Στις 56,9 μονάδες ανήλθε τον Μάρτιο  ο εποχικά προσαρμοσμένος δείκτης υπευθύνων προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα. Η τιμή αυτή ήταν πάνω από τις 55,7 μονάδες του Φεβρουαρίου και αυτό υποδεικνύει την ταχύτερη βελτίωση της υγείας του τομέα από τον Φεβρουάριο του 2022.  Ο ρυθμός ανάπτυξης επιταχύνθηκε για έκτο συνεχή μήνα και ήταν αισθητά πάνω από την τάση που επικρατεί στην έρευνα.

Πού οφείλεται η άνοδος της τιμής του κύριου δείκτη

Στην άνοδο της τιμής του κύριου δείκτη συνέβαλε η εντονότερη αύξηση των νέων παραγγελιών που έλαβαν οι Έλληνες κατασκευαστές, σύμφωνα με την έρευνας της S&P Global. Η αύξηση των νέων πωλήσεων ήταν η εντονότερη που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2021, καθώς οι εταιρείες απέδωσαν την άνοδο στη μεγαλύτερη ζήτηση από πελάτες του εσωτερικού και του εξωτερικού. Στην πραγματικότητα, η αύξηση των νέων παραγγελιών εξαγωγών επιταχύνθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί σε διάστημα μεγαλύτερο των δύο ετών. Ως εκ τούτου, οι παραγωγοί αγαθών αύξησαν τους όγκους παραγωγής, καθώς τα επίπεδα παραγωγής αυξήθηκαν με τον εντονότερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2021. Παράλληλα με τη συνεχιζόμενη και ισχυρή άνοδο των νέων εργασιών, οι εταιρείες συνέδεσαν την αύξηση της παραγωγής με επενδύσεις σε αποτελεσματικότερες παραγωγικές διαδικασίες.

Κατ’ αναλογία με την εντονότερη αύξηση των νέων παραγγελιών, οι Έλληνες κατασκευαστές αύξησαν τον αριθμό προσωπικού με ταχύτερο ρυθμό. Η αύξηση της απασχόλησης επιταχύνθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2022, καθώς οι εταιρείες ανέφεραν μεγαλύτερο αριθμό εργαζομένων πλήρους και μερικής απασχόλησης.

Η αυξημένη παραγωγική ικανότητα επέτρεψε στις εταιρείες να συνεχίσουν να διεκπεραιώνουν εγκαίρως τον όγκο ανεκτέλεστων παραγγελιών, καθώς οι αδιεκπεραίωτες εργασίες μειώθηκαν με σταθερό ρυθμό. Παρ’ όλα αυτά, η απότομη αύξηση των νέων παραγγελιών επιβράδυνε τον ρυθμό μείωσης, καθώς οι εργασίες σε εκκρεμότητα μειώθηκαν με τον ασθενέστερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Αύγουστο.

Η διαταραχή στην αλυσίδα εφοδιασμού εξακολουθούσε να αποτελεί πρόβλημα για τους Έλληνες κατασκευαστές, καθώς οι χρόνοι παράδοσης των εισροών επιμηκύνθηκαν και πάλι σημαντικά τον Μάρτιο. Η απόδοση των προμηθευτών μειώθηκε σε ιστορικά απότομο βαθμό, λόγω της παράκαμψης των θαλάσσιων δρομολογίων για την αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ.

Κατά συνέπεια, οι τιμές των εισαγόμενων υλικών αυξήθηκαν με ταχύτερο ρυθμό. Η συνολική επιβάρυνση κόστους αυξήθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2023, καθώς οι προμηθευτές αύξησαν το κόστος των πρώτων υλών και των μεταφορών.

Οι τιμές χρέωσης αυξήθηκαν για έβδομο συνεχή μήνα τον Μάρτιο, καθώς ο ρυθμός αύξησης ήταν ιστορικά υψηλότερος. Παρότι οι εταιρείες εξακολούθησαν να μετακυλίουν το υψηλότερο κόστος στους πελάτες, ο ρυθμός αύξησης των τιμών πώλησης εξασθένησε από τον Φεβρουάριο.

Κατ’ αναλογία με τις αυξημένες απαιτήσεις παραγωγής και λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις καθυστερήσεις στη ναυτιλία, οι Έλληνες κατασκευαστές αύξησαν τις αγορές εισροών με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2021. Οι εταιρείες επεδίωξαν επίσης να αναπληρώσουν τα αποθέματα λόγω των ελλείψεων των υλικών. Τα αποθέματα εισροών και ετοίμων προϊόντων υποχώρησαν περαιτέρω, με τον βραδύτερο ωστόσο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2022 και τον Δεκέμβριο του 2023, αντίστοιχα.


enikonomia.gr