shutterstock 2014526549.jpg
shutterstock 2014526549.jpg

Μετά το clickbait  (από το «click» – κλικ, και το «bait» – δόλωμα) ήρθε και το rage baiting (δελεάζω με! Μέχρι πρότινος οι δημιουργοί περιεχομένων χρησιμοποιούσαν υπερβολικούς ή ακόμα και ανακριβείς τίτλους ή εικόνες για να τραβήξουν την προσοχή μας, αλλά τώρα βρήκαν έναν τρόπο να επωφεληθούν από το θυμό μας…

Στην ουσία, στόχος των influencers που δημιουργούν αυτού του είδους το αμφιλεγόμενο περιεχόμενο είναι να προκαλέσουν την οργή των χρηστών ώστε να προσελκύσουν αντιδράσεις (likes, σχόλια και κοινοποιήσεις), οι οποίες μεταφράζονται σε κέρδος.

Πώς λειτουργεί το rage baiting

Αν δούμε ένα βίντεο με μια γάτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λέμε «είναι χαριτωμένη» και συνεχίζουμε να σκρολάρουμε. Αλλά αν δούμε κάποιον να κάνει κάτι άσεμνο, μπορεί να γράψουμε κάποιο αρνητικό σχόλιο. Αυτού του είδους τα σχόλια ο αλγόριθμος τα θεωρεί ως υψηλότερης ποιότητας ως προς τη δέσμευση των χρηστών, εξηγούν οι ειδικοί.

Έτσι, ορισμένοι δημιουργοί θα κάνουν τα πάντα για να έχουν περισσότερες προβολές, ακόμα κι αν υποκινούν τη δυσαρέσκεια του κοινού ως προς το πρόσωπό τους.

Αυτό που γνωρίζουμε από ορισμένες πλατφόρμες όπως το X είναι ότι το πολιτικά ακραίο περιεχόμενο παράγεται στην πραγματικότητα από ένα πολύ μικρό κλάσμα της βάσης των χρηστών, αλλά οι αλγόριθμοι μπορούν να το ενισχύσουν και να το αναδείξουν σαν να πρόκειται για την πλειοψηφία.

Πιθανές επιπτώσεις

Ερευνητές προειδοποιούν ότι η συγκεκριμένη τακτική μπορεί να έχει εκτεταμένες αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία, την κοινωνική αρμονία και το ψηφιακό τοπίο γενικότερα.

«Μπορεί να είναι κουραστικό να έχεις τόσο έντονα συναισθήματα όλη την ώρα», υπογραμμίζει η Άριελ Χέιζελ, επίκουρη καθηγήτρια επικοινωνίας και μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν. «Βλέπουμε, επίσης, αύξηση στα ποσοστά των ανθρώπων που αποφεύγουν συστηματικά να διαβάζουν ειδήσεις» σημειώνει.

Γιατί όμως μας θυμώνουν κάποια πράγματα ενώ ξέρουμε ότι μπορεί να γίνονται επίτηδες; «Έχουμε αυτές τις προκαταλήψεις ενσωματωμένες στη μάθησή μας και στην προσοχή μας» επισημαίνει ο Δρ. Γουίλιαμ Μπρέιντι, ο οποίος μελετά τον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος αλληλεπιδρά με τις νέες τεχνολογίες.

Σκρολάροντας στο… στρες

Μια άλλη αυξανόμενη ανησυχία είναι η άνοδος του doomscrolling, η συνεχής δηλαδή περιήγηση σε αρνητικές ειδήσεις και περιεχόμενο. Καθώς οι χρήστες υιοθετούν αυτή τη συμπεριφορά, εκτίθενται σε μια ατελείωτη ροή κρίσεων και καταστροφών. Ο συνεχής καταιγισμός αρνητικών πληροφοριών μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο άγχος και αισθήματα ανικανότητας.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Preventive Medicine κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συχνή έκθεση στα μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων των αρνητικών ειδήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συσχετίστηκε με αυξημένα επίπεδα άγχους


Πηγή