Στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 19 ετών βρέθηκε ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 2020, καθώς ανήλθε στις 113,9 μονάδες από τις 109,5 μονάδες τον Ιανουάριο του 2020. Ρεκόρ κατέγραψε και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Το κρίσιμο ερώτημα, βεβαίως, είναι εάν και πόσο θα διαρκέσει το θετικό κλίμα στην ελληνική οικονομία.

Το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών που διεξάγει την έρευνα οικονομικού κλίματος σπεύδει να προειδοποιήσει, επισημαίνοντας ότι «θα είναι κρίσιμο σε ποιο βαθμό θα επηρεάσουν το οικονομικό κλίμα οι εστίες ισχυρής αβεβαιότητας που προκύπτουν, όπως οι γεωπολιτικές εντάσεις, η προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, η επιδημία κορωνοϊού και οι υποτονικοί και επιβραδυνόμενοι ρυθμοί ανάπτυξης στην ευρωπαϊκή οικονομία και άλλους εμπορικούς εταίρους».

Τον Φεβρουάριο, πάντως, κατεγράφη βελτίωση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία και στις υπηρεσίες, αλλά υποχώρησή τους στις κατασκευές και στο λιανεμπόριο. Ειδικότερα, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία ενισχύθηκε τον Φεβρουάριο, στις 111,3 (από 105,8 τον Ιανουάριο) μονάδες, επίπεδο υψηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (104,1 μονάδες). Το συγκεκριμένο επίπεδο είναι το μέγιστο από τον Ιούνιο του 2007.

Μεγάλη άνοδο κατέγραψε, επίσης, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις υπηρεσίες, καθώς διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο στις 112,1 (από 103,1 τον Ιανουάριο) μονάδες, επίπεδο πολύ υψηλότερο και από την αντίστοιχη περυσινή επίδοση (86,4 μονάδες τον Φεβρουάριο του 2019).

Ηπια υποχώρηση κατεγράφη στον δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανεμπόριο, ο οποίος διαμορφώθηκε στις 118,5 μονάδες (από 119,4 μονάδες τον Ιανουάριο). Τον Φεβρουάριο του 2019, πάντως, ήταν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, στις 103,7 μονάδες.

Εντονότερη υποχώρηση παρατηρήθηκε στον δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές. Συγκεκριμένα, διαμορφώθηκε στις 84,9 μονάδες (από 87 τον Ιανουάριο). Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Φεβρουάριο του 2019 βρισκόταν μόλις στις 48,9 μονάδες.

Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανήλθε αισθητά τον Φεβρουάριο και διαμορφώθηκε στις -4,8 μονάδες (από -10 μονάδες), πολύ υψηλότερα από ό,τι πριν από ένα έτος (-33,3 μονάδες). Σημειώνεται ότι το αρνητικό πρόσημο σημαίνει ότι οι απαισιόδοξες απαντήσεις εξακολουθούν να υπερτερούν των αισιόδοξων. Η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης αποδίδεται από το ΙΟΒΕ κυρίως στην έμπρακτη βελτίωση των αποτιμήσεων για την ελληνική οικονομία διεθνώς την πρόσφατη περίοδο, από τις αγορές κεφαλαίου και εξειδικευμένους οργανισμούς που ενίσχυσε και εγχωρίως την εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία. 

kathimerini.gr