– Χάλασε η μηχανή του και πότε κι ενώ αυτό έπλεε πάνω από το βαθύτερο σημείο της Μεσογείου;
– Ποιες προσπάθειες έγιναν λίγο πριν τη βύθιση και για ποιον λόγο το δουλεμπορικό βυθίστηκε;
Η ακτιβίστρια Ναουάλ Σούφι με νέα ανάρτησή της χθες το βράδυ, περιέγραψε τι της μετέφερε κάποιος από τους επιβαίνοντες για τις κινήσεις που έγιναν από πλοίο που είχε πλησιάσει και πέταξε σχοινιά.
«Το ένα σχοινί συνδεόταν με το πάνω μέρος του σκάφους και το άλλο με το μπροστινό. Πετούσαν μπουκάλια νερού κάθε πέντε λεπτά κι αυτό προκάλεσε μεγάλο πανικό στο σκάφος και αυτό έφερε το ρίσκο του ναυαγίου εκείνη την στιγμή. Κινδύνευαν να αναποδογυρίσει το σκάφος, επειδή τους έριχναν μπουκάλια με νερό και επειδή τα σχοινιά ήταν συνδεδεμένα με αυτόν τον τρόπο».
Οι κινήσεις του Λιμενικού
Με πρωινή δήλωσή του στη δημόσια τηλεόραση, ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού, Νίκος Αλεξίου, ξεκαθάρισε ότι σχοινιά στο αλιευτικό πέταξε ένα εμπορικό πλοίο.
«Δεν έγινε ποτέ διαδικασία οποιασδήποτε πρόσδεσης ούτε από εμάς ούτε από άλλο πλοίο. Για την παροχή τροφοεφοδίων, όταν πλησίασε το φορτηγό πλοίο κατέβασε, η διαφορά ύψους είναι πολύ μεγάλη όπως καταλαβαίνεται, δεν τα πέταξαν από το ένα κατάστρωμα στο άλλο, χρησιμοποιήθηκαν σχοινιά ώστε να κατέβουν τα πράγματα».
Λίγη ώρα αργότερα, ο υπηρεσιακός κυβερνητικός εκπρόσωπος έκανε λόγο για σχοινί σταθεροποίησης από το ελληνικό πλωτό.
«Δεν υπήρχε σχοινί πρόσδεσης, ήταν σχοινί προκειμένου να σταθεροποιηθούν, να πλησιάσουν, να δουν αν θέλουν οποιαδήποτε βοήθεια. Την αρνήθηκαν λέγοντας no help, go Italy, και συνέχισαν την πορεία τους».
Με νεότερη ανακοίνωσή του το Λιμενικό αναφέρει πως ένα περιπολικό σκάφος έριξε μικρό κάβο στο αλιευτικό, τρεις ώρες πριν από το πολύνεκρο ναυάγιο.
«Προσέγγισε και έριξε ένα μικρό κάβο στο αλιευτικό προκειμένου να διαπιστώσει την υφιστάμενη κατάσταση του σκάφους και των επιβαινόντων. Αυτή η διαδικασία διήρκησε λίγα λεπτά και εν συνεχεία αφού λύθηκε ο μικρός κάβος από ίδιους τους μετανάστες το περιπολικό σκάφος απομακρύνθηκε και παρακολουθούσε το αλιευτικό από κοντινή απόσταση».
Σύμφωνα με μαρτυρία 24χρονου Σύρου, το Λιμενικό προσπάθησε να ρυμουλκήσει το σκάφος, άλλες μαρτυρίες αναφέρουν ότι κανείς δεν τους έριξε σχοινιά.
«Το τραβούσε όπως μας είπε προς την αριστερή πλευρά και ξαφνικά χωρίς να καταλάβουν πήρε κλίση και βυθίστηκε προς την δεξιά πλευρά», δήλωσε ο Τάσος Πολυχρονόπουλος, δημοτικός σύμβουλος Καλαμάτας.
Στο μοιραίο ταξίδι οι μαρτυρίες μιλούν για 700 με 750 επιβαίνοντες όπως ακριβώς έγινε με αυτό το σχεδόν ίδιο πλοίο που μετέφερε πρόσφυγες και μετανάστες και οδηγήθηκε στην Κρήτη τον Νοέμβριο του 2022.
«Εγώ πιστεύω πως ίσως όταν έχασαν τις μηχανές, ίσως οι διακινητές άνοιξαν τις βάνες για να τους αναγκάσουν να παρέμβουν και δημιούργησαν το ναυάγιο. Από την εμπειρία μου, δεν μπορεί να προκλήθηκε από μετατόπιση πληθυσμού πάνω στο πλοίο», σχολίασε ο Βασίλης Πολίτης, υποναύαρχος ΠΝ ε.α.
Η Κατερίνα Τσατά, νοσηλεύτρια του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού σημείωσε: «Μας είπαν ότι ήταν πολύ ταλαιπωρημένοι, ότι ουσιαστικά ήταν ο ένας δίπλα από τον άλλον με λυγισμένα τα γόνατα, και όποιος κατάφερνε να μετακινήσει λίγο τα πόδια του αυτό ήταν πολύ σημαντικό».
Ερωτήματα για τα αίτια και τις ευθύνες που οδήγησαν στην τραγωδία έθεσε από την Καλαμάτα ο Αλέξης Τσίπρας.
– Δηλαδή σας έριξαν σκοινί και βυθιστήκατε;
– Ναι
Ο Bενσάλ Κοστέλ, εκπρόσωπος Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ δήλωσε: «Ό,τι κι αν είπαν πραγματικά ή υποθετικά αυτοί οι άνθρωποι στο ελληνικό λιμενικό, αυτό το πλοίο δεν έπρεπε να συνεχίσει το ταξίδι του. Υπάρχει μια πρακτική που βλέπουμε τους τελευταίους μήνες. Οι παράκτιες χώρες αμφισβητούν την έννοια του κινδύνου με την ελπίδα ότι το πλοίο θα συνεχίσει το ταξίδι του προς την περιοχή έρευνας και διάσωσης που βρίσκεται υπό την ευθύνη της Ιταλίας».
Οι Αρχές προσπαθούν να ρίξουν φως στα όσα συνέβησαν και μέσα από τις καταθέσεις των διασωθέντων.
Πηγή