Υπερδιπλάσια θα μπορούσαν να είναι τα έσοδα της χώρας (αγορά ακινήτων, φορολογία, αμοιβές συμβολαιογράφων, δικηγόρων κ.λπ.) από το πρόγραμμα «χρυσή βίζα» αν οι αρχές δεν περιορίζονταν στη θέσπισή του, αλλά αντιθέτως έσπευδαν να το ενισχύσουν σε επίπεδο υποστήριξης και ταχύτητας στη διεκπεραίωση των αιτήσεων. Σήμερα, η αντιμετώπιση των γραφειοκρατικών προβλημάτων και της υποστελέχωσης επαφίεται στο «φιλότιμο» των υπαλλήλων, ή στην έλλειψη αυτού, ανάλογα με την υπηρεσία που εξυπηρετεί τους επενδυτές.

Οπως αναφέρουν δικηγόροι οι οποίοι συναλλάσσονται καθημερινά με τις αποκεντρωμένες διοικήσεις για την εξυπηρέτηση πελατών τους επενδυτών ακινήτων, σε ορισμένες περιπτώσεις οι υπάλληλοι είναι πρόθυμοι κι εξυπηρετικοί, διευκολύνοντας την όλη διαδικασία. Υπάρχουν όμως κι άλλες περιπτώσεις, όπου η νοοτροπία των υπαλλήλων μοιάζει άλλων δεκαετιών.

Βασικό πρόβλημα που επικαλούνται πλέον όλο και περισσότεροι άνθρωποι της αγοράς είναι η ανάγκη να δημιουργηθεί σε κάθε διοίκηση συγκεκριμένο τμήμα που θα εξυπηρετεί αποκλειστικά τους επενδυτές στο πλαίσιο του προγράμματος «χρυσή βίζα». Μέχρι σήμερα, κάθε διοίκηση εξυπηρετεί τόσο τους επενδυτές όσο και τους αιτούντες άσυλο πρόσφυγες, με αποτέλεσμα να γιγαντώνονται τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην υπηρεσία του Πειραιά, η πλησιέστερη ημερομηνία που χορηγείται σήμερα για το κλείσιμο ραντεβού για τη λήψη άδειας παραμονής σε επενδυτές είναι ο Μάρτιος του 2021, δηλαδή μετά 14 μήνες! Αυτό σημαίνει ότι οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι υποχρεώνονται να ταξιδεύουν σε άλλες περιοχές της χώρας για να εξυπηρετηθούν νωρίτερα, αξιοποιώντας και σχετική υπουργική απόφαση που εκδόθηκε πέρυσι. Με βάση αυτή, δεν είναι υποχρεωτικό να εκδίδεται η άδεια στη διοίκηση που είναι εγγύτερα με τη διεύθυνση του ακινήτου που αποκτήθηκε από τον επενδυτή.

Ακόμα κι έτσι, όμως, δεν λείπουν τα προβλήματα, καθώς και σε αυτές τις διοικήσεις έχει αρχίσει να εντοπίζεται συνωστισμός, με αποτέλεσμα πολλές φορές να δίνονται διαφορετικές ημερομηνίες για τη λήψη άδειας από τον επενδυτή και διαφορετικές για τη λήψη άδειας και από τα μέλη της οικογένειάς του. Η δε απόσταση μεταξύ των δύο ημερομηνιών αγγίζει ακόμα και τους τρεις μήνες, υποχρεώνοντας τους ενδιαφερομένους σε πολλαπλά ταξίδια από τη χώρα τους προς την Ελλάδα. Είναι λοιπόν κρίσιμο να αντιμετωπιστούν άμεσα τα σχετικά προβλήματα, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο το φιλοεπενδυτικό προφίλ που επιθυμεί να οικοδομήσει η κυβέρνηση.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ακινήτων, το πρόγραμμα «χρυσή βίζα» δεν αξιοποιεί στο έπακρο τη δυναμική του, ακριβώς λόγω των παραπάνω γραφειοκρατικών ζητημάτων και της «ουράς» των επενδυτών που έχει συσσωρευτεί. Υπενθυμίζεται ότι από την αρχή του προγράμματος μέχρι και το τέλος του 2019 έχει αποφέρει στη χώρα κεφάλαια τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ μόνο από την απόκτηση ακινήτων, χωρίς να υπολογίζονται τα υπόλοιπα έσοδα από φόρους, αμοιβές συμβολαιογράφων και δικηγόρων κ.ο.κ. Το 2019 η αύξηση άγγιξε το 22%, καθώς εκδόθηκαν συνολικά 2.239 νέες άδειες, από 1.833 άδειες το 2018.

Οι Κινέζοι

Από την αρχή του προγράμματος έχουν εκδοθεί συνολικά 6.304 άδειες, εκ των οποίων το 70% ή 4.371 αφορούν Κινέζους επενδυτές. Μάλιστα, φέτος, όπως ανέφεραν εντός της εβδομάδας μέλη της Ενωσης Κινέζων Επενδυτών Ελλάδας, σε σχετική εκδήλωση στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας, προβλέπεται ότι οι κινεζικές επενδύσεις στην ελληνική αγορά ακινήτων θα προσεγγίσουν το 1 δισ. ευρώ.

kathimerini.gr