Οσοι ήλπιζαν ότι οι άριστες επιδόσεις της Ελλάδος στη διαχείριση της πανδημίας και το άνοιγμα στον διεθνή τουρισμό από τις αρχές Ιουλίου θα μπορούσαν να δώσουν μια καλή ώθηση στον ελληνικό τουρισμό βλέπουν τώρα τις προσδοκίες τους να προσγειώνονται ανώμαλα. Το γεγονός αυτό δεν αποτυπώνεται μόνον στις πληρότητες όσων ξενοδοχείων έχουν ανοίξει αλλά και στις βασικές πύλες εισόδου της χώρας από το εξωτερικό: Η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας το πρώτο δωδεκαήμερο του Ιουλίου εμφανίζεται δραματικά συρρικνωμένη και συγκεκριμένα σε ποσοστό από 75% έως και 84%, στην Αθήνα και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αντίστοιχα.

Επιπλέον, οι προσφερόμενες από όλες τις αεροπορικές εταιρείες θέσεις είναι ούτως ή άλλως σημαντικά μειωμένες σε ποσοστό της τάξεως του 60%-65% σε σχέση με πέρυσι, καθώς οι διοικήσεις τους επιχειρούν να εξισορροπήσουν τα έξοδά τους με τη μειωμένη ζήτηση καταργώντας πτήσεις ή και χρησιμοποιώντας μικρότερα αεροπλάνα.

Η επιμέρους εξέταση των στατιστικών δεδομένων αποκαλύπτει το αναμενόμενο: η διεθνής επιβατική κίνηση έχει μειωθεί σημαντικά περισσότερο από την εγχώρια, η οποία όμως είναι τυπικά τους μήνες του καλοκαιριού πολύ μικρότερη από τη διεθνή. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια το πρώτο δωδεκαήμερο του Ιουλίου οι εγχώριες πτήσεις εμφανίζονται μειωμένες κατά 47,9% ενώ οι διε-θνείς είναι μειωμένες κατά 71%.

Η δε επιβατική κίνηση σε αυτά τα αεροδρόμια είναι μειωμένη κατά 62,1% όσον αφορά τις εγχώριες πτήσεις και κατά 87,9% στις διεθνείς πτήσεις και 83,8% αθροιστικά.

Συνολικά μέχρι στιγμής τον Ιούλιο στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια έχουν διακινηθεί 262.980 επιβάτες (αφιξοαναχωρήσεις) έναντι 1,62 εκατ. επιβατών το αντίστοιχο διάστημα του περυσινού Ιουλίου. Από τις διεθνείς πτήσεις ειδικότερα «λείπουν» 1,2 εκατ. επιβάτες περίπου, ενώ από τις εγχώριες 161.000 επιβάτες.

Στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών η κατάσταση εμφανίζεται μόνο οριακά καλύτερη, καθώς η επιβατική κίνηση τις πρώτες 12 μέρες του Ιουλίου είναι μειωμένη κατά 75% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, οι πτήσεις είναι 55% λιγότερες και οι προσφερόμενες από τις αεροπορικές εταιρείες θέσεις σε αυτές τις πτήσεις 63% λιγότερες.

Οι επιδόσεις αυτές έρχονται μετά έναν ιστορικά κακό Ιούνιο και ακόμα χειρότερο Μάιο και Ιούνιο όπου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών η επιβατική κίνηση ήταν μειωμένη κατά 87,9% (Ιούνιος) και κατά 98,8% και 96,3% αντίστοιχα για τον Απρίλιο και τον Μάιο. Στα δε 14 περιφερειακά αεροδρόμια που έχουν ιδιωτικοποιηθεί η επιβατική κίνηση τον Ιούνιο ήταν 95,7% μειωμένη και ακόμα περισσότερο τους δύο μήνες που προηγήθηκαν.

Αν συμπεριληφθούν και τα υπόλοιπα 24 αεροδρόμια της χώρας που δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί, από τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), για το πρώτο εξάμηνο του 2020 προκύπτει πως ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών (αφιξοαναχωρήσεις) έφτασε τα 6,2 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας πτώση 75% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 όπου είχαν διακινηθεί 24,7 εκατομμύρια επιβάτες.

Αναλύοντας τα αεροπορικά δεδομένα της ΥΠΑ για τον Ιούνιο του 2020 στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, προκύπτει ότι διακινήθηκαν μόλις 588.186 επιβάτες, μείωση 93% σε σχέση με το 2019 όταν είχαν διακινηθεί 8.427.908 επιβάτες. Ο συνολικός αριθμός των πτήσεων ανήλθε στις 17.049 με πτώση 74% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, όταν είχαν πραγματοποιηθεί 66.827 πτήσεις. Οι δε αφίξεις επιβατών εξωτερικού ήταν 87.297, καταγράφοντας μείωση 97,5% σε σχέση με το 2019, όταν είχαν αφιχθεί 3.477.906 επιβάτες.

Και μέχρις στιγμής ο Ιούλιος δεν μοιάζει να διαφοροποιείται σημαντικά προς το καλύτερο, αναφέρουν κύκλοι της αεροπορικής βιομηχανίας, που κληθέντες από την «Κ» να διατυπώσουν τις εκτιμήσεις τους για τον Αύγουστο και το υπόλοιπο έτος αρκέστηκαν να απαντήσουν πως «η ορατότητα επί του παρόντος δεν ξεπερνά τη μία εβδομάδα».

Λιγότεροι έως και 60% οι επιβάτες στα πλοία

Χειρότερα από ό,τι αναμενόταν ακόμη και πριν από λίγες εβδομάδες εξελίσσεται ο Ιούλιος για την ακτοπλοΐα, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου δεκαημέρου που συγκέντρωσε η «Κ».

Η επιβατική κίνηση των δρομολογημένων πλοίων το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου εμφανίζει υποχώρηση της τάξης του 50%-60% σε σύγκριση με τον αριθμό επιβατών των ίδιων πλοίων το 2019. Σημειώνεται πως τα πλοία λειτουργούν με πρωτόκολλα 65% της δυναμικότητάς τους και πως ο αριθμός των πλοίων που είναι δρομολογημένα φέτος είναι μικρότερος από τον αντίστοιχο του 2019. Ομως, ούτε έτσι δεν πιάνουν αυτό το επιτρεπόμενο 65%. Οι επιδόσεις αυτές έρχονται μετά την υποχώρηση της τάξης του 65% που σημειώθηκε τον Ιούνιο. Καλύτερη εμφανίζεται η δραστηριότητα στη μεταφορά φορτηγών, που είναι βέβαια και αυτή χαμηλότερη από το αντίστοιχο διάστημα του Ιουλίου πέρυσι.

Η πραγματικότητα αυτή δημιουργεί πολύ μεγαλύτερες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις που πίστευαν ότι ενδεχομένως τον Ιούλιο και τον Αύγουστο θα μπορούσαν να ανακτήσουν ένα μέρος των απωλειών του διαστήματος Μαρτίου – Ιουνίου. Η συντριπτική πλειονότητα των επιβατών είναι Ελληνες, κάτι αναμενόμενο δεδομένων των απαγορεύσεων που ίσχυαν για τα διεθνή ταξίδια μέχρι τα τέλη Ιουνίου. Πάντως, ο Ιούλιος φαίνεται πως είναι ένας εξίσου χαμένος μήνας, εκτός εάν η ζήτηση για μεταφορές με την ακτοπλοΐα ανακάμψει το δεύτερο μισό του μήνα. Κάτι όμως που επί του παρόντος εμφανίζεται ιδιαίτερα απομακρυσμένη πιθανότητα.

Εξίσου ανησυχητικές είναι και οι πρώτες ενδείξεις από τις κρατήσεις για τον Αύγουστο με εξαίρεση πολύ συγκεκριμένους προορισμούς, όπου οι πωλήσεις εισιτηρίων θα καλύψουν τις προσφερόμενες θέσεις.

kathimerini.gr