Είναι ο απόλυτος καλοκαιρινός προορισμός για τους φίλους του χορού. Παρασκευή 19 Ιουλίου ξεκινά δυναμικά το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας που θα διαρκέσει φέτος έως και 28 Ιουλίου.
Σύγχρονοι και κλασικοί διεθνούς φήμης χορευτές καταφθάνουν στην Καλαμάτα και μεγάλο όνομα της διοργάνωσης ο μοναδικός Ακραμ Καν που χορογραφεί μία παράσταση που θα παρουσιαστεί στις 27 και 28 Ιουλίου, καθώς και ο σπουδαίος κινηματογραφιστής Μπελα Ταρ.
Στην Καλαμάτα 17 ξένοι χορογράφοι
Στο φετινό, 25ο Φεστιβάλ, δεκαεπτά ξένοι δημιουργοί, εκ των οποίων οι εννέα εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σημαντικοί Έλληνες ερμηνευτές, μεγάλοι δάσκαλοι του χορού, παραστάσεις χορού που συνδυάζουν διαφορετικά είδη –από σύγχρονα ακροβατικά μέχρι hip hop και kathak– και ένα εντατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, καθιστούν την Καλαμάτα διεθνές σημείο αναφοράς του σύγχρονου χορού.
Στην Καλαμάτα ο σπουδαίος του χορού Ακραμ Καν
Ο Άκραμ Καν καταπιάνεται με ερωτήματα του τύπου, Τι καθορίζει το φύλο; Τι μας κάνει άνδρες ή γυναίκες; Είναι το σώμα; μέσα από το πρίσμα του έπους Μαχαμπχαράτα.
Η παράσταση που θα παρουσιάσει το Until the Lions εμπνέεται από ένα συναρπαστικό γυναικείο χαρακτήρα του Μαχαμπχαράτα, την πριγκίπισσα Άμπα, την οποία απαγάγει την ημέρα του γάμου της, προσφέρει ως νύφη στον αδελφό του και τελικά απελευθερώνει ο Μπίσμα. Η Άμπα βλέπει τη ζωή της να καταστρέφεται, καθώς την απορρίπτουν η οικογένειά της, ο μνηστήρας της, αργότερα ο απαγωγέας της και ολόκληρη η κοινωνία. Η Άμπα επικαλείται τότε τους θεούς, αμφισβητεί τα όρια του γυναικείου και του ανδρικού φύλου και προκαλεί τον Χρόνο.
Το Until the Lions εξετάζει τι συμβαίνει όταν οι κοινωνικές επιταγές για κάθε φύλο οδηγούν σε αδιέξοδο αντί να προστατεύουν. Τι κάνει μια γυναίκα όταν χάνει την κυριότητα του σώματός της; Μέχρι πού μπορεί να φτάσει προκειμένου να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής της και να δικαιωθεί; Όταν η αναζήτηση της δικαιοσύνης μετατρέπεται σε εκδίκηση, ποιο είναι το τίμημα που πληρώνει το σώμα; Και ποιο το τίμημα που πληρώνει η ανθρωπότητα;
To πρόγραμμα των πρώτων ημερών με μία ματιά
Στις 19 και 20 Ιουλίου στις 19.30, στο Στούντιο του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας η Joy Alpuerto Ritter κάνει την πρώτη εμφάνισή της στην Ελλάδα με το έργο της Babae, μια σόλο παράσταση εμπνευσμένη από τον Χορό των Μαγισσών (Witch Dance) της Mary Wigman. Το Babae, που σημαίνει «γυναίκα» στα Tagalog (γλώσσα των Φιλιππίνων), πρωτοπαρουσιάστηκε στο Witch Dance Project (Sophiensaele, Βερολίνο) το 2016.
Στις 19 και 20 Ιουλίου επίσης, στις 22.00, στην Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας, η πολυαναμενόμενη ομάδα χιπ χοπ Cie Accrorap (Εθνικό Χορογραφικό Κέντρο της La Rochelle / CCN de la Rochelle) του Kader Attou, παρουσιάζει το παγκοσμίου φήμης έργο The Roots. Tα τελευταία είκοσι χρόνια, ο Kader Attou προσεγγίζει τον χορό μέσα από την ανάλυση και ανάμειξη διαφορετικών χορευτικών ειδών, όπως το hip hop, το ινδικό kathak και ο σύγχρονος χορός.
Ο Josef Nadj συμμετέχει και φέτος στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με το έργο Mnémosyne. Η Mnémosyne (Μνημοσύνη) εκφράζει τη μνήμη ενός κόσμου: του κόσμου του χορογράφου και εικαστικού καλλιτέχνη Josef Nadj. Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του παράσταση, ο Nadj δημιουργεί ένα έργο σφαιρικό, φωτογραφικό εγχείρημα και ερμηνευτικό δρώμενο μαζί. Το δρώμενο θα φιλοξενηθεί στα Παρασκήνια της Κεντρικής Σκηνής Μεγάρου Χορού Καλαμάτας το Σάββατο 20 Ιουλίου, 12:00, 14:00, 19:00 και 23:50, την Κυριακή 21 Ιουλίου, 12:00, 14:00, 19:00 και 23:50 & τη Δευτέρα 22 Ιουλίου, 12:00, 14:00, 19:00 και 21:00. Η έκθεση φωτογραφίας θα φιλοξενηθεί 19 μέχρι 23 Ιουλίου στο Φουαγιέ του Μεγάρου Χορού Καλαμάτας.
Στις 20 Ιουλίου οι δωρεάν παραστάσεις στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας ξεκινούν στις 21.00 με τους Βρετανούς TrashDollys. Τέσσερις χαρακτήρες βρίσκουν καταφύγιο σε ένα ξεχασμένο σοκάκι, το Cape Alley. Κάθε βράδυ το Cape Alley μεταμορφώνεται σε σκληρό βαριετέ, φωτισμένο από έναν ανεμοστρόβιλο ανθρώπινων μελών, ρυθμικών τελετουργικών και αστείας λογομαχίας. Η ομάδα παρουσιάζει έργο της για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Στις 21 Ιουλίου, στις 19.30, στο Στούντιο του Μεγάρου Χορού, το χορογραφικό δίδυμο arisandmartha (Άρης Παπαδόπουλος και Μάρθα Πασακοπούλου), υλοποιεί την ιδέα ενός σύγχρονου, επινοημένου τελετουργικού και μας τοποθετεί σε έναν κόσμο μεταιχμιακό, όπου τα πάντα αποκτούν σημασία γιατί απλώς βρίσκονται εκεί. Το έργο Lucy. tutorial for a ritual δανείζεται τον τίτλο του από τον αμφιλεγόμενο, διάσημο σκελετό αυστραλοπίθηκου που ανακαλύφθηκε στην Αιθιοπία το 1974.
Την ίδια μέρα στις 21.00 στην Κεντρική Πλατεία Καλαμάτας ο Andi Xhuma παρουσιάζει το Tipping point, μια παράσταση που πραγματεύεται τη σχέση της μουσικής και του ρυθμού με τον χορευτή ενώ στις 22.00 στην Κεντρική Σκηνή η ομάδα kabinet k (Joke Laureyns & Kwint Manshoven) κάνει την πρώτη εμφάνισή της Ελλάδα. Το Invisible, με επτά χορευτές από διαφορετικές ηλικίες, είναι μια παράσταση για την κάθαρση, την ελπίδα και την παρηγοριά που διερευνά τί συμβαίνει όταν οι άνθρωποι χάσουν τα σημεία αναφοράς τους.
Ακολουθούν η ομάδα Le Galactik Ensemble, η Lali Ayguadé, ο Link Berthomieux, οι δύο επόμενες ελληνικές συμμετοχές – η ομάδα κι όμΩς κινείται και η Κατερίνα Ανδρέου- ενώ το δεύτερο σαββατοκύριακο, 26-28 Ιουλίου, πρωταγωνιστές είναι δύο πολύ μεγάλες προσωπικότητες της τέχνης, δύο δημιουργοί από διαφορετικά πεδία, ο Aκραμ Καν με το έργο του Until the Lions και ο Μπέλα Ταρ.
25ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ