Η Formula 1 αποτελεί την «κορωνίδα» των μηχανοκίνητων σπορ, με πρωτότυπα μονοθέσια που φέρουν πάνω τους την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.

Ομάδες μηχανικών, τεχνικών και σχεδιαστών εργάζονται νυχθημερόν στα εργοστάσια μελετώντας λύσεις και δοκιμάζοντας εξαρτήματα που ευελπιστούν ότι θα τους δώσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η F1 είναι ένα σπορ που κρίνεται στις λεπτομέρειες, όπερ σημαίνει ότι κάθε χιλιοστό μετράει.

Οι κορυφαίες ομάδες, αυτές που παλεύουν για νίκες και τίτλους, διαθέτουν συνήθως και τον μεγαλύτερο προϋπολογισμό. Αυτό σημαίνει ότι έχουν την ευχέρεια να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για έρευνα, εξέλιξη (R&D) και δοκιμές.

Βέβαια, υπάρχουν και ομάδες που με σαφώς μικρότερους προϋπολογισμούς κατάφεραν να κατακτήσουν την κορυφή όπως για παράδειγμα η Brawn GP το 2009 (Πρωτάθλημα οδηγών -Τζένσον Μπάτον- και κατασκευαστών) και η Renault τη διετία 2005, 2006 (2 Πρωταθλήματα οδηγών με τον Φερνάντο Αλόνσο και δύο Πρωταθλήματα κατασκευαστών). Από την άλλη τα τεράστια κεφάλαια που διέθεταν η Toyota (2002 έως 2009) και η Honda (2006 έως 2008) συμμετέχοντας με δικές τους ομάδες δεν στάθηκαν ικανά για να τους δώσουν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Κάθε χρόνο τα μονοθέσια εξελίσσονται, γίνονται ταχύτερα, χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες.

Πόσο όμως μπορεί να κοστίζει ένα μονοθέσιο της Formula 1; Κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με ακρίβεια σε αυτό το ερώτημα, καθώς το κόστος για έρευνα και εξέλιξη δεν μπορεί να προσδιοριστεί.

Και όπως είναι φυσικό, διαφορετικό κόστος έχει το μονοθέσιο μιας κορυφαίας ομάδας που κάνει πρωταθλητισμό και άλλο εκείνο μιας ομάδας που βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις.

Μπορεί να γίνει, πάντως, μια εκτίμηση για το πόσο κοστίζουν κατά μέσο όρο τα βασικά εξαρτήματα που απαρτίζουν τα μονοθέσια και κατ’ επέκταση το συνολικό κόστος.

Σύμφωνα λοιπόν με έρευνα του WTF1, το μέσο κόστος ενός μονοθεσίου της F1 κυμαίνεται στα 6,8 εκατομμύρια ευρώ.

Το ποσό αυτό προκύπτει ως εξής:

Εμπρός αεροτομή/ρύγχος: 170.000 ευρώ

Πάτωμα: 66.000 ευρώ

Τιμόνι: 56.700 ευρώ

Λογισμικό/Τηλεμετρία: 84.000 ευρώ

Πίσω αεροτομή/DRS: 107.000 ευρώ

Σύστημα πέδησης: 170.000 ευρώ

Σύστημα εξάτμισης: 195.000 ευρώ

Κιβώτιο ταχυτήτων: 850.000 ευρώ

Μονοκόκ (σασί): 1,13 εκατομμύρια ευρώ

Υβριδικός κινητήρας: 4 εκατομμύρια ευρώ

Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι κάθε φορά που ένα μονοθέσιο εμπλέκεται σε ατύχημα ή καταλήγει στις μπαριέρες, το κόστος των επισκευών μπορεί να φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη, αναλόγως βέβαια την έκταση των ζημιών…


Πηγή