Eχει ήδη ανασταλεί το άνοιγμα πλήθους εποχικών θερινών ξενοδοχειακών συγκροτημάτων (resorts) στην Ελλάδα που είχε προγραμματιστεί για τον Απρίλιο έως τον Μάιο, αλλά όλοι ξέρουν πως είναι πιθανόν να μην ανοίξουν ούτε τον Μάιο.
Σαρωτικές διαστάσεις λαμβάνουν οι ακυρώσεις κρατήσεων σε ελληνικά ξενοδοχεία και για μήνες πέραν του Απριλίου, ενώ μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί όπως η TUI επικαλούμενοι λόγους ανωτέρας βίας (force majeure) αναστέλλουν πληρωμές. Παράλληλα, μακραίνει η λίστα των εταιρειών κρουαζιέρας που σταματούν τα δρομολόγια όπως και των αεροπορικών εταιρειών.
Η TUI απέστειλε επιστολές σε ελληνικούς ξενοδοχειακούς ομίλους με τους οποίους διατηρεί εγγυημένες συμβάσεις (guarantee), που προβλέπουν δηλαδή απευθείας ενοικίαση δωματίων από αυτήν και πληρωμή τους, γνωστοποιώντας τους πως για λόγους ανωτέρας βίας όπως χαρακτηρίζει την πανδημία τις μετατρέπει σε allotment, δηλαδή απλές κρατήσεις χωρίς προκαταβολές με δυνατότητα ανέξοδης ακύρωσής τους, 21 συνήθως μέρες πριν από τη χρήση των δωματίων. Με δεδομένο πως ένας μεγάλος αριθμός Ελλήνων ξενοδόχων χρηματοδοτεί με τις προκαταβολές και τις εξοφλήσεις από αυτές τις συμβάσεις τόσο τα λειτουργικά του έξοδα όσο και την εξυπηρέτηση του δανεισμού του, καθίσταται σαφής η απειλή για τη βιωσιμότητα των πιο ευάλωτων εξ αυτών, σχολιάζουν στην αγορά. Την πολιτική αυτή της TUI βεβαίως ακολουθούν ή αξιολογούν να υιοθετήσουν και άλλοι operators.
Η πίεση στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις έχει τέτοια ένταση που απασχολεί τις τράπεζες εντόνως εξαιτίας της απειλής δημιουργίας μιας νέας γενιάς κόκκινων δανείων. Την Παρασκευή, ο υφυπουργός Τουρισμού Μάνος Κόνσολας συναντήθηκε με τον ειδικό γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Φώτη Κουρμούση, με αντικείμενο τα μέτρα στήριξης των τουριστικών επιχειρήσεων και των εργαζόμενων στον τουρισμό, που έχουν δανειακές υποχρεώσεις και ενδέχεται να μην μπορούν να τις εξυπηρετήσουν, λόγω των συνεπειών που επιφέρει στην οικονομία και στον τουρισμό η πανδημία.
Ο υφυπουργός επεσήμανε ότι θα πρέπει να στηριχθούν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι, με μέτρα αναστολής καταβολής δόσεων και μετάθεσής τους για επόμενους μήνες, αλλά και με την αναστολή ένταξής τους στον Τειρεσία, λόγω της αδυναμίας τους να εξυπηρετήσουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις.
Μία μέρα νωρίτερα, το υπουργείο Τουρισμού προχώρησε στη σύσταση επιτροπής διαχείρισης κρίσεων και στη δημιουργία ανοικτής γραμμής επικοινωνίας τουριστικών φορέων, επιχειρήσεων, και εκπροσώπων της αγοράς με το υπουργείο προκειμένου να αντιμετωπίζονται θέματα που προκύπτουν.
Στην Ελλάδα έχει ήδη ανασταλεί το άνοιγμα πλήθους εποχικών θερινών ξενοδοχειακών συγκροτημάτων (resorts) που είχε προγραμματιστεί για τον Απρίλιο έως τον Μάιο, αλλά όλοι ξέρουν πως είναι πιθανόν να μην ανοίξουν ούτε τον Μάιο. Το ζήτημα είναι ασφαλώς φλέγουσας σημασίας για τους εποχιακά εργαζομένους που βλέπουν την έναρξη της απασχόλησής τους να καθυστερεί ανησυχητικά. To Παγκόσμιο Συμβούλιο Τουρισμού και Ταξιδίων (WTTC) προειδοποίησε, άλλωστε, και επίσημα πως η πανδημία απειλεί 50 εκατ. θέσεις εργασίας στην τουριστική βιομηχανία διεθνώς και προβλέπει πως ο κλάδος μπορεί να υποχωρήσει κατά 25% το 2020.
Στα αστικά κέντρα και ειδικά στην πρωτεύουσα, τα ξενοδοχεία δουλεύουν με αναιμικές πληρότητες, ενώ δέχονται επίσης μεγάλο πλήγμα από τη ματαίωση όλων των συνεδριακών και άλλων εκδηλώσεων. Ενδεικτικά αναφέρεται πως μεγάλος όμιλος ξενοδοχείων με τρεις μονάδες στην Αττική βρίσκεται μέχρι στιγμής για τον Μάρτιο στο 50% του κύκλου εργασιών του αντίστοιχου διαστήματος της προηγούμενης χρονιάς. Αλλος ξενοδόχος με αντίστοιχο προφίλ μονάδων δίνει, όπως λέει χαρακτηριστικά, μάχη για να πιάσει τον Μάρτιο μόλις το 25% του τζίρου του περυσινού Μαρτίου.
Στην κρουαζιέρα η δραστηριότητα σταματά σχεδόν ολοκληρωτικά. Μετά την Celestyal Cruises η οποία ανακοίνωσε πως αναστέλλει τα δρομολόγια κρουαζιέρας της έως την 1η Μαΐου και την αντίστοιχη κίνηση της Viking και η Aida Cruises ανακοίνωσε πως σταματά όλες τις κρουαζιέρες κατ’ αρχάς έως τις αρχές Απριλίου. Ακυρώσεις έχει αρχίσει να ανακοινώνει και η MSC, ενώ στην ίδια ρότα βρίσκονται σύμφωνα με πληροφορίες από τον Πειραιά και η Seabourn της Carnival, η Silversea, η Costa και άλλες εταιρείες.
Και στις αερομεταφορές συνεχίζεται η μείωση του πτητικού έργου σε σχέση με πέρυσι, ενώ και εκείνες οι πτήσεις που πραγματοποιούνται έχουν χαμηλές συγκριτικά πληρότητες. Ο ευρωπαϊκός οργανισμός για την ασφάλεια στη αεροναυτιλία, Eurocontrol ανακοίνωσε την Παρασκευή πως την προηγούμενη ημέρα, Πέμπτη, καταγράφηκε πανευρωπαϊκά μείωση κατά 16% του αριθμού των πτήσεων σε σχέση με την αντίστοιχη Πέμπτη του 2019. Αυτό μεταφράζεται σε 4.600 λιγότερες πτήσεις. Η μείωση στα ιταλικά αεροδρόμια έφτασε πάντως το 70%, ενώ σημαντικότατες ήταν οι μειώσεις και σε αεροδρόμια όπως το Charles de Gaulle του Παρισιού (-16%), του Μονάχου (-28%) και της Βαρκελώνης (-18%).