Μια απόφαση-ευρωπαϊκός σταθμός πάρθηκε πρόσφατα στη Γερμανία και απειλεί να γκρεμίσει το πετυχημένο εμπορικά μοντέλο του Facebook.
Οι Γερμανοί καλούν το μέσο σε δραστικές αλλαγές στον τρόπο που συγκεντρώνει δεδομένα για τους 32 εκατ. χρήστες του στη χώρα, τον ίδιο τον τρόπο που βγάζει λεφτά δηλαδή!
Η ρυθμιστική αρχή κατά των μονοπωλίων της Γερμανίας επιβάλλει στο Facebook να μην αναγκάζει πια τους χρήστες να του επιτρέπουν να συγκεντρώνει, να διαχειρίζεται και να διασταυρώνει τα δεδομένα τους με πηγές εκτός του δικτύου.
Πηγές δηλαδή σαν τις εφαρμογές WhatsApp και Instagram, ιδιοκτησίας Facebook, αλλά και τρίτες εταιρίες και συνεργαζόμενα μέρη που έχουν στις ιστοσελίδες τους λειτουργίες όπως το κουμπί «share».
To Facebook αναμένεται να εφεσιβάλει την απόφαση, δηλώνοντας πως έχει εναρμονιστεί με τα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR), μόνο που η αντιμονοπωλιακή ρυθμιστική αρχή της Γερμανίας Bundeskartellamt το έχει πάρει πολύ σοβαρά το θέμα.
Το τελεσίγραφο που έστειλε στο Facebook είναι σαφές: σταματήστε να συσσωρεύετε τις ευαίσθητες πληροφορίες των πολιτών μας! Η απόφαση δεν ήταν στιγμιαία, καθώς η Γερμανία ερευνούσε το θέμα τα τελευταία 3 χρόνια. Κι έτσι μπόρεσε να διακηρύξει πως «επιβάλλαμε στο Facebook εκτεταμένους περιορισμούς στη διαχείριση των δεδομένων των χρηστών».
Η Bundeskartellamt απαιτεί από το κοινωνικό δίκτυο να αλλάξει τους όρους της πολιτικής του ώστε να είναι ευκολότερο στους γερμανούς χρήστες να σταματήσουν την καταλήστευση των ευαίσθητων πληροφοριών τους. Το απαιτεί και για έναν επιπλέον λόγο: γιατί ο απίστευτος βαθμός στον οποίο συλλέγει δεδομένα από παντού αποτελεί κατάχρηση της ηγετικής του θέσης στην αγορά.
«Σε μια τέτοια δύσκολη κατάσταση», δήλωσε στο σχετικό δελτίο Τύπου ο πρόεδρος της ρυθμιστικής αρχής, Andreas Mundt, «η επιλογή του χρήστη δεν μπορεί να θεωρηθεί ως εθελοντική συναίνεση».
Τι κάνει όμως το Facebook με την αβυσσαλέα δεξαμενή των δεδομένων που μαζεύει; Την επιστρατεύει για να κατευθύνει τη διαφήμιση με μια πρωτοφανή αποτελεσματικότητα. Και το 99% των περσινών εσόδων του (55,8 δισ. δολάρια) προήλθαν ακριβώς από τις διαφημιστικές του πλατφόρμες!
Γι’ αυτό και η ιστορική απόφαση πλήττει το ίδιο το επιχειρηματικό μοντέλο του δικτύου. Αν η παρέμβαση της Γερμανίας αποδειχθεί αποτελεσματική στην περιφρούρηση των προσωπικών δεδομένων, τότε το παράδειγμά της αναμένεται να ακολουθηθεί και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Στελέχη του Facebook δήλωσαν απλώς πως συγκεντρώνουν τα δεδομένα για να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες στους χρήστες, αλλά και για να τους προστατεύσουν από την επαφή με άσεμνο περιεχόμενο και… εκλογικές παρεμβολές.
Πηγή