Το Volkswagen Group, προκειμένου να μειώσει τις εκπομπές ρύπων CO2, δίνει ιδιαίτερη προσοχή και στη μεταφορά του τεράστιου αριθμού οχημάτων που παράγει σε ετήσια βάση (μόνο το 2020 ήταν περισσότερα από 9,3 εκατομμύρια) προς τους πελάτες σε όλο τον κόσμο. Με στόχο να λειτουργήσει τον στόλο πλοίων που χρησιμοποιεί για τη μεταφορά τους με πιο φιλικό στο παγκόσμιο κλίμα τρόπο, το γερμανικό group βασίζεται και σε καύσιμα προερχόμενα από μεταχειρισμένα φυτικά έλαια από τις βιομηχανίες τροφοδοσίας και τροφίμων.
Τα χρησιμοποιημένα φυτικά έλαια και άλλα υπολείμματα λαχανικών, άχρηστα απόβλητα πριν από μερικά χρόνια, πλέον μπορούν, μετά από επεξεργασία, να κινήσουν πλοία. Το όνομα του θαυμαστού νέου καυσίμου είναι MR1-100, προερχόμενο κυρίως από μαγειρικά λάδια και λίπη. Αντίστοιχα με τη βενζίνη E10 για αυτοκίνητα, ο αριθμός αντιστοιχεί στην αναλογία στα συστατικά του βιοκαυσίμου που προέρχεται από ανανεώσιμες πρώτες ύλες. Συνεπώς, το MR1-100 αποτελείται από 100% οργανικά απόβλητα.
Η αλλαγή σε πιο φιλική προς το περιβάλλον ναυτιλία επιβάλλεται επίσης από τη νέα νομοθεσία. Από το τρέχον έτος, οι ναυτιλιακές εταιρείες υποχρεούνται να μετασκευάσουν τους στόλους των πλοίων τους, έτσι ώστε οι κινητήρες να συμμορφώνονται με όριο θείου 0,5%, αντί του 3,5% που ίσχυε. Στις παράκτιες θαλάσσιες περιοχές, το όριο αυτό μειώνεται περαιτέρω, στο 0,1%. Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα για τα πλοία που λειτουργούν με MR1-100, καθώς το νέο βιοκαύσιμο δεν εκπέμπει οξείδια του θείου.
Η VW Group Logistics χρησιμοποιεί δύο ναυλωμένα πλοία για αποστολές αυτοκινήτων σε παράκτιες θαλάσσιες οδούς. Τα μήκους 180 μέτρων πλοία, της ναυτιλιακής εταιρείας F. Laeisz με έδρα στο Αμβούργο, τροφοδοτούνται από έναν κινητήρα θαλάσσης MAN με ισχύ 19.334 ίππων. Ο όγκος της δεξαμενής καυσίμου είναι 3.500 κυβικά μέτρα.
Το καύσιμο παράγεται από την ολλανδική εταιρεία Good Fuels στο Ρότερνταμ. Το νέο βιοκαύσιμο δοκιμάστηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 2018, στο δεξαμενόπλοιο «Nord Highlander». Οι ναυτιλιακές εταιρείες μπορούν να χρησιμοποιήσουν το νέο βιοκαύσιμο για να αντικαταστήσουν το πλούσιο σε θείο βαρύ μαζούτ, με αναλογία ένα προς ένα. Το σημαντικότερο είναι ότι, δεν απαιτούνται τροποποιήσεις στους κινητήρες.
Τα πλοία μεταφέρουν έως 3.500 οχήματα το καθένα, σε κυκλική διαδρομή από το Έμντεν της Γερμανίας προς το Δουβλίνο, από εκεί προς το Σανταντέρ στην Ισπανία και το Σετούμπαλ στην Πορτογαλία, πριν επιστρέψουν στο Έμντεν. Κάθε χρόνο, μεταφέρουν περίπου 250.000 νέα οχήματα από τις μάρκες του VW Group. Η λειτουργία των πλοίων με βιοκαύσιμο, εξοικονομεί συνολικά περίπου 52.000 τόνους CO2 ετησίως αποκλειστικά στη διαδρομή αυτή.
Αντιπροσωπεύοντας το 90% των διεθνών μεταφορών, η ναυτιλία είναι η ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου. Αυτό μεταφράζεται σε αρκετές εκατοντάδες προγραμματισμένες υπηρεσίες και έντεκα συνολικά ναυλωμένα πλοία που κινούνται καθημερινά στους ωκεανούς του κόσμου. Κάθε χρόνο, περισσότερα από 2,8 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα μετακινούνται προς τους κατόχους τους, με αυτόν τον τρόπο.
Παράλληλα με το νέο βιοκαύσιμο, τον Ιούνιο του 2020, η VW Group Logistics άρχισε να χρησιμοποιεί πλοία που τροφοδοτούνται από υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) για τη μεταφορά οχημάτων από την Ευρώπη στη Βόρεια και Κεντρική Αμερική. Εξοπλισμένα με κινητήρες Dual Fuel της MAN Energy Solutions, τα πλοία αυτά μπορούν επίσης στο μέλλον να χρησιμοποιούν LNG που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, καθιστώντας τα ακόμη πιο φιλικά για το κλίμα. Την ίδια στιγμή, το Group έχει ήδη μεταβεί σε χρήση εντελώς πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας για σιδηροδρομικές μεταφορές στη Γερμανία, σε συνεργασία με τη DB Cargo.
Νίκος Τσάδαρης