Εντός του μήνα αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος. Ήδη στήνονται τα εργοτάξια και εντός του Μαρτίου αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Της Ελένης Μπότα
Πρόσφατα το τμήμα Πάτρα – Πύργος του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος” εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020”. Η Πράξη αφορά στην κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος, μήκους 74,8 χλμ, που ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Το νέο τμήμα αυτοκινητοδρόμου, στα πρώτα 13,0 χλμ θα κατασκευαστεί με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΕΟ), ενώ στα υπόλοιπα 61,8χλμ θα κατασκευασθεί σε νέα χάραξη.
Η δημόσια δαπάνη ανέρχεται σε 252,1 εκατ. ευρώ.
Ο νέος άξονας μήκους 74,5 χλμ, θα έχει ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα, 8 ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες και 64 διαβάσεις. Θα διαθέτει Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης με Μονάδα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και αστυνομικό σταθμό.
Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 40 μήνες.
Ποιοι θα κατασκευάσουν τον δρόμο
Χωρίς τη συμμετοχή των ξένων εταίρων (Vinci και HOCHTIEF) αλλά με τις ελληνικές εταιρίες που συμμετέχουν στην Ολυμπία Οδό, θα κατασκευαστεί το Πάτρα – Πύργος. Στο έργο συμμετέχουν μετά και την αποχώρηση από το κατασκευαστικό αντικείμενο των δύο ξένων Ομίλων, η AΚΤΩΡ με 36%, η ABAΞ με 36% και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 28%.
Το ιστορικό
Στις 4 Απριλίου 2014 το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα εξαιρείται από το Έργο μέσω Υπουργικής Απόφασης. Τα ημιτελή έργα που εκτελέστηκαν από την Κατασκευαστική Κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού έως τον Ιούνιο του 2011 καταγράφηκαν και μεταβιβάστηκαν στην ευθύνη του κράτους.
Τον Σεπτέμβριο του 2014 η εταιρία Παραχώρησης και η Κατασκευαστική ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ ολοκλήρωσαν τις μελέτες του τμήματος Πάτρα-Πύργου και τα παρέδωσαν στο Δημόσιο για δημόσιο διαγωνισμό.
Το 2015 το κράτος κατάτμησε το τμήμα Πάτρα Πύργος σε 8 εργολαβίες και προχώρησε σε δημόσιο διαγωνισμό.
Το 2018 μετά από μακρά διαδικασία, το κράτος υπέγραψε 3 (από τις 8) συμβάσεις. Από τότε η πρόοδος ήταν πολύ αργή (λιγότερο από 1%)
Το 2ο εξάμηνο του 2019, η νέα κυβέρνηση αποφάσισε να επανεξετάσει την επανένταξη του τμήματος Πάτρα- Πύργος στο έργο Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.
Τον Ιανουάριο του 2020 υπογράφηκε το Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Κράτους και της Ολυμπίας Οδού, στο οποίο συμφωνούνταν βασικοί όροι και προϋποθέσεις.
Τον Μάρτιο του 2020 το κράτος ακύρωσε τις 8 δημόσιες συμβάσεις. Όσον αφορά τις αποζημιώσεις που δόθηκαν από το Υπουργείο στους εγκατεστημένους εργολάβους, ανήλθαν στα 8 εκατ. ευρώ.
Τα οφέλη του έργου
H κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος σύμφωνα με τους τοπικούς φορείς θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.
Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό.