Η πορεία της πανδημίας, του lockdown και των μέτρων στήριξης επιχειρήσεων και εργαζομένων, όπως οι αναστολές και οι παρατάσεις στις υποχρεώσεις, αποτυπώνονται εν πολλοίς στα έσοδα και στις δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης το γ’ τρίμηνο πέρυσι.

Ειδικότερα, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους τριμηνιαίους μη χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς Γενικής Κυβέρνησης προκύπτουν τα εξής:

Το σύνολο των εσόδων ανήλθε σε 21,283 δισ. ευρώ από 24,027 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο 2019. Οι φόροι στο εισόδημα και στην περιουσία διαμορφώθηκαν σε 2,773 δισ. ευρώ (13% των συνολικών εσόδων) από 5,455 δισ. ευρώ (22,7% των συνολικών εσόδων) το γ’ τρίμηνο του 2019. Οι κοινωνικές εισφορές ανήλθαν σε 6,808 δισ. ευρώ (32% των συνολικών εσόδων) από 6,734 δισ. ευρώ (28% των συνολικών εσόδων) το γ’ τρίμηνο του 2019.

Οι συνολικές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν σε 23,415 δισ. ευρώ από 21,577 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο του 2019. Οι πρωτογενείς δαπάνες ανήλθαν σε 22,241 δισ. ευρώ από 20,191 δισ. ευρώ. Οι αμοιβές εξηρτημένης εργασίας διαμορφώθηκαν σε 5,55 δισ. ευρώ (25,4% των συνολικών δαπανών) έναντι 5,473 δισ. ευρώ (23,7% των συνολικών δαπανών) το γ’ τρίμηνο του 2019. Οι κοινωνικές παροχές ανήλθαν σε 9,557 δισ. ευρώ (40,8% των συνολικών δαπανών) έναντι 9,462 δισ. ευρώ (43,9% των συνολικών δαπανών) το γ’ τρίμηνο του 2019.

Το δημόσιο χρέος αυξήθηκε στα 337,542 δισ. ευρώ από 334,277 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο του 2019.

Τέλος, στη Γενική Κυβέρνηση καταγράφηκε έλλειμμα ύψους 2,132 δισ. ευρώ έναντι πλεονάσματος 2,45 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο του 2019. Όπως επισημαίνει η ΕΛΣΤΑΤ, Η μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου όπως καθορίζεται στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής για την Ελλάδα δεν υπολογίζεται και δεν εμφανίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ. Κατά τη μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ό,τι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των τριμηνιαίων μη χρηματοοικονομικών λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά σύμφωνα με τους κανόνες ESA 2010 και στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής περιλαμβάνουν τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, τις δαπάνες σχετικά με συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, και έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.


Πηγή