Από τις 10 Μαρτίου και μετά η μείωση της κίνησης στο «Ελ. Βενιζέλος» είναι ραγδαία. Στα αεροδρόμια της Ζυρίχης, του Μονάχου, του Ντίσελντορφ και της Βιέννης η πτώση, σε σχέση με πέρυσι, είναι μεγαλύτερη του 90%.
Μία από τις μεγαλύτερες κρίσεις της ιστορίας της βιώνει η αεροπορική αγορά λόγω της πανδημίας, με τις επιπτώσεις να καταγράφονται σχεδόν αυτομάτως σε επίπεδο εσόδων τόσο για τους αερομεταφορείς όσο και στο σύνολο των κλάδων που συνοδεύουν την αεροπορική δραστηριότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κίνηση στα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης έχει μειωθεί σε ποσοστό που αγγίζει ακόμη και το 92%. Η ημερήσια διακύμανση της κυκλοφορίας σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με το eurocontrol, καταδεικνύει το «πάγωμα» του κλάδου. Στην Ελλάδα, από τις 10 Μαρτίου και μετά, παρατηρείται πτώση στην κίνηση, η οποία συνεχίζει να έχει καθοδική πορεία μέχρι και τις 24 Μαρτίου. Ειδικότερα, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών η μείωση της επιβατικής κίνησης άγγιξε στις 24 Μαρτίου το 72%, ενώ η μεγαλύτερη μείωση παρατηρείται στο αεροδρόμιο του Παρισιού «Charles de Gaulle», η οποία φτάνει το 92%. Σε Ζυρίχη, Μόναχο, Ντίσελντορφ και Βιέννη, το ποσοστό της πτώσης της επιβατικής κίνησης είναι μεγαλύτερο του 90% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Απολύσεις
Αποτέλεσμα είναι οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης να έχουν επηρεαστεί άμεσα και ταχύτατα από την κατάσταση, γεγονός το οποίο έχει αντίκτυπο και στο εργατικό δυναμικό τους. Η μείωση του έργου, που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνάει το 90%, οδήγησε στην απόφαση για μη ανανέωση συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε σημαντική μερίδα εργαζομένων, ενώ αξιοποιώντας τις προβλέψεις της σχετικής πράξης νομοθετικού περιεχομένου οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης μετατρέπουν σε μερικής απασχόλησης μεγάλο αριθμό συμβάσεων αορίστου χρόνου, που μέχρι πρότινος ήταν πλήρους απασχόλησης.
Μάλιστα, η Swissport ανακοίνωσε το βράδυ της Πέμπτης την αναστολή των εργασιών της για τα αεροδρόμια Αθήνας και Θεσσαλονίκης. «Το κόστος για όλους είναι τεράστιο και υποχρεώνει όλες τις εταιρείες του κλάδου να προχωρήσουν σε δύσκολες αποφάσεις, ώστε να μπορέσουν σε βάθος χρόνου να διασφαλίσουν τη λειτουργικότητά τους και τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων τους. Μέχρι την ομαλοποίηση της όλης κατάστασης θα εξυπηρετούνται βασικές ανάγκες, όπως η συντήρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας και έκτακτα περιστατικά, οι οποίες θα καλυφθούν από την εκ περιτροπής εργασία του 10% του προσωπικού».
Πριν από λίγες ημέρες, οι εργαζόμενοι της Swissport και της SkyServ (οι δύο τελευταίες ανήκουν στον ίδιο όμιλο), όπως και αυτοί της η Goldair, ενημερώθηκαν για τις αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς τους.
Η Goldair, στη σχετική ανακοίνωση προς τους εργαζομένους, σημείωνε ότι «λόγω του σημαντικού περιορισμού της δραστηριότητας της εταιρείας και κατόπιν σχετικής ενημέρωσης και διαβούλευσης με τον Σύλλογο Προσωπικού, αποφασίστηκε η εφαρμογή του συστήματος της εκ περιτροπής απασχόλησης στο σύνολο των εργαζομένων από μία έως τέσσερις ημέρες εργασίας εβδομαδιαίως με κυλιόμενες βάρδιες, ανάλογα με τις επιχειρησιακές ανάγκες».