Με εξαιρετική επιτυχία και ευρεία συμμετοχή πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 7 Νοεμβρίου 2018 το 2nd Auto Forum με τίτλο: «Αλλάξτε Αυτοκίνητο». Το συνέδριο διοργανώθηκε από την Εthos Events σε συνεργασία με πολλούς ιδιωτικούς και Δημόσιους φορείς.

Το 2nd Auto Forum παρουσίασε την τεράστια πρόοδο που έχει συντελεστεί στην αυτοκίνηση στον τομέα της ασφάλειας (ενεργητικής και παθητικής), αναδεικνύοντας όλα όσα συμβαίνουν σήμερα αλλά και έρχονται στο άμεσο μέλλον από την αυτοκινητοβιομηχανία και επηρεάζουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο την οδική ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και στη χώρα μας. Σημαντική καινοτομία του συνεδρίου είναι ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα δόθηκε το βήμα στους ειδικούς να εξηγήσουν τις νέες τεχνολογίες όσον αφορά στην παθητική ασφάλεια και ειδικότερα τα νέα πλαίσια αμαξώματος που σε περίπτωση σύγκρουσης κατευθύνουν τη ροή ενέργειας μακριά από την καμπίνα επιβατών.

Ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου ο δημοσιογράφος κ. Τάκης Πουρναράκης, τόνισε ότι «Πρέπει ν’ αλλάξουμε νοοτροπία και τρόπο σκέψης όσον αφορά την επιλογή αυτοκινήτου. Να αναζητούμε το πιο ασφαλές αυτοκίνητο και όχι το πιο γρήγορο».

Ο κ. Γεώργιος Ν. Ουρσουζίδης, Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων, Βουλευτής, αναφέρθηκε στο σημαντικό έργο της Επιτροπής, η οποία προωθεί την συνεργασία μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Ο κ. Ουρσουζίδης αναφέρθηκε σε παραδείγματα επιχειρήσεων και σχολείων που εφαρμόζουν συγκεκριμένα προγράμματα, σημειώνοντας ότι το Δημόσιο θα πρέπει να επιβραβεύει τις εταιρείες που παρουσιάζουν αντίστοιχο έργο και επιδόσεις.

Ο Δρ. Χρίστος Δήμας, Βουλευτής επίσης, ανέφερε ότι το θέμα της ασφάλειας στην επιλογή αυτοκινήτου πρέπει να ανέβει πολύ ψηλά στην ατζέντα, διαπιστώνοντας ότι «προφανώς κάτι δεν κάνουμε σωστά ως χώρα». Ο ίδιος τόνισε ότι χρειάζεται εκπαίδευση των πολιτών, ειδικά σε μία περίοδο που τα περισσότερα νοικοκυριά δοκιμάζονται οικονομικά.

Ακολούθως, η κυρία Βασιλική Δανέλλη -Μυλωνά, Πρόεδρος, του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ)  «Πάνος Μυλωνάς», επεσήμανε ότι η οδική ασφάλεια αποτελεί βασικό συντελεστή ανάπτυξης. «Εδώ και 13 χρόνια επενδύουμε στην πρόληψη. Για κάθε 1 ευρώ που επενδύεται στην πρόληψη, 20πλάσιο ποσό εξοικονομείται στον τομέα της υγείας», τόνισε.

Ο κ. Δημήτριος Πάτσιος, Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων (ΣΕΑΑ), επεσήμανε στην ομιλία του ότι η οικονομική κρίση έφερε στη χώρα μας μία χαλάρωση στους ελέγχους, τα επίσημα αποτελέσματα των οποίων δεν συνάδουν με την ηλικία του στόλου των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους και που κατά μέσο όρο ξεπερνάει τα 15 έτη, έναντι 9 ετών που είναι ο μέσος όρος στην Ε.Ε. Στη συνέχεια της ομιλίας του, αναφέρθηκε στα άλματα που έχουν γίνει στην ασφάλεια των αυτοκινήτων τα τελευταία χρόνια, καταρρίπτοντας δύο «μύθους» που επικρατούν και αφορούν την ανθεκτικότητα και το κόστος συντήρησης των παλαιών οχημάτων σε σχέση με τα καινούρια.

Ο κ. Γεώργιος Γιαννής, Καθηγητής ΕΜΠ, αναφέρθηκε στην παρουσίασή του στα αυτόνομα και συνδεδεμένα οχήματα, στα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα κατά περίπτωση και στα θεσμικά και νομικά θέματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση στη νέα τεχνολογία.

Ο κ. Κωνσταντίνος Στέφας, Μηχανολόγος Μηχανικός, παρουσίασε τις τελευταίες εξελίξεις στην λειτουργία των σύγχρονων αυτοκινήτων, τα νέα υλικά κατασκευής και την δομή του αμαξώματος, που σε περίπτωση σύγκρουσης κατευθύνουν τη ροή ενέργειας μακριά από την καμπίνα επιβατών.

Στο πρώτο πάνελ του συνεδρίου που είχε θέμα «Νέες μέθοδοι κατασκευής οχημάτων, χρήση ανθεκτικών υλικών, δομή αμαξώματος», ο κ. Πάτσιος επεσήμανε ότι δεν πρέπει να εστιάζουμε στην παροχή κινήτρων για αγορά νέου αυτοκινήτου, αλλά στη θέσπιση αντικινήτρων χρήσης απαρχαιωμένων οχημάτων. Στο ίδιο σκεπτικό, ο κ. Γιαννής εκτίμησε ότι «ήρθε η ώρα να βάλουμε τέλη κυκλοφορίας ασφάλειας, προκειμένου να λειτουργήσουν ως αντικίνητρο για τα παλαιά οχήματα». Παράλληλα επεσήμανε ότι πρέπει ο οδηγός να εκπαιδεύεται στην οδήγηση σύγχρονων οχημάτων που φέρουν πολλά ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας. Ο κ. Στέφας αναφέρθηκε στη χαοτική διαφορά σε επίπεδο ασφάλειας μεταξύ των σύγχρονων αυτοκινήτων και αυτών της προηγούμενης δεκαετίας.

Στο 2nd Auto Forum παραβρέθηκε η κυρία Theodora Calinescu, Project Officer, European Transport Safety Council (ETSC), η οποία στην ομιλία της αναφέρθηκε στο στόχο για την μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων κατά 50% μέχρι το 2020 έναντι του 2010 και στους 15 νέους κανόνες για την ασφάλεια που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παράλληλα, παρουσίασε το σύστημα Intelligent Speed Assistant (ISA), το οποίο ανοίγει τον δρόμο για την αυτόνομη αυτοκίνηση και μπορεί να μειώσει τους θανάτους κατά από τροχαία κατά 20% και τις συγκρούσεις οχημάτων κατά 30%. Το ISA αξιοποιεί την πληροφορία για το όριο ταχύτητας και δεν επιτρέπει στο αυτοκίνητο να επιταχύνει πάνω απ’ αυτό. Ο οδηγός θα μπορεί να παρακάμψει το σύστημα με ένα ειδικό κουμπί.

Στις επιπτώσεις στον ανθρώπινο οργανισμό από μία σύγκρουση (βαθμός κάκωσης έως απώλεια ζωής), αναφέρθηκε ο κ. Εμμανουήλ Φανδρίδης, Ορθοπαιδικός Νοσοκομείου ΚΑΤ, σημειώνοντας ότι το 2017 στην Ε.Ε. τραυματίστηκαν σε τροχαία 135 χιλ. άνθρωποι, με το κόστος για την δημόσια υγεία να ξεπερνά τα 120 δισ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, εστίασε στην ανάγκη σχεδιασμού και λειτουργίας μηχανισμού πρόληψης τροχαίων αλλά και καταγραφής όλων των επιπτώσεων που έχει η μόνιμη αναπηρία λόγω τροχαίων.

Στη χώρα μας, το ετήσιο κόστος των τροχαίων υπερβαίνει τα 3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με όσα ενέφερε ο κ. Ευάγγελος Κουντρομιχάλης, Υποδιοικητής Τροχαίας Αττικής Οδού, ο οποίος εξέθεσε τoυς προβληματισμούς του σχετικά με κάποιες διατάξεις του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Όπως ειδικότερα ανέφερε: «Στον νέο Κ.Ο.Κ. δεν υπήρξε καμία αυστηροποίηση των ποινών που αφορά την παράβαση της υπερβολικής ταχύτητας. Παράλληλα δεν έγινε ούτε κάποια πρόβλεψη, ώστε οι διοικητικές ποινές, είτε αφορούν τα πρόστιμα είτε την αφαίρεση του διπλώματος του οδηγού, να κλιμακώνονται ανάλογα με την ταχύτητα του παραβάτη, ούτε υπάρχει διαβάθμιση στην επιβολή των ποινών. Επίσης, δεν υφίσταται ηλεκτρονική εφαρμογή στην οποία να καταχωρείται η αφαίρεση του διπλώματος για τροχονομικές παραβάσεις, ενώ σε μείζον πρόβλημα εξελίσσεται και η κυκλοφορία δικύκλων χωρίς να φέρουν την κρατική πινακίδα κυκλοφορίας».

Στο δεύτερο πάνελ που είχε θέμα «Νέες τεχνολογίες ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας», ο κ. Γεώργιος Παπαντωνόπουλος, στέλεχος της Εθνικής Ασφαλιστικής, ανέφερε ότι ενδεχόμενη αύξηση των ασφαλίστρων για τα παλαιά οχήματα θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αντικίνητρο, ενώ στάθηκε στο γεγονός ότι ακόμη σήμερα δεν υπάρχει δυνατότητα ώστε να συνδεθεί η οδηγική συμπεριφορά με την τιμολόγηση. Ο κ. Φανδρίδης αναφέρθηκε σε όσα πρέπει να γίνουν στον τομέα της αντιμετώπισης τραύματος και αποκατάστασης, ενώ η κυρία Calinescu σημείωσε ότι οι Έλληνες οδηγοί δεν διαφέρουν σε σχέση με άλλους οδηγούς στην Ε.Ε., με τις όποιες διαφορές να εντοπίζονται στα συστήματα ελέγχου και τις υποδομές που διαθέτει το κάθε κράτος.  Η κυρία Σοφία Στάμου, Διευθύντρια Επικοινωνίας Ολυμπίας Οδού, τόνισε ότι «έχουμε αλλάξει επίπεδο οδικής ασφάλειας στη χώρα μας με τα νέα, μεγάλα οδικά δίκτυα», κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στα μέτρα και την πολιτική ασφάλειας που ακολουθεί η Ολυμπία Οδός.  Ο κ. Κουντρομιχάλης αναφέρθηκε στην ανάγκη καταγραφής και διασύνδεσης της οδηγικής συμπεριφοράς σε σχέση με την διαχείριση των ατυχημάτων.

Τις «Παγκόσμιες Μεγατάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της Αυτοκινητοβιομηχανίας», παρουσίασε στην ομιλία του ο κ. Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος, Επικεφαλής Προϊοντικής Στρατηγικής ( Product Planning), Infiniti Europe. Πρόκειται για την τηλεματική, την αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτροκίνηση. Τόνισε μάλιστα, ότι την επόμενη δεκαετία, οι υπηρεσίες αυτοκινήτου μέσω τηλεματικής (Connected Services), θα αποτελούν την 2η πηγή εσόδων (μετά την πώληση), για την βιομηχανία αυτοκινήτου, φθάνοντας τα 750 δισ. δολ. ετησίως μέχρι το 2030.

Όλοι οι σύνεδροι έφυγαν έχοντας εμπλουτίσει τις γνώσεις τους και με γόνιμους προβληματισμούς μετά το πέρας του 2o Auto Forum 2018. Κοινός τόπος ότι τα νέα αυτοκίνητα είναι απείρως πιο ασφαλή σε σχέση με αυτοκίνητα πενταετίας και άνω.

Νίκος Τσάδαρης


Πηγή