Το νέο Ford Focus, ήρθε και κατέλαβε αμέσως το πάνω μέρος του ραφιού των μικρομεσαίων οικογενειακών μοντέλων, κερδίζοντας επιπλέον την προτίμηση των οδηγών, καθώς είναι ό,τι πιο οδηγοκεντρικό διαθέτει αυτή η κατηγορία.
Έχοντες πριν λίγους μήνες οδηγήσει την έκδοση με τον κινητήρα βενζίνης 1.0 Ecoboost, βρεθήκαμε αυτή την φορά στα πηδάλια ενός Focus ST-Line, με πετρελαιοκινητήρα 1,5 λίτρων, αλλά και αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, που δίνει την δυνατότητα στον οδηγό να τις αλλάζει μέσω paddles («αυτιά» εκατέρωθεν της κολώνας του τιμονιού). Με άλλα λόγια, αυτή την φορά δοκιμάζουμε ένα Focus που εκτός από ιδανικό για τον οδηγό, «υπόσχεται» άνετες και οικονομικές διαδρομές. Είναι όμως έτσι;
Ας πάρουμε τα δεδομένα με την σειρά…
Γενικά
Σε επίπεδο εμφάνισης η έκδοση ST-Line έχει πιο επιθετική εικόνα, με αλλαγές στους νέους προφυλακτήρες εμπρός – πίσω, τους αεραγωγούς, τις νέας σχεδίασης ζάντες κράματος αλουμινίου 17 ιντσών, τα logo ST-Line, αλλά κυρίως το χαμηλότερο κατά 10 χλστ. ύψος του αμαξώματος.
Κατά τα λοιπά, η εντυπωσιακή αεροδυναμική (Cd:0,27) και οι μεγάλες -σε σχέση με το προηγούμενο- διαστάσεις (μακρύτερο κατά 20 χλστ., με μεγαλύτερο μεταξόνιο κατά 52 χλστ.), δεν στερούν «επιθετικότητα» από το χαμηλωμένο, ευρύχωρο και κατά 20% πιο άκαμπτο αμάξωμα, που εύκολα μπορεί να φιλοξενήσει έως πέντε ενήλικες με τις αποσκευές τους (με ρεζέρβα ασφαλείας στο πορτ μπαγκάζ).
Η ποιότητα κατασκευής και συναρμολόγησης, δεν σηκώνει κριτική και τα λίγα σκληρά πλαστικά στο εσωτερικό δεν ενοχλούν.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Το Focus της δοκιμής μας, φορούσε τον τετρακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα 1.5 EcoBlue, απόδοσης 120 ίππων (στις 3.600 σ.α.λ.), με μέγιστη ροπή 300 Nm, διαθέσιμη από στις 1.750 έως τις 2.250 σ.α.λ. Ο κινητήρας διαθέτει ενσωματωμένη πολλαπλή εισαγωγής για καλύτερη κυκλοφορία του αέρα, ανακυκλοφορία καυσαερίων χαμηλής πίεσης σε συνδυασμό με υγρόψυκτο intercooler και σύστημα ψεκασμού υψηλής πίεσης.
Το έργο του κινητήρα μεταφέρει στους εμπρός τροχούς, το νέο 8 σχέσεων αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με μετατροπέα ροπής, που διαθέτει σύγχρονες τεχνολογίες όπως Adaptive Shift Scheduling και Adaptive Shift Quality Control. Τα συστήματα αυτά «εκπαιδεύονται» από το στιλ οδήγησης και τις συνθήκες του περιβάλλοντος, προσαρμόζοντας στην συνέχεια ανάλογα τις αλλαγές αυτόματων σχέσεων.
Ο συνδυασμός κινητήρα κιβωτίου, δίνει αξιοπρεπέστατες επιδόσεις στο βάρους 1.394 κιλών αμάξωμα, με 10.5″ για τα 0-100 και τελική ταχύτητα 191 χλμ./ώρα, ενώ ανεβάζει εύκολα στροφές από χαμηλά, περιορίζοντας τελικά τις αλλαγές ταχυτήτων και διευκολύνοντας τα προσπεράσματα.
Με τρία προγράμματα λειτουργίας (normal, eco, sport) και σύστημα start/stop, ο κινητήρας, τελικά δεν είναι όσο οικονομικός περιμέναμε, καθώς η μέση κατανάλωση στα σχεδόν 1.000 χλμ. της δοκιμής μας, ήταν 7,5 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.
Από τη θέση του οδηγού
Στην πολύ καλή θέση οδήγησης του Focus με το αυτόματο οκτάρι κιβώτιο, αρχικά ξαφνιάζει ο περιστροφικός επιλογέας ταχυτήτων, που είναι στην βάση της κονσόλας και μπερδεύει μερικές φορές, ειδικά όταν χρειάζεται να κάνεις εμπρός-πίσω μανούβρες. Ευτυχώς που τα paddles θα εξευμενίσουν τους ανυπόμονους, αν και στην πράξη δεν χρειάζονται, αφού ο χαρακτήρας της έκδοσης και η ομαλότητα αλλαγών του κιβωτίου (που αξιοποιεί στο έπακρο την απόδοση του κινητήρα), δίνουν πολύ υψηλό επίπεδο άνεσης, αλλά και την απαραίτητη σβελτάδα.
Από την άλλη πλευρά, η αθόρυβη, χωρίς κραδασμούς και ροπάτη λειτουργία του κινητήρα, ευνοεί τα μεγάλα ξεκούραστα ταξίδια, αλλά και τις μετακινήσεις εντός πόλης, όπου όμως υστερεί από τον χιλιάρη Ecoboost. Ένα ακόμα δεδομένο είναι το ότι, στον ανοιχτό δρόμο η κατανάλωση πέφτει σχεδόν στα 6 λίτρα, αριθμός που «αυγατίζει» την αυτονομία με το ρεζερβουάρ των 52 λίτρων.
Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά η ευστάθεια και η άνεση δεν υστερούν σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά επειδή το Focus έχει από μόνο του, ανεβάσει τις απαιτήσεις των οδηγών πολύ ψηλά, διακρίναμε στην έκδοση που αναλύουμε σε αυτό το άρθρο, δυο σημεία υστέρησης.
Το πρώτο είναι η συμπεριφορά του εμπρός μέρους στις στροφές, που παρά το ότι είναι πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, χάνει πόντους από αυτήν της έκδοσης με τον 1.0 Ecoboost. Ο λόγος είναι μάλλον προφανής και αφορά το επιπλέον βάρος του πετρελαιοκινητήρα, που επηρεάζει την συμπεριφορά, παρά τους –σχεδόν- αμέτρητους συνδυασμούς ρυθμίσεων της ανάρτησης που κάνουν οι τεχνικοί ανά έκδοση.
Επίσης η ανάρτηση ST-Line, χαμηλότερη κατά 1εκ και με πιο σκληρούς ελαστικούς συνδέσμους, πιστεύουμε ότι στερεί άνεση από το Focus της δοκιμής μας, που ο προσανατολισμός του (κινητήρας-κιβώτιο) είναι κυρίως η άνετη, ασφαλής και σβέλτη μεταφορά σε μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι παραπάνω παρατηρήσεις είναι επιπέδου «ψειρίζουμε την μαϊμού», αλλά ευθύνη γι’ αυτό έχει το ίδιο το μοντέλο της Ford, που ανέβασε πολύ τον πήχη. Έναν πήχη, πάνω από τον οποίο… περνούν, τα φώτα, τα φρένα και τα λοιπά περιφερειακά συστήματα του μοντέλου, που τελικά συνθέτουν ένα σύγχρονο καλοφτιαγμένο όχημα, με σεβασμό στον επιβάτη και ενδιαφέρον για τον ψαγμένο οδηγό.
Δια ταύτα
Από όλα όσα εκθέσαμε παραπάνω, προκύπτει και το συμπέρασμα της δοκιμής μας, αναφορικά με το αυτόματο, πετρελαιοκίνητο Focus που προστέθηκε στην πλούσια γκάμα του μοντέλου. Το Focus 1.5 EcoBlue auto ST-Line, είναι μια έκδοση που απευθύνεται περισσότερο σε αυτούς που σκοπεύουν να κινούνται περισσότερο εκτός αστικού ιστού και να γράφουν πολλά χιλιόμετρα σε αυτοκινητόδρομους ή επαρχιακές οδούς.
Εύχρηστο και αξιόπιστο, θα αποζημιώσει όσους το επιλέξουν για την «τσουχτερή» τιμή του (σχεδόν 26.000 ευρώ). Βέβαια, για όσους θέλουν οπωσδήποτε Focus, η τιμή εκκίνησης είναι στις σχεδόν 19.000 ευρώ, με τα οποία αγοράζει κανείς τα βασικά προτερήματα του μοντέλου, που είναι η ποιότητα, οι χώροι, η οδική συμπεριφορά και η ευχαρίστηση της οδήγησής του.
Υπέρ
- Κινητήρας
- Κιβώτιο
- Χώροι
- Πλαίσιο
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα
- Φρένα – Φώτα
- Τεχνολογία
- Ασφάλεια
Κατά
- Κατανάλωση
- Χαμηλωμένη ανάρτηση
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: Μικρομεσαίο, πεντάθυρο, πενταθέσιο, επιβατικό
Διαστάσεις: 4.378 x 1.825 x 1.471 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.700 χλστ.
Βάρος: 1.394 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 52 λτ.
Χώρος αποσκευών: 375/1354 λτ.
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.500 κ.εκ. diesel
Ισχύς: 120 ίπποι/3.600 σ.α.λ.
Ροπή: 300 Nm/1.750-2.250 σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
Τροχοί: 215/50/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 11,0 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ: 10,5″
Τελική ταχύτητα: 191 χλμ./ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,5 λτ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 111 γρ./χλμ.
Νίκος Τσάδαρης