Αντίστοιχο ποσοστό στην ελληνική αγορά συναντάται το 2012 (17,8%), την περίοδο δηλαδή της οικονομικής κρίσης, ενώ ρεκόρ για τη χώρα μας αποτελεί το 19% που καταγράφηκε το 2014.
Μέσα στο 2022, όταν ξέσπασε η ενεργειακή κρίση και οι ανατιμήσεις άρχισαν να πιέζουν τα νοικοκυριά, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας άρχισε να εμφανίζει ανοδικές τάσεις, αντίθετα με την πτωτική πορεία των προηγούμενων ετών.
Οι καταναλωτές βλέποντας τις τιμές να τραβούν την ανηφόρα αναζητούσαν οικονομικότερες λύσεις για τις αγορές τους στο σούπερ μάρκετ και στρέφονταν προς τα private label προϊόντα, εκείνα δηλαδή τα οποία παράγουν οι εταιρείες για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και συνήθως φέρουν το εμπορικό τους σήμα. Αξίζει να σημειωθεί επίσης πως σε σημαντικό ποσοστό τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι εκείνα που γεμίζουν τις λίστες του «καλαθιού του νοικοκυριού», μέτρο που εφαρμόζεται από τον Νοέμβριο του 2022.
Το 2022 «έκλεισε» τελικά με το μερίδιο των PL στις πωλήσεις να διαμορφώνεται στο 16,3%, έναντι 14,8% του 2021.
Η ανοδική τάση συνεχίστηκε και τον πρώτο μήνα του 2023 καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI καταγράφηκε ανάπτυξη της τάξεως του 21,3% και την εταιρεία μετρήσεων μάλιστα να παρατηρεί πως η ανάπτυξη των PL είναι σχεδόν 5 φορές υψηλότερη από εκείνη των επώνυμων προϊόντων.
Το 2022 ανάμεσα στις κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που εμφάνισαν αξιοσημείωτη αύξηση μεριδίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ξεχώρισαν το συσκευασμένο κοτόπουλο με άνοδο 9,5%, (από 7,8% σε 17,4%), τα όσπρια από με 6,1%, (από 37% σε 43,1%) και το κατεψυγμένο κρέας με 5,8%, (από 28,8% σε 33,8%).
Το ελαιόλαδο ιδιωτικής ετικέτας κατέγραψε αύξηση στις πωλήσεις 5,1% (από 13,9% σε 19,1%) και τα προϊόντα ακράτειας 4,4%. Αύξηση 3,6% εμφάνισε η κρέμα γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας από 23,8% σε 27,4%, όπως και τα έτοιμα γεύματα από 49,8% σε 53,4%.
Ανάμεσα στις 20 κατηγορίες ξεχωρίζει επίσης το χαρτί υγείας το οποίο ήδη το 2021 είχε υψηλό ποσοστό στο 67,9% και το αύξησε ακόμη περισσότερο το 2022 στο 70,5%.
Σύμφωνα με την IRI, «δεδομένου ότι μιλάμε για πωλήσεις σε αξία, ακόμα και η αύξηση 2 μονάδων σε μερίδιο είναι ιδιαίτερα σημαντική, όταν το PL στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πολύ φθηνότερο από το επώνυμο».
Πηγή