Την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και την καθιέρωση εθνικού απολυτηρίου για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με πληροφορίες, με βάση το σχέδιο που προωθείται, ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τη βαθμολογία και των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, ενώ το πιστοποιημένο εθνικό απολυτήριο θα ανοίγει την πόρτα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η μεταρρύθμιση προϋποθέτει την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, καθώς και τη δημιουργία νέων προγραμμάτων σπουδών. Σε κάθε περίπτωση, όπως λένε οι αρμόδιοι, η ολοκλήρωση του διαλόγου για την εφαρμογή του νέου συστήματος πρόσβασης στα πανεπιστήμια θα καθορίσει και τη χρονική στιγμή της εφαρμογής του.
Η κυρία Νίκη Κεραμέως, σύμφωνα με τις βασικές κατευθύνσεις νομοσχεδίου προχωρά στην ίδρυση μιας ενισχυμένης αρχής με ευρύτερες, ουσιαστικές, αρμοδιότητες, της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Η Αρχή αυτή θα αντικαταστήσει την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Ειδικότερα, προβλέπεται: ενίσχυση της ΕΘΑΑΕ με νέες αρμοδιότητες όπως η αξιολόγηση των πανεπιστημίων, η σύνδεσή της με τη χρηματοδότηση και τον στρατηγικό σχεδιασμό, η διεύρυνση των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων πιστοποίησης, η προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των μελών της με την πρόβλεψη περαιτέρω εγγυήσεων κατά τη διαδικασία ορισμού των μελών της.
Μικρή ομάδα φοιτητών επιχείρησε να παρέμβει στη σύνοδο των πρυτάνεων και διέκοψε την κυκλοφορία στην παραλιακή. Ωστόσο η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει
Αναβάθμιση των πανεπιστημίων
Επιπλέον, γίνεται σημαντικό βήμα για την ουσιαστική αναβάθμιση των πανεπιστημίων. Οπως λέει στο «ΘΕΜΑ» ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης, θα συνδέεται η αξιολόγηση σε κάποιο ποσοστό με τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων. Για πρώτη φορά, όπως τονίζει, προβλέπεται συγκεκριμένο ποσοστό της χρηματοδότησης να εξαρτάται από την αξιολόγηση, ενώ θα πιστοποιούνται τα προγράμματα σπουδών πριν από την έναρξη της λειτουργίας τους. Ο ίδιος επίσης επισημαίνει ότι θα εξετάζεται αν τα ΑΕΙ πληρούν ποιοτικές προϋποθέσεις για να οργανώνουν προγράμματα σπουδών α’, β’ και γ’ κύκλου. Για πρώτη φορά εντάσσονται θεματικές και συγκριτικές αξιολογήσεις των ιδρυμάτων σε κρίσιμα πεδία, π.χ. πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία.
Τους πρυτάνεις, πάντως, όπως διαφάνηκε και από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων τις προηγούμενες ημέρες, τους απασχολούν θέματα που σχετίζονται με τη θεσμοθέτηση βάσης ως προϋπόθεση εισαγωγής στα πανεπιστήμια, τον καθορισμό του αριθμού των εισακτέων, τις μετεγγραφές, τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών και τη φοιτητική μέριμνα. Στην ατζέντα της Συνόδου Πρυτάνεων υπήρξαν τα εξής θέματα: διεθνοποίηση και διαχείριση ποιότητας των προγραμμάτων σπουδών, διαφορετικός τρόπος οικονομικής διαχείρισης των πανεπιστημίων, στήριξη της έρευνας, προβλήματα, προτάσεις, προοπτικές και ασφάλιση φοιτητών και, τέλος, μεγαλύτερη αυτοτέλεια στα ΑΕΙ.
Σαρωτικές αλλαγές σε δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και πανεπιστήμια προωθεί ήδη από φέτος το υπουργείο Παιδείας. Η κυρία Κεραμέως κατέθεσε σχέδιο νόμου με στόχο την επίλυση άμεσων προβλημάτων ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς με διατάξεις που αφορούν τόσο τα μεταπτυχιακά, τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, τα κολέγια όσο και τους παλιούς αποφοίτους, ειδικά για το έτος 2019-2020. Σύμφωνα με το σχέδιό του, τα μεταπτυχιακά απλουστεύονται, στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία δίνεται μεγαλύτερη ελευθερία στη διαμόρφωση του ωρολόγιου προγράμματος, ενώ για τους τίτλους σπουδών κολεγίων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από χώρες της Ε.Ε. και τρίτες χώρες το υπουργείο Παιδείας επαναφέρει τη δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας.
Επίσης, καταργείται ο διαχωρισμός των σχολών σε «πράσινες» και «κόκκινες» και η εισαγωγή σε όλα τα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης θα γίνεται μόνο μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Επίσης, θα υπολογίζεται κατά 10% ο βαθμός απολυτηρίου. Τον Απρίλιο θα ανακοινωθεί ο αριθμός εισακτέων. Οπως ξεκαθάρισε η υπουργός Παιδείας, καταργούνται τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης. Σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή:
Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου μετά τις εξετάσεις και αφού γνωστοποιηθούν οι βαθμοί συμπληρώνουν μηχανογραφικό επιλέγοντας όσα τμήματα επιθυμούν από το επιστημονικό τους πεδίο. Για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προσμετράται κατά 90% ο μέσος όρος των βαθμών στα 4 πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% ο βαθμός απολυτηρίου. Κατ’ εξαίρεση το επόμενο έτος (2020-2021), ο βαθμός απολυτηρίου δεν θα υπολογιστεί. Αν με τη βαθμολογία που έχει επιτύχει ο υποψήφιος μπορεί να εισαχθεί σε περισσότερες από μία σχολές ή τμήματα, εισάγεται σε εκείνο που έχει σε υψηλότερη θέση στο μηχανογραφικό.
Οι απόφοιτοι παλαιότερων ετών, ειδικά για το επόμενο έτος, μπορούν να επιλέξουν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις είτε με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν για το σχολικό έτος 2019-2020, είτε με τους όρους, τις προϋποθέσεις και την εξεταστέα ύλη που ίσχυαν το 2018-2019. Η επιλογή αυτή θα γίνει την περίοδο υποβολής των αιτήσεων – δηλώσεων των υποψηφίων του Γενικού Λυκείου. Οσοι υποψήφιοι επιλέξουν το παλιό σύστημα, θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους σε ειδικό ποσοστό θέσεων που θα καθοριστεί προσεχώς.