Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής επισήμανε πως εξετάζονται διάφορες εναλλακτικές, όπως το σύστημα της «βινιέτας» για τα Ι.Χ. και δορυφορικό μόνο για τα φορτηγά που εισέρχονται στη χώρα.
Στην ακύρωση του διαγωνισμού-μαμούθ για τα ηλεκτρονικά διόδια θα προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών. Στην απόφαση αυτή συνηγόρησε και το «πάγωμα» του διαγωνισμού από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Το υπουργείο σκοπεύει να προχωρήσει σε ένα εξάμηνο στην προκήρυξη νέου διαγωνισμού αλλά με λιγότερο μαξιμαλιστικό σχεδιασμό. Εν τω μεταξύ, Νέα Οδός και Κεντρική Οδός συμφώνησαν να ενταχθούν από το νέο έτος στο σύστημα διαλειτουργικότητας που ήδη ισχύει για τους υπόλοιπους παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους.
Την Παρασκευή, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής είχε μια εφ’ όλης της ύλης συνάντηση με τους δημοσιογράφους. Οι πρώτες ειδήσεις αφορούσαν το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων: στις 23 Οκτωβρίου, το τμήμα Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας έκανε δεκτή την προσφυγή της ΜΕΤΚΑ και «πάγωσε» τον διαγωνισμό μέχρι την εκδίκαση της κύριας προσφυγής. Η εξέλιξη αυτή ήρθε να επικυρώσει την απόφαση που είχε ήδη λάβει το υπουργείο για την τύχη του διαγωνισμού. «Ηταν ένας διαγωνισμός με τεράστιο προϋπολογισμό, 400 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, για ένα σύστημα που έχει δοκιμαστεί σε ελάχιστες χώρες. Και δεν είχε καν τη συναίνεση των παραχωρησιούχων και των τραπεζών», ανέφερε ο κ. Καραμανλής. «Επιπλέον ο διαγωνισμός είχε πολλά προβληματικά σημεία. Επομένως αποφασίσαμε να γίνει από την αρχή, με τη βοήθεια του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Οπως εξήγησε ο υπουργός, πρόθεση της κυβέρνησης είναι το νέο ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων να είναι λιγότερο εξεζητημένο και σαφώς φθηνότερο. Ο κ. Καραμανλής επεσήμανε πως εξετάζονται διάφορες εναλλακτικές, όπως το σύστημα της «βινιέτας» για τα Ι.Χ. και δορυφορικό μόνο για τα φορτηγά που εισέρχονται στη χώρα.
Εν τω μεταξύ, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι οι παραχωρησιούχοι υπέγραψαν συμφωνία την προηγούμενη εβδομάδα για το θέμα της διαλειτουργικότητας. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι περίπου σε έξι μήνες από σήμερα η Νέα Οδός και η Κεντρική Οδός θα συμμετέχουν στο υπάρχον σύστημα, δηλαδή θα μπορεί κάποιος να διέλθει από τις ηλεκτρονικές τους λωρίδες με πομποδέκτη άλλου παραχωρησιούχου (λ.χ. της Αττικής Οδού) και το αντίθετο (λ.χ. να διέλθει με πομποδέκτη της Νέας Οδού στην Αττική Οδό). Οπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης θα είναι ένα είδος τεχνικού συμβούλου της πολιτείας στο θέμα, εξετάζοντας τις απόψεις των παραχωρησιούχων.
Η δεύτερη σημαντικότερη είδηση αφορούσε τον άξονα Πάτρας – Πύργου. Στις 20 Νοεμβρίου ο κ. Καραμανλής θα έχει νέα συνάντηση στη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής, σε μια προσπάθεια να βρεθεί λύση. «Δίνουμε τεράστια μάχη για να μην απενταχθεί το έργο», ανέφερε. «Εχουμε καταθέσει τρία διαφορετικά σενάρια για την υλοποίηση του έργου: το σημερινό με τις 8 χωριστές εργολαβίες, την εκτέλεση του έργου από δύο εργολαβίες (με τη συνένωση των αναδόχων σε δύο κοινοπραξίες) και την ανάθεση του έργου στην Ολυμπία Οδό». Ο υπουργός εκτιμά ότι το έργο θα συρθεί σε μεγάλες περιπέτειες αν συνεχιστεί ως έχει, υποστηρίζοντας την ανάθεσή του στον παραχωρησιούχο. «Περιμένουμε από την Ε.Ε. να δώσει πράσινο φως σε μία από τις λύσεις. Το θετικό είναι ότι συζητούν και τις τρεις», επεσήμανε.
Σοβαρές αντιρρήσεις όμως υπάρχουν για το βόρειο τμήμα του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία). Οπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, η Επιτροπή θεωρεί ότι το μοντέλο που έχει υποβληθεί για την κατασκευή του έργου (παρόμοιο με αυτό που εγκρίθηκε για το νότιο τμήμα) συνιστά κρατική ενίσχυση ιδιώτη. Το Δημόσιο υποστηρίζει ότι τα μοντέλα του παραχωρησιούχου δείχνουν αύξηση 40%-50% στην κυκλοφορία που είχε προβλεφθεί το 2016 και θα καταθέσει νέα μελέτη κόστους-οφέλους.