pratiria 1.jpg
pratiria 1.jpg

Nέα έρευνα του ΕΜΠ  αποκαλύπτει πως 1 στα 4 πρατήρια υγρών καυσίμων της Αττικής  ( ή αλλιώς το 27%) κλέβει στην αντλία ποσότητες που φτάνουν έως και στο 24%.

Αυτό έχει ένα ετήσιο κόστος της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ στους καταναλωτές. Παράλληλα επισημαίνεται πως  στην Αττική πραγματοποιείται πάνω από το 50% των πωλήσεων καυσίμων στη χώρα.

Επίσης τα ίδια στοιχεία της έρευνας έδειξαν πως  το 27% των πρατηρίων είναι παραβατικό, ενώ έως και 24% είναι το ποσοστό των ελλειμματικών ποσοτήτων  που παραδίδει στους πελάτες του  και για το μεγαλύτερο του δείγματος στο 10%.

Μάλιστα  παρατηρείται  πως υπάρχει  μια διαχρονική αύξηση και ενίσχυση της παροβατικότητας τα τελευταία χρόνια σε αριθμό πρατηρίων αλλά και σε ελλειμματικές παραδόσεις. Αναλυτικά: 

Α. Το ποσοστό των παραβατικών πρατηρίων εκτινάχθηκε  στο 27% το 2023:

  • από 20% που ήταν το 2021
  • στο 19% ήταν το 2019,
  • στο 15% ήταν το 2016,
  • από 4% που ήταν το 2011

Συνεπώς τα τελευταία  2 χρόνια  καταγράφηκε μια αύξηση της τάξεως  του 35% στο ποσοστό των παραβατικών πρατηρίων,.

Β. Το ποσοστό των ελλειμματικών παραδόσεων έφτασε έως και το 24% το 2023:

  • από έως 20% που ήταν το 2021.
  • έως και 17% ήταν το 2019
  • έως και 10% ήταν το 2016
  • από 2% έως και 7% ήταν το 2011

Συνεπώς τα τελευταία 3 χρόνια υπήρξε μια αύξηση της τάξεως του 30% στο ποσοστό των ελλειμματικών παραδόσεων.

Τα παραδείγματα 

Ενδεικτικά αναφέρεται πως εάν 300 πρατήρια είναι παραβατικά σε ολόκληρη την Ελλάδα και τα υπόλοιπα είναι απολύτως νόμιμα τότε οι μέσες ετήσιες πωλήσεις ανά παραβατικό πρατήριο είναι 2.500 μετρικούς τόνους και οι καταναλωτές  έχουν μια απώλεια της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Ουσιαστικά οι καταναλωτές χάνουν 20 εκατ. ευρώ για κάθε επιπλέον 50 παραβατικά πρατήρια και για κάθε μεταβολή των πωλήσεων των παραβατικών πρατηρίων κατά 500 μετρικούς τόνους  χάνουν επιπλέον  24 εκατ. ευρώ.

Τι άλλο δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας του ΕΜΠ

Επίσης τα ίδια στοιχεία της έρευνας του ΕΜΠ δείχνουν πως:

  •  η τιμή πώλησης του καυσίμου συνδέεται άμεσα με τις ελλειμματικές παραδόσεις, εάν συγκριθούν οι  ενδεικτικές τιμές βενζίνης και πετρελαίου κίνησης ενός παραβατικού πρατηρίου με απόκλιση ελλειμματικής παράδοσης 10% και ενός νόμιμου πρατηρίου στην ίδια περιοχή.
  • η αναγραφόμενη τιμή του παραβατικού πρατηρίου προς τον καταναλωτή είναι χαμηλότερη κατά 0,8  ευρώ το λίτρο του νομίμου ενώ η πραγματική τιμή είναι υψηλότερη κατά 0,10 ευρώ -0,12 ευρώ το λίτρο.  Η αύξηση του κόστους λειτουργίας  (εργασιακό, ενέργειας κ.λπ.)  -σύμφωνα με την έρευνα- αναπροσαρμόζει προς τα πάνω τη διαφορά τιμής πώλησης των νόμιμων πρατηρίων σε σχέση με τα γειτονικά παραβατικά πρατήρια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται ο όγκος των πωλήσεών τους.
  • υπολογίζεται πως 20 με 25 πρατήρια  αλλάζουν σε ετήσια βάση χέρια και περνάνε από το υγιές κομμάτι της αγοράς στο παραβατικό.

 

 

 

 


enikonomia.gr