Τα 24 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 11,5% εκτιμάται ότι προσέγγισε η άμεση συμβολή του Τουρισμού στο ελληνικό ΑΕΠ το 2022, με πέντε Περιφέρειες να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 90% των εισπράξεων της χώρας, τρεις από τις οποίες αποτελούν αμιγώς τουριστικές.

Οι αριθμοί αποτυπώνουν την ανθεκτικότητα και τη δυναμική του Τουρισμού, καθώς το 2022 σηματοδότησε την έξοδο από την πανδημία, έχοντας μάλιστα στη διάρκεια των πρώτων μηνών και σχετικούς περιορισμούς. Νότιο Αιγαίο με μερίδιο 27% επί των εισπράξεων, Κρήτη με 21%, Αττική με 17%, Ιόνια νησιά με 15% και Κεντρική Μακεδονία με 9% συγκεντρώνουν σχεδόν το 90% των εισπράξεων.

Την ίδια στιγμή για τους υπόλοιπους προορισμούς ανά την Ελλάδα είναι δεδομένη η «κρυμμένη υπεραξία» ξεκινώντας από το ισχυρό αποτύπωμα του Πολιτισμού σε όλη τη χώρα, αλλά και σε μία σειρά από αξιοθέατα και δραστηριότητες: από το Θαλάσσιο Τουρισμό (μαρίνες, γαλάζιες σημαίες, καταδυτικούς προορισμούς κ.ά.), μέχρι την αξιοποίηση των ορεινών προορισμών της χώρας (πεζοπορία, ορειβατικά καταφύγια, αναρριχητικά πεδία, χιονοδρομικά κέντρα, canoe-kayak – rafting κ.ά.), και από τους παραδοσιακούς οικισμούς μέχρι την πλούσια γαστρονομία και τις περιοχές που προσφέρονται για Οινοτουρισμό.

Την «ακτινογραφία» του ελληνικού Τουρισμού σε όλο το φάσμα του, είτε πρόκειται για τις τουριστικές υποδομές, το ξενοδοχειακό δυναμικό, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, τις επιπλωμένες κατοικίες και επαύλεις, το δυναμικό των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης και κάμπινγκ, είτε για τις αφίξεις, τις εισπράξεις, τις διανυκτερεύσεις και τη μέση διάρκεια παραμονής ανά κατηγορία καταλύματος κ.λπ., παρουσιάζει η ετήσια έκθεση που εκπονήθηκε από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

H ετήσια έκθεση φιλοδοξεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς με συγκεντρωμένα όλα τα διαθέσιμα στοιχεία του τομέα, συμπεριλαμβανομένων ακόμη των δεικτών απόδοσης ξενοδοχείων, αλλά και της συνολικής φήμης της Ελλάδας στο εξωτερικό. Η αποτελεσματική λήψη αποφάσεων απαιτεί αξιόπιστες πληροφορίες, ικανές να τροφοδοτήσουν όλους τους εμπλεκόμενους κατά τη χάραξη στρατηγικών σε εθνικό, σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, καθώς και σε επίπεδο επιχείρησης. Αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία στον απόηχο της πανδημίας και σε μία εποχή πολλαπλών γεωπολιτικών κρίσεων και έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των προορισμών σε όλο τον κόσμο.

Με βάση τα στοιχεία της έκθεσης, η πλειονότητα των τουριστών της χώρας έρχονται με αεροπλάνο και ακολουθούν οι οδικές αφίξεις, με πολύ μικρά ποσοστά για το πλοίο και το τρένο. Μάλιστα, η τάση στις αεροπορικές αφίξεις έχει ενισχυθεί για την περίοδο από το 2019 και μετά, αν ληφθεί υπόψη ότι το ποσοστό τους έχει αυξηθεί από 66% το 2019, σε 76% το 2022, ενώ αντίθετα μειώθηκε στις υπόλοιπες κατηγορίες: αυτοκίνητο από 31% το 2019, σε 22% το 2022, πλοίο από 3% το 2019, σε 2% το 2022 και τρένο από μόλις 0,02% το 2019, στο 0,01% το 2022.

Όπως, ωστόσο, προαναφέρθηκε το 2022 δεν ήταν ένα «κανονικό» τουριστικό έτος. Σε σχέση με την εποχικότητα του ελληνικού Τουρισμού, ο κύριος όγκος των αφίξεων παραδοσιακά εντοπίζεται στο τρίτο τρίμηνο, με την περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου να συγκεντρώνει το 56% των αφίξεων των επισκεπτών της χώρας, με βάση τόσο τα στοιχεία του 2022 όσο και του 2019.

Η έκθεση παραπέμπει και στις 18 στρατηγικές κατευθύνσεις σε εθνικό επίπεδο από την ομαδοποίηση των Δράσεων της μελέτης του ΙΝΣΕΤΕ «Ελληνικός Τουρισμός 2030 │ Σχέδια Δράσης» για τον προσδιορισμό κρίσιμων πεδίων παρέμβασης στον τομέα, με επιτακτική την ανάγκη δημόσιος και ιδιωτικός τομέας να ενώσουν δυνάμεις και συγκροτημένα να διασφαλίσουν την ανταγωνιστικότητα και τη μελλοντική, υγιή ανάπτυξη του ελληνικού Τουρισμού με όρους βιωσιμότητας.

Για άρθρα που αναδημοσιεύονται και αναγράφεται η πηγή τους, ουδεμία ευθύνη φέρει το agrinio24.gr, καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.

Πηγή