Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών, Μάρκο Ρούμπιο, ξεκινά την Τρίτη (22/06/2026) περιοδεία στον Κόλπο, με επισκέψεις στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ και το Μπαχρέιν, προκειμένου να παρουσιάσει στους συμμάχους των ΗΠΑ στην περιοχή την προκαταρκτική συμφωνία που υπεγράφη με το Ιράν.

Κατά την παραμονή του στο Μπαχρέιν, ο Μάρκο Ρούμπιο αναμένεται να συναντηθεί και με το Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου (GCC), στο οποίο συμμετέχουν έξι σουνιτικές μοναρχίες, μεταξύ των οποίων η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και το Ομάν για να παρουσιάσει τη συμφωνία ΗΠΑ και Ιράν.

Παρότι οι χώρες του Κόλπου έχουν σε γενικές γραμμές στηρίξει τις προσπάθειες για αποκλιμάκωση της έντασης μεταξύ ΗΠΑ, Ισραήλ και Ιράν, εκφράζουν προβληματισμό για ορισμένες πτυχές της συμφωνίας που υπέγραψε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η πιθανότητα δημιουργίας ταμείου ανασυγκρότησης ύψους 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την Τεχεράνη, καθώς αξιωματούχοι του Κόλπου φοβούνται ότι τα κεφάλαια αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ενίσχυση των στρατιωτικών δυνατοτήτων του Ιράν και των περιφερειακών συμμάχων του.

Παράλληλα, οι σύμμαχοι της Ουάσινγκτον στην περιοχή εμφανίζονται ανήσυχοι για το γεγονός ότι το μνημόνιο δεν περιλαμβάνει αναφορές στο πρόγραμμα βαλλιστικών πυραύλων του Ιράν, ενώ αρκετές χώρες του Κόλπου έχουν βρεθεί στο παρελθόν αντιμέτωπες με επιθέσεις από πυραύλους και drones.

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ, το Μπαχρέιν και το Κατάρ φιλοξενούν αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις, οι οποίες αποτελούν βασικό στοιχείο της αμερικανικής παρουσίας και στρατηγικής ασφαλείας στη Μέση Ανατολή.

Η επίσκεψη Ρούμπιο πραγματοποιείται ενώ συνεχίζονται οι διπλωματικές προσπάθειες για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν. Οι ΗΠΑ και η Τεχεράνη έχουν εισέλθει σε περίοδο διαπραγματεύσεων διάρκειας 60 ημερών, με στόχο την επίτευξη μιας ευρύτερης συμφωνίας.

Παράλληλα, Αμερικανοί διαπραγματευτές υπό τον αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς συμμετείχαν σε συνομιλίες στην Ελβετία με τη μεσολάβηση του Κατάρ και του Πακιστάν, ενώ οι τεχνικές συζητήσεις αναμένεται να συνεχιστούν τις επόμενες ημέρες.

Σύμφωνα με το Στέιτ Ντιπάρτμεντ, ο Ρούμπιο θα συζητήσει με τους περιφερειακούς ηγέτες το μνημόνιο με το Ιράν, την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ και την ανάγκη διατήρησης της σταθερότητας στην περιοχή.


Πηγή