Το να περιγράφουμε στις ημέρες που ζούμε τις εντυπώσεις από την οδήγηση ενός Land Rover, μπορεί να δείχνει άκαιρο και ουτοπικό. Όμως, όλοι μας είμαστε φτιαγμένοι (και έτσι πρέπει) να ζούμε με την ελπίδα, ενώ ο κύκλος της ιστορίας αποδεικνύει ότι «και τούτος ο ανήφορος, κατήφορο θα φέρει», οπότε τολμήσαμε μέσα στην γενική ακεφιά, να μας… δώσουμε, μια ευχάριστη νότα της αυτοκίνησης, όπως είναι το Land Rover Discovery, το πιο καλοπουλημένο μοντέλο της μάρκας, που οδηγήσαμε πρόσφατα στην έκδοση Sport.
Το Discovery είναι ουσιαστικά το «φθηνό» Land Rover, που παρουσιάστηκε το 2014 και πρόσφατα ανανεώθηκε εκ βάθρων, με τελικό αποτέλεσμα αυτό που βλέπετε στις φωτό που παρατίθενται και αφορούν την μεσαία έκδοση πετρελαίου D180 με 2λιτρο κινητήρα απόδοσης 180 ίππων.
Εμφάνιση – Εσωτερικό – Εξοπλισμός
Το Discovery, ένα από τα πιο στιλάτα και ψηλά SUV της αγοράς, αρέσει και αν μη τι άλλο εντυπωσιάζει στο πέρασμά του, κάτι που αποδεικνύεται από τον δείκτη… κεφαλογυρίσματος όσων το βλέπουν να περνά. Διατηρώντας τη σχεδιαστική ταυτότητα της μάρκας, βασίζεται στην νέα αρχιτεκτονική κατασκευής, (Premium Transverse Architecture PTA) που μπορεί να δέχεται υβριδικό σύστημα κινητήρων (ήπιο υβριδικό 48 volt), γεγονός που συντελεί στην μείωση ρύπων και κατανάλωσης. Το νέο πλαίσιο είναι κατά 13% πιο άκαμπτο από τον προκάτοχό του, με υποπλαίσια (για τις αναρτήσεις και τον κινητήρα) που μειώνουν τον θόρυβο και δεν αφήνουν τις δονήσεις να περάσουν στην καμπίνα, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν την άνεση, αλλά και την ασφάλεια σε περίπτωση σύγκρουσης.
Όσο για την «ταυτότητα» της ανανέωσης, αυτή προκύπτει, από τα νέα φωτιστικά σώματα LED εμπρός/πίσω, μαζί με την νέα μάσκα και τους προφυλακτήρες. Επιπλέον, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας «φορούσε» είχε το πρόσθετο πακέτο «R-Dynamic» που αναδεικνύει την σπορ διάσταση του μοντέλου.
Στο εσωτερικό, γίνεται άμεσα αντιληπτή η ποιότητα υλικών/κατασκευής και η προσοχή στην λεπτομέρεια. Το Discovery Sport καταφέρνει κερδίζει τις εντυπώσεις, χωρίς σχεδιαστικές φλυαρίες ή εργονομικές ακρότητες, ακολουθώντας τον σχεδιαστικό δρόμο της μάρκας. Η απλότητα, οι καθαρές γραμμές και η τεράστια κονσόλα κυριαρχούν, μαζί με την αίσθηση τεχνολογίας που ξαφνιάζει ευχάριστα για όσους έχουν καιρό να οδηγήσουν αυτοκίνητα της συγκεκριμένης εταιρίας.
Ο νέος ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών και οθόνη αφής πολυμέσων (10,25″) δίνουν με το παραπάνω την πληροφόρηση που χρειάζεται ο οδηγός, με την δεύτερη να έχει πρόβλημα ευκρίνειας την ώρα που το εξωτερικό φως πέφτει πάνω της με μια συγκεκριμένη γωνία, με αποτέλεσμα να αντανακλά.
Με μήκος 4,6 μ. και πλάτος σχεδόν 1,9 μ. οι χώροι για τους επιβάτες είναι υπέρ επαρκείς, ενώ τα επενδεδυμένα με δέρμα και αλκαντάρα καθίσματα, αποδεικνύονται άνετα και αποτελεσματικά (πλευρική στήριξη), ενώ το επιπλέον φως από την γυάλινη πανοραμική οροφή είναι καλοδεχούμενο, αλλά έχουμε επιφυλάξεις για την επιπλέον θερμοκρασία στο εσωτερικό που αυτή συνεπάγετα, τους θερινούς μήνες. Τεράστιος είναι και ο χώρος αποσκευών (το αυτοκίνητό μας είχε πέντε θέσεις), που αν φορτωθεί μέχρι την οροφή χωρά έως 1698 λίτρα. Μάλιστα σε περίπτωση φόρτωσης έως επάνω, επειδή ο μεσαίος καθρέφτης δεν μπορεί να λειτουργήσει, μέσω μιας κάμερας προβάλλεται η αντίστοιχη εικόνα στον καθρέφτη (!).
Όμως, το παραπάνω δεν είναι το μόνο στοιχείο του εξοπλισμού που εντυπωσιάζει, καθώς το νέο Discovery ανταποκρίνεται πλήρως στις ψηφιακές ανάγκες της εποχής. Η τεχνολογία «Clear Sight Ground View» βοηθά στην αποφυγή υψηλών κρασπέδων (συνήθης κίνδυνος για τα SUV, που όλοι νομίζουμε πως περνούν από παντού), μέσω κάμερας τοποθετημένης κάτω από το αμάξωμα, που προσφέρουν μια εικονική προβολή 180 μοιρών στην κεντρική οθόνη αφής.
Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα ασύρματης φόρτισης για κινητά τηλέφωνα στην κεντρική κονσόλα, hotspot WiFi 4G, θύρες USB, σημεία φόρτισης 12 βολτ εμπρός/πίσω και χειριστήρια ελέγχου θέρμανσης – εξαερισμού για τους πίσω (και τους πιο πίσω στο 7θέσιο) επιβάτες.
Κινητήρας – Μετάδοση – Ανάρτηση
Κάτω από την εντυπωσιακή «πλώρη» βρίσκεται ένας πετρελαιοκινητήρας 2,0 λίτρων, που συνδυάζεται και με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα 48 Volt. Το σύστημα αποκτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση αλλά και από το κιβώτιο ταχυτήτων και την αποθηκεύει σε μια μπαταρία κάτω από το δάπεδο. Η απόδοση των 180 ίππων στις 4.000 στροφές, αλλά κυρίως η ροπή των 430 Nm από τις μόλις 1750 στροφές, είναι τιμές επαρκείς για τα σχεδόν 1.900 κιλά βάρους του οχήματος. Με σύστημα μόνιμης τετρακίνησης το 2ης γενιάς Active Driveline, δυνατότητα πολλαπλών ρυθμίσεων ανάλογα της επιφάνειας κίνησης (Terrain Response 2) και αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, η επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ. του «θηρίου», γίνεται σε λιγότερο από 10 δεύτερα και η τελική αγγίζει τα 190 χλμ/ώρα.
Οι επιδόσεις αυτές κάθε άλλο παρά λίγες είναι για ένα τόσο ογκώδες και βαρύ τετρακίνητο όχημα, η μέση κατανάλωση του οποίου, στην διάρκεια της δοκιμής μας κυμάνθηκε στα 9,8 λίτρα/100 χλμ. Μάλιστα ταξιδεύοντας σε ανοικτό δρόμο, είδαμε κατανάλωση κοντά στα 7 λίτρα, κάτι που πριν μερικά χρόνια θα έμοιαζε απίστευτο για ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας του. Στις τιμές αυτές σημαντικό ρόλο παίζουν τόσο το ήπιο υβριδικό σύστημα, όσο και το σύστημα start/stop που διαθέτει ο κινητήρας. Με όλα αυτά το νέο Discavery πληροί τις αυστηρές προδιαγραφές Real Driving Emissions stage 2 (RDE2).
Όμως, σημαντική στην οικονομία και στην άνεση είναι και ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος τερακίνησης, που αποσυνδέεται αυτόματα όταν δεν συντρέχει λόγος. Το Power Transfer Unit που βρίσκεται στον εμπρός άξονα, αποσυνδέει την μετάδοση στους πίσω τροχούς όταν το όχημα κινείται με σταθερή ταχύτητα και την επανασυνδέει όταν χρειαστεί σε λιγότερο από 500 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Πάντως, κατά την γνώμη μας, «όλα τα λεφτά» είναι ο διακόπτης All Terrain που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα (και τον μπερδεύεις με τα χειριστήρια του κλιματισμού) και δίνει στον οδηγό 7 διαφορετικές επιλογές ρύθμισης, ανάλογα με το έδαφος στο οποίο κινείται, αλλά και μια Auto, όπου η ευθύνη αφορά πλέον τον εγκέφαλο του συστήματος.
Οι αναρτήσεις περιλαμβάνουν γόνατα Μακ Φέρσον εμπρός – πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, έχουν μεγάλες διαδρομές και θυμίζουν στην συμπεριφορά τους αεραναρτήσεις, με προφανή συνέπεια και την μείωση του θορύβου, που σε συνδυασμό με την πολύ καλή ηχομόνωση και τα ψηλοπρόφιλα ελαστικά (235/60/18) μένει έξω από την καμπίνα των επιβατών. Τέλος, για κάθε ενδεχόμενο, υπάρχει και ρεζέρβα ασφαλείας στο πάτωμα του χώρου αποσκευών.
Από τη θέση του οδηγού
Η ψηλή θέση οδήγησης και η φήμη (γιατί όχι;) της μάρκας για την κατασκευή μοναδικών και επιβλητικών οχημάτων παντός εδάφους, είναι αυτό που κερδίζει με το καλημέρα τον οδηγό και βοηθά πιθανές ατέλειες να ξεφύγουν από την κριτική του περιστασιακού χρήστη.
Όμως, δεν είναι μόνο αυτό. Το Discovery, μοντέλο-αφετηρία της μάρκας, αποδεικνύεται ένα ευχάριστο και εύχρηστο στην πράξη όχημα, που μπορεί να κάνει ποιοτικές μετακινήσεις σε κάθε είδους δρόμο και να εξυπηρετήσει πολλαπλές ανάγκες οικογενειών ή μεμονωμένων απαιτητικών χρηστών.
Η ποιότητα κύλισης, η άνεση, η ηχομόνωση και η αίσθηση παντοδυναμίας που απολαμβάνει ο οδηγός, είναι σημεία που δικαιολογούν το status της κατασκευάστριας εταιρίας και την τσουχτερή (από 48.400 ευρώ, ανάλογα με την έκδοση και τον εξοπλισμό) τιμή.
Ο αθόρυβος και χωρίς κραδασμούς κινητήρας συνδυάζεται άψογα με το 9άρι κιβώτιο, τόσο που η έλλειψη απόδοσης στις χαμηλές στροφές δεν γίνεται εύκολα αντιληπτή, ενώ ο οδηγός έχει στην διάθεσή του και paddles (αλλαγές ταχυτήτων από το τιμόνι), που όμως στην πράξη δεν χρειάζονται, καθώς το κιβώτιο λειτουργεί άψογα και μαθαίνει το οδηγικό στυλ του οδηγού, ευθυγραμμιζόμενο με τις συνήθειές του. Αντίθετα, στις ψηλές στροφές ο κινητήρας είναι κάτι παραπάνω από πρόθυμος, κάτι που σου επιτρέπει και τις σβέλτες μετακινήσεις, ρυθμό στον οποίο ανταποκρίνονται άμεσα τόσο το τιμόνι, όσο τα φρένα και οι αναρτήσεις.
Φυσικά, το Discovery δεν είναι GTi, κάτι που αντιλαμβάνεσαι καθαρά στις στροφές, όπου πιέζοντας ναι μεν η τροχιά χάνεται δύσκολα, όμως η κλίση του αμαξώματος και η εν γένει διάθεση του πλαισίου, κάνει φανερή τον προσανατολισμό της κατασκευής στην άνετη μετακίνηση επί παντός εδάφους. Όσον αφορά το τελευταίο, είναι αλήθεια ότι δεν βάλαμε σε ιδιαίτερη δοκιμασία την τετρακίνηση, ούτε διαπιστώσαμε στην πράξη τις -θεωρητικά τουλάχιστον- μεγάλες εκτός δρόμου δυνατότητες της κατασκευής. Ο τρόπος όμως που κινείται εκτός ασφαλτόδρομων είναι πειστικός και μεταδίδει αίσθημα εμπιστοσύνης για τις ικανότητες του αυτοκινήτου στα δύσκολα. Δύσκολα φυσικά είναι (λόγω μεγέθους) και τα πράγματα στον αστικό ιστό, όπου ναι μεν το όχημα είναι ευέλικτο, αλλά αν χρειαστεί να παρκάρεις, η εξίσωση γίνεται δύσκολη και επιλύεται με κόστος. Προσοχή ακόμα χρειάζεται στα χαμηλά πάρκινγκ, καθώς το ύψος (κοντά 1,8 μ.) δεν απέχει και πολύ από το να γίνει… κάμπριο σε μια απροσεξία.
Κατά τα λοιπά, ουδέν πρόβλημα. Εργονομία αποδεκτή (αρκεί να συνηθίσεις τα τεχνολογικά καλούδια), δυνατά, πολύ δυνατά φώτα και ανυπαρξία θορύβων από το αμάξωμα και τα μηχανικά μέρη, είναι χαρακτηριστικά που περιμένει κανείς από την Land Rover, έστω κι αν αυτό είναι το «φθηνό» της προϊόν.
Δια ταύτα
Δεν υπάρχει αμφιβολία. Το Discovery είναι ένα από τα «βασιλικά» SUV και σαν τέτοιο πρέπει να το εκτιμά κανείς όταν διαβάζει την τιμή του (το δικό «μας» ξεπερνά τα 51.000 ευρώ). Όμως είναι ένα πλήρες όχημα, ικανό να καλύψει σχεδόν το σύνολο των αναγκών μιας οικογένειας, ή ανήσυχων… εργένηδων, με ποιότητα, πολυτέλεια, σβελτάδα και αίσθηση απόλυτης ανεξαρτησίας όσον αφορά την επιλογή της διαδρομής. Εκτός αυτού, είναι ένα όχημα του οποίου η εμφάνιση και η «καταγωγή» κερδίζει με την πρώτη ματιά σχεδόν το σύνολο όσων ενδιαφέρονται για ένα πραγματικό SUV, που λειτουργεί άνετα και σαν λιμουζίνα.
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Δυνατότητες εντός & εκτός δρόμου
- Χώροι
- Ποιότητα κύλισης – Άνεση
- Σύστημα τετρακίνησης
- Τεχνολογία αιχμής
Κατά
- Δυσανάγνωστη υπό προϋποθέσεις οθόνη
- Κατανάλωση
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
Διαστάσεις: 4.597 Χ 2.069 Χ 1.727 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.741 χλστ.
Βάρος: 1800 – 1.900 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 65 λίτρα
Χώρος αποσκευών: 1.698 λίτρα
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, diesel, 1.999 κ.εκ.
Ισχύς: 180 ίπποι/4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 430 Nm/1750 σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους 4 τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 9 σχέσεων
Ανάρτηση: Μακ Φέρσον εμπρός – Πολλάπλών συνδέσμων πίσω
Φρένα: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/πίσω
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 11,9 μ.
Τροχοί: 235/60/18
Επιτάχυνση 0-100: 9.9″
Τελική ταχύτητα: 190 χλμ./ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 9,8 λτ./100 χλμ.
Ρύποι CO2: 152 γρ./χλμ.
Νίκος Τσάδαρης