Στην Κρήτη καταγράφεται η υψηλότερη δαπάνη στις αγορές τουριστών από εμπορικές επιχειρήσεις, με τους Αμερικανούς επισκέπτες να σημειώνουν την ισχυρότερη ροπή κατανάλωσης.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από Έρευνα της ΕΣΕΕ στο πλαίσιο του Έργου «Πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο», το οποίο είναι ενταγμένο στο ΕΠ “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία 2014 – 2020” και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα, μετά την Κρήτη η οποία είναι η περιφέρεια με την υψηλότερη ημερήσια δαπάνη των τουριστών (26 ευρώ), ακολουθούν η Κεντρική Μακεδονία με 17 ευρώ η Αθήνα με 15 ευρώ, το Νότιο Αιγαίο με 13 ευρώ και η Κέρκυρα με 12 ευρώ.

Τα πιο δυναμικά τουριστικά εμπορικά προϊόντα είναι τα souvenirs (24,3%) και ακολουθούν τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα (19,2%). Ως κυριότερος λόγος των αγορών των ξένων τουριστών αναδεικνύεται η τάση τους να προμηθευτούν αναμνηστικά από τον τόπο που επισκέπτονται (29,6%).

Η ένδυση – υπόδηση- δερμάτινα ακολουθεί με 17,4%, τα σούπερ μάρκετ με 15,3% και τα κοσμήματα/ρολόγια με 7,4%.

Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες επιλέγουν για τις αγορές τους κυρίως τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές (62%) ενώ οι περισσότεροι από αυτούς (47,6%) δηλώνουν πως είναι παρά πολύ/πολύ πιθανό να αγοράσουν εξ’ αποστάσεως κάποιο ελληνικό προϊόν όταν επιστρέψουν στη χώρα τους.

Οι σημαντικότερες εθνικότητες τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα είναι οι Άγγλοι, οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί και οι Αμερικάνοι οι οποίοι επιλέγουν για τη διαμονή τους κυρίως ξενοδοχείο all inclusive ή μη (62,5%) και κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης (τύπου Airbnb) (19,9%). Οι περισσότεροι (52,8%) έχουν εισόδημα μεταξύ 15.000 – 50.000 ευρώ και δαπανούν λίγο περισσότερα από 200 ευρώ την ημέρα/άτομο.

Στην ημερήσια δαπάνη σε εμπορικές αγορές ανά εθνικότητα, στην πρώτη θέση βρίσκονται βρίσκονται οι Αμερικανοί τουρίστες με 21 ευρώ την ημέρα, ακολουθούν οι Γάλλοι με 18 ευρώ και οι Γερμανοί με 17 ευρώ, οι Ιταλοί και οι Άγγλοι με 16 ευρώ.

Οι Γερμανοί και οι Ιταλοί δηλώνουν περισσότερο ικανοποιημένοι (93,0%) από την ποικιλία των προϊόντων στην εμπορική αγορά και οι Αμερικανοί οι λιγότερο (83,5%). Οι επισκέπτες με εισόδημα 50.000 – 70.000 ευρώ είναι οι περισσότερο ικανοποιημένοι (92,2%) και οι έως 5.000 ευρώ οι λιγότερο (76,0%).

Στην 4η θέση της ΕΕ η Ελλάδα στο ποσοστό ταξιδιωτικών εισπράξεων

Σύμφωνα με την έρευνα η Ελλάδα καταγράφει το τέταρτο υψηλότερο ποσοστό ταξιδιωτικών εισπράξεων ως ποσοστό του ΑΕΠ μεταξύ των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Οι έμμεσες επιδράσεις του τουρισμού είναι εντονότερες σε δραστηριότητες όπως το εμπόριο, η γεωργία και τα τρόφιμα ποτά με το 22% της συνολικής έμμεσης επίδρασης (σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας) να αφορά στο εμπόριο. Επίσης, όπως προέκυψε από τα δεδομένα των πολλαπλασιαστών που παρουσιάστηκαν, ο τουρισμός δίνει σημαντική ώθηση στην απασχόληση σε άλλους κλάδους με το λιανικό εμπόριο να είναι δεύτερος τη τάξη μεταξύ αυτών.

«Η προώθηση του «Shopping in Greece”»

Στη διάρκεια συζήτησης που ακολούθησε την παρουσίαση της έρευνας ο Υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας ανέφερε πως η ΕΣΕΕ εκπροσωπεί τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, τη μικρή και μεσαία επιχειρηματικότητα, που στ ηρίζει το ελληνικό τουριστικό προϊόν.

«Ως Υπουργός Τουρισμού θα ήθελα να προτείνω μια μεγαλύτερη σύνδεση με την ΕΣΕΕ. Μέσα από 2 τρόπους. Πρώτον να προχωρήσουμε σε ένα Μνημόνιο Συνεργασίας για να προωθήσουμε στοχευμένα το Shopping in Greece. Και δεύτερον, στη λογική που είχε κινηθεί η καμπάνια μας Greekend η οποία είχε γίνει viral – επισκέπτες για ένα τριήμερο στις πόλεις μας, που διασκεδάζουν, ψωνίζουν, επισκέπτονται τα μουσεία μας – να δούμε τον ΕΟΤ με ποιο τρόπο θα μπορούσε να γίνει μια καμπανια στοχευμένη προς αυτήν την κατεύθυνση».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας τόνισε πως Τουρισμός χωρίς διακλαδικές διασυνδέσεις δεν υπάρχει. «Η αναγγελία του Υπουργού Τουρισμού για κοινή καμπάνια του ΕΟΤ με την ΕΣΕΕ για την ενίσχυση της προβολής του ελληνικού εμπορίου μέσω του τουρισμού ικανοποιεί ένα διαχρονικό αίτημα του εμπορικού κόσμου της χώρας». Σημείωσε ότι το ζητούμενο είναι να καταφέρουμε να μεταβούμε σε ένα βιώσιμο μοντέλο σε όλο το «οικοσύστημα» του τουρισμού το οποίο θα συμπεριλάβει και όλους τους υπόλοιπους κλάδους που βρίσκονται γύρω του, όπως είναι το εμπόριο, η αγροδιατροφή η δημιουργική οικονομία κ.λπ. Ειδικά για το εμπόριο τόνισε πως το στοίχημα είναι να δοθούν «εργαλεία» στις μικρές και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις ώστε να πωλούν τα προιόντα τους εξ αποστάσεως στους αλλοδαπούς τουρίστες, μετά την αναχώρησή τους από τη χώρα μας.


Πηγή