Τα λάστιχα είναι ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες της ασφάλειας των μετακινήσεών μας και φυσικά πρέπει να είναι πάντα σε καλή κατάσταση, τόσο σε ότι αφορά τις πιέσεις τους όσο και τη φθορά τους.
Το κλισέ θέλει τα λάστιχα να αλλάζουν τις πιο ψυχρές εποχές του χρόνου, όμως στην πράξη ο «κανόνας» αυτός δεν ισχύει. Και αυτό γιατί πρέπει να αντικαθίστανται άμεσα αν τυχόν έχουν «πληγές» από κακή χρήση -π.χ. κοψίματα στα πλαϊνά τους από λακκούβα ή από πεζοδρόμιο είτε ανομοιόμορφη φθορά του πέλματος- ή λόγω χιλιομέτρων που έχουν διανύσει ή λόγω ηλικίας ή λόγω μείωσης του βάθος πέλματος.
Απόλυτοι κανόνες για την αλλαγή ελαστικών δεν υπάρχουν. Π.χ. ο νόμος θεωρεί ότι τα λάστιχα είναι ακατάλληλα αν το βάθος πέλματος είναι μικρότερο των 1,6 χιλιοστών, όμως η πράξη έχει δείξει πως καλό είναι να αντικαθίστανται -για λόγους ασφαλείας- όταν είναι μικρότερο των 4 χιλιοστών.
Από κει και πέρα αν το αυτοκίνητό σας έχει διανύσει περισσότερα των 40.000 χιλιομέτρων με το ίδιο σετ ελαστικών ή έχουν περάσει πάνω από 3 χρόνια από την αγορά τους θα πρέπει να αρχίσετε να προγραμματίζετε την αντικατάστασή τους.
Συνήθως με λάστιχα ίδιας διάστασης και χαρακτηριστικών. Η διάσταση σε ένα λάστιχο αναγράφεται στα πλαϊνά του και είναι ένας συνδυασμός γραμμάτων και αριθμών. Για παράδειγμα το P 205/55 R16 91S σημαίνει πως έχουμε ένα ελαστικό για επιβατικά αυτοκίνητα (το P σημαίνει passenger car), πλάτους 205 χιλιοστών, με το ύψος του να είναι το 55% του πλάτους του.
Στην πράξη αυτό σημαίνει πως όσο πιο μικρό είναι το δεύτερο νούμερο τόσο πιο «χαμηλό» είναι το λάστιχο. Γεγονός που κολακεύει την εμφάνιση αλλά και το οδηγικά του χαρακτηριστικά αλλά ταυτόχρονα περιορίζει την άνεση.
Το R σημαίνει ράντιαλ, που είναι ο τρόπος κατασκευής, ενώ το 16 είναι η διάμετρος -σε ίντσες- της ζάντας για την οποία είναι κατάλληλο το λάστιχο.
Στην περίπτωση που θελήσετε να αντικαταστήσετε και τις ζάντες καλό είναι να μην ξεφεύγετε από τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου. Η καλύτερη επιλογή είναι συνήθως η μεσαία διάσταση από αυτές που προτείνονται και όχι η μεγαλύτερη ή η μικρότερη.
Το επόμενο νούμερο, στο παράδειγμά μας το «91», δείχνει την αντοχή σε βάρος του ελαστικού, ενώ θα πρέπει να επιλεγεί το ελάχιστο που προβλέπει ο κατασκευαστής. Το ίδιο ισχύει και για το σύμβολο ταχύτητας που εδώ είναι το γράμμα «S» και δηλώνει πως τα συγκεκριμένα ελαστικά είναι κατάλληλα για ταχύτητες έως και 180 χλμ./ ώρα. Φυσικά δεν υπάρχει κανένας λόγο να προτιμήσετε λάστιχα με σημαντικά μεγαλύτερο δείκτη ταχύτητας από την τελική του αυτοκινήτου σας. Και αυτό γιατί δεν θα κερδίσετε κάτι, ενώ θα ξοδευτείτε περισσότερο.
Στα πλαϊνά του ελαστικού θα βρείτε και τους κωδικούς DOT που αφορούν τον κατασκευαστή του, ενώ στο τέλος υπάρχουν τέσσερις αριθμοί, π.χ. 3420, που υποδηλώνουν την περίοδο κατασκευής του ελαστικού. Έτσι το 34 σημαίνει 34η εβδομάδα και το 20 το έτος 2020, οπότε έτσι μπορείτε εύκολα να ελέγξετε την πραγματική ηλικία των ελαστικών στο αυτοκίνητό σας ή αυτών που πρόκειται να αγοράσετε για να τα αντικαταστήσετε.
Φυσικά και τα καινούργια λάστιχα πρέπει να ελέγχονται σε τακτά χρονικά διαστήματα για την πίεσή τους -τόσο για λόγους ασφαλείας όσο και οικονομίας- ενώ κατά τους ελέγχους αυτούς καλό είναι να μην ξεχνάτε και τη ρεζέρβα την οποία ενδεχομένως έχει το αυτοκίνητό σας.
Πηγή