβάσεων έργων και προμηθειών.
  • Την άρση της υποχρέωσης ηλεκτρονικής κλήρωσης για την ανάδειξη των επιτροπών διαγωνισμού, που τόσα προβλήματα και καθυστερήσεις προκαλούσε στην πράξη.
  • Τη ρεαλιστική αύξηση των ορίων των αναθέσεων, τα οποία πλέον προσαρμόστηκαν στις σύγχρονες συνθήκες και ανάγκες της αγοράς.
  • Και την κατάργηση της ετήσιας υποχρέωσης κατάρτισης λίστας για τις αναθέσεις έργων, που επίσης δημιουργούσε προβλήματα σε πολλούς Δήμους με μικρούς προϋπολογισμούς έργων.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε επίσης την καινοτόμα διαδικασία της ιδιωτικής επίβλεψης, που δίνει τη δυνατότητα, ειδικά σε δήμους που έχουν λίγους μηχανικούς και δεν έχουν την τεχνική επάρκεια, να βγουν στην αγορά και να κάνουν επίβλεψη έργων και μελετών. Σημείωσε δε ότι αυτό θα βοηθήσει και στο πρόβλημα των ασυνήθιστα μεγάλων προσφορών. Ενώ υπογράμμισε ότι χωρίς ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο, το πρόγραμμα Τρίτσης, το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ δεν θα μπορούσαν να γίνουν πράξη και οι Δήμοι δεν θα μπορούσαν να απορροφήσουν χρήματα.

Τρίτο πεδίο κοινής δράσης, η καθημερινότητα

Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε επίσης τη σημασία κοινής δράσης στο πεδίο της καθημερινότητας και ιδίως για τους μεγαλύτερους δήμους.

«Ως Κυβέρνηση, άλλωστε, από την πρώτη ημέρα της θητείας μας, θέσαμε πολύ ψηλά στις προτεραιότητές μας τον πολίτη και τη βελτίωση της καθημερινότητάς του», υπενθύμισε.

Αναφέρθηκε στον ανασχεδιασμό του θεσμικού πλαισίου για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – τα λεγόμενα ΣΒΑΚ, με στόχο την προώθηση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αλλά και για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.

Με τη θεσμοθέτησή των ΣΒΑΚ, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέπεται να καταρτίζουν σχέδια για την ασφαλή και φιλική προς το περιβάλλον κινητικότητα. Αυτό έχει υποχρεωτική εφαρμογή στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού άνω των 30.000 κατοίκων και στο σύνολο των ΟΤΑ Β΄ βαθμού. Ανάλογη δυνατότητα δίνεται και στους ΟΤΑ Α΄ βαθμού, ανεξαρτήτως πληθυσμού, στις ευρύτερες περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης.


Πηγή