«Μάνα, μητέρα, μαμά». Όπως και αν την πεις η λέξη δεν χάνει το νόημα της. Και τον τόσο σημαντικό ρόλο της. Και μιας ο λόγος περί ρόλου και με αφορμή τη Γιορτή της Μητέρας, είπαμε να θυμηθούμε Ελληνίδες ηθοποιούς, οι οποίες υποδύθηκαν περισσότερο από μία φορά τη μάνα στον ελληνικό κινηματογράφο και άφησαν εποχή.
Ιδού, λοιπόν, οι πέντε κλασικές μάνες στο πανί, που μας έκαναν να κλάψουμε, αλλά και να γελάσουμε. Ρόλοι που έγραψαν τη δική τους ιστορία και με τον καλύτερο τρόπο κάλυψαν τις φυλές της μάνας: της κλασικής Ελληνίδας, της «τρελής», της κακιάς πεθεράς, της μάνας και πατέρας μαζί, της στοργικής, της καταπιεστικής.
Ελένη Ζαφειρίου
Έχει χαρακτηριστεί ως η «μάνα του ελληνικού κινηματογράφου» και όχι άδικα. Οι περισσότεροι ρόλοι της ήταν αυτός της μητέρας, τον οποίο πάντα υποδυόταν με τρόπο υποδειγματικό, γλυκό και συγκινητικό. Γι’ αυτό και δεν είναι τυχαία που το όνομα της Ελένης Ζαφειρίου έγινε ταυτόσημο με το ρόλο αυτό.
Και η αλήθεια είναι τι να πρωτοθυμηθεί κανείς. Στις δραματικές ταινίες, έκανε τους πάντες να συγκινούνται, να δακρύζουν, να την θαυμάζουν για τη δύναμη της ψυχής της, να τη συμπονούν. Όμως, η σπουδαία ηθοποιός δεν έπαιξε τη μάνα μόνο σε μελό ταινίες.
Το έκανε και σε κωμωδίες, με πιο χαρακτηριστική την εμφάνισή της στην κωμική ταινία, «Η θεία από το Σικάγο», όπου ως σύζυγος του στρατηγού Ορέστη Μακρή στο μουλωχτό ταυτίζεται με τις απόψεις της μοντέρνας Γεωργίας Βασιλειάδου, ενώ κατά κάποιο τρόπο… κάνει πλάτες στις κόρες της. Όπως, άλλωστε, κάνουν πολλές μαμάδες που με αυστηρούς πατεράδες.
Μαίρη Αρώνη
«Πάστα Φλώρα». Νομίζουμε πως μόνο αυτό είναι αρκετό για να καταλάβει κανείς πού αναφερόμαστε. Η σπουδαία ηθοποιός Μαίρη Αρώνη χάρισε στον κινηματογράφο μοναδικές υποκριτικές στιγμές, απόδειξη του μεγάλου ταλέντου της. Και είναι αυτή που με τον καλύτερο τρόπο υποδύθηκε την πιο τρελή μάνα του ελληνικού σινεμά.
Η «Πάστα Φλώρα», λοιπόν, στην ταινία «Μια τρελή, τρελή οικογένεια» άφησε εποχή με την υποκριτική της. Μπλαζέ ύφος, αφέλεια και απορίες που… σκότωναν, την έκαναν ο, τι ήθελαν οι δύο θεότρελες κόρες της, Τζένη Καρέζη και Κατερίνα Γώγου. Ένας ρόλος που χωρίς καμία αμφιβολία έχει αγαπηθεί πολύ από το κοινό.
Μαίρη Μεταξά
Άλλη μία κλασική μητρική φιγούρα του ελληνικού κινηματογράφου. Ο λόγος για τη Μαίρη Μεταξά, η οποία στη συνείδηση του κοινού έχει μείνει ως η χειριστική μάνα, που ανακατεύεται στη ζωή του γιου και θέλει να γνωρίζει τα πάντα. Ναι, είναι η γνωστή σε όλους φυλή «Η μάνα του μαμάκια», την οποία οι νύφες δεν θέλουν να συναντήσουν μπροστά τους. Και την κινηματογραφική εμπειρία δύο φορές τη «βίωσε» στο πετσί της, η Μάρθα Καραγιάννη.
Η συμπαθέστατη Μαίρη Μεταξά έχει συνδέσει το όνομά της και με τον Κώστα Βουτσά, ως η κινηματογραφική μητέρα του (μάλιστα, ήταν τόσο καλή και τρυφερή η σχέση τους, που κάπως έτσι ήταν και στην πραγματικότητα, αφού η ίδια δεν απέκτησε ποτέ δικά της παιδιά), τον οποίο «ήλεγχε» με τον δικό της τρόπο. Στην ταινία, «Το Ανθρωπάκι» είναι καταπιεστική και ως τέτοια κλασική μάνα, την έπιανε η καρδιά της, όταν ο Βουτσάς τής έλεγε ότι ήθελε να παντρευτεί την Καραγιάννη.
Οι τρεις τους συναντήθηκαν και στην ταινία, «Νύχτα γάμου» στους ίδιους ακριβώς ρόλους. Η Μεταξά ήταν η μάνα του «μαμάκια» Βουτσά και η Καραγιάννη ήταν η νύφη, την οποία η Πολίτισσα πεθερά δέχτηκε, αλλά είχε πάντα λόγο στη σχέση τους. Έδωσε στον κανακάρη της φουντούκια για την πρώτη νύχτα γάμου, ενώ όταν το νιόπαντρο ζευγάρι αντιμετώπισε προβλήματα, ο γιος (Βουτσάς) πήρε τη μαμά του για να του πει τι να κάνει.
Γεωργία Βασιλειάδου
Μπορεί να την έχουμε συνδέσει σε ρόλους ανύπαντρης που ψάχνει γαμπρό και είναι ικανή να φτάσει μέχρι και την… Αστραλία για να βρει την ευτυχία, όμως, η Γεωργία Βασιλειάδου έχει υποδειγματικά υποδυθεί και τη μάνα στον ελληνικό κινηματογράφο. Αλλά, εδώ που τα λέμε, αν δεν το έκανε αυτή η τεράστια ηθοποιός, ποια θα το έκανε;
Και μπορεί στους ρόλους της να έδινε πάντα το κωμικό στοιχείο, όμως, αυτό δε σημαίνει πως ως ιστορία δεν είχε τη συγκινητική πλευρά. Για παράδειγμα, στην κωμική ταινία, «η κυρά μας η μαμή», η Βασιλειάδου είναι η μητέρα του Δημήτρη Παπαμιχαήλ, τον οποίο μεγαλώνει και σπουδάζει μόνη της σαν μάνα και πατέρας μαζί.
Τασσώ Καββαδία
Και κλείνουμε με το ρόλο της «κακιάς πεθεράς», που η αλήθεια είναι ότι έχει συνδεθεί με την Τασσώ Καββαδία. Δηλαδή, μόλις λες «κακιά πεθερά» στο μυαλό του καθενός έρχεται η Καββαδία. Και η αλήθεια είναι πως η σπουδαία ηθοποιός έχει υποδυθεί με μοναδική επιτυχία το ρόλο αυτό.
Ο πιο χαρακτηριστικός είναι στην ταινία, «Η αμαρτία της ομορφιάς». Εκεί, υποδύεται τη μητέρα του Νίκου Γαλανού, η οποία κάνει τη ζωή κόλαση στην όμορφη νύφη της, Μπέτυς Λιβανού. Οι μηχανορραφίες της, αλλά και οι προσπάθειές της να χωρίσει το ζευγάρι έγραψαν κινηματογραφική ιστορία, ενώ η Καββαδία χάρισε την πιο αυταρχική μορφή μίας μητέρας. Γιατί, υπάρχει και αυτή.