Το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη μη ανανέωση συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και την πρόσληψη 520 εποχικών εργαζομένων (με δίμηνη σύμβαση) μέσω ΑΣΕΠ.
Τον Φεβρουάριο του 2019 τα Ελληνικά Ταχυδρομεία βρέθηκαν αντιμέτωπα με μία από τις χειρότερες στιγμές στην ιστορία τους: οριακά ήταν σε θέση να καταβάλουν τις αποδοχές του πρώτου δεκαπενθημέρου στο προσωπικό. Παρότι όμως ένας χρόνος έχει παρέλθει, το πρόβλημα ρευστότητας παραμένει, με αποτέλεσμα η κρατική εταιρεία να καλείται δύο φορές τον μήνα να επιλύσει μια δύσκολη εξίσωση, αυτή της έγκυρης καταβολής της μισθοδοσίας. Η δυσχερής οικονομική κατάσταση της κρατικής εταιρείας, που μετρά 192 χρόνια ζωής, γίνεται αντιληπτή εάν ληφθεί υπόψη ότι το μηνιαίο έλλειμμα τοποθετείται σε 6 εκατ. ευρώ, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις αγγίζουν τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ οι συσσωρευμένες ζημίες τοποθετούνται σε 115 εκατ. ευρώ. Οσον αφορά τις επιδόσεις του 2019, απέχουν παρασάγγας από αυτές του 2014, με την εταιρεία να εμφανίζει πέρυσι ζημίες άνω των 30 εκατ. ευρώ, από προ φόρων κέρδη της τάξεως των 15 εκατ. ευρώ το 2014.
Η χρηματοδότηση
Ως εκ τούτου, η διάσωση των ΕΛΤΑ εξαρτάται από το πόσο άμεσα και αποτελεσματικά θα εφαρμοστεί το σχέδιο εξυγίανσης, του οποίου η αξία δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 350 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι αποτελεί ζήτημα εβδομάδων προκειμένου το σχέδιο εξυγίανσης, που έχει καταρτίσει η εταιρεία παροχής συμβουλευτικών ερευνών PricewaterhouseCoopers (PwC), να τεθεί σε εφαρμογή. Πριν από αυτό απαιτείται το υπουργείο Οικονομικών να εγκρίνει τη χρηματοδότησή του με ποσό έως 350 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια το σχέδιο εξυγίανσης να λάβει το πράσινο φως από το διοικητικό συμβούλιο των ΕΛΤΑ. Κύκλοι της εταιρείας αναφέρουν ότι το πραγματικό κόστος του σχεδίου είναι πολύ μικρότερο λόγω των εσόδων από την καθολική υπηρεσία (δηλαδή η υποχρεωτική παροχή υπηρεσιών σε όλη την επικράτεια με προσιτό κόστος) και των ασφαλιστικών εισφορών που καταλήγουν στα κρατικά ταμεία.
Κλείσιμο 215 καταστημάτων
Τι περιλαμβάνει το σχέδιο εξυγίανσης; Τη μη ανανέωση συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και την πρόσληψη 520 εποχικών εργαζομένων (με δίμηνη σύμβαση) μέσω ΑΣΕΠ, όπως και το κλείσιμο συνολικά 215 καταστημάτων, ενώ από το 2015 έως σήμερα υπολογίζεται ότι έχουν κατεβάσει ρολά περίπου 80 καταστήματα. Πυλώνας του σχεδίου εξυγίανσης είναι η είσπραξη των οφειλών από την καθολική υπηρεσία, με το ποσό των 105 εκατ. ευρώ να έχει εισπραχθεί το 2019. Συνολικά οι υποχρεώσεις για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας κατά το διάστημα 2013-2018 υπολογίζονται σε 154 εκατ. ευρώ. Καθοριστικής σημασίας για την αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ είναι η ανάπτυξη εναλλακτικών εσόδων από τη διανομή δεμάτων λόγω αύξησης ηλεκτρονικού εμπορίου, η ενίσχυση των επενδύσεων με στόχο τον εκσυγχρονισμό της εταιρείας και βεβαίως η προσαρμογή στην ψηφιακή εποχή.