«Ακριβό» φαίνεται πως είναι το μέλλον των αεροπορικών ταξιδιών με φόντο τα «πράσινα» καύσιμα που επιβάλλουν οι νέοι κανόνες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με φόντο της απανθρακοποίηση των αερομεταφορών και την αντικατάσταση της κηροζίνης με φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα.
Συγκεκριμένα, η ευρωπαϊκή συμφωνία ReFuelEU Aviation προβλέπει τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών των αερομεταφορών, επιβάλλοντας ένα ελάχιστο ποσοστό «πράσινων» καυσίμων για τα αεροπλάνα που αναχωρούν από την Ευρώπη.
Το κείμενο, το οποίο αποτελεί μια πτυχή του φιλόδοξου ευρωπαϊκού σχεδίου για το κλίμα, προβλέπει πως τα καύσιμα, που είναι διαθέσιμα στα αεροδρόμια της ΕΕ, θα περιλαμβάνουν το 2025 στη σύνθεσή τους τουλάχιστον 2% «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF), στη συνέχεια 6% το 2030 και η αναλογία τους θα αυξάνεται σταδιακά μέχρι το 70% έως το 2050, διευκρινίζεται σε ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Στα «βιώσιμα καύσιμα» περιλαμβάνονται τα συνθετικά καύσιμα, δηλαδή καύσιμα που παράγονται από υδρογόνο και CO2, όπως και το υδρογόνο, τα καύσιμα από καυσαέρια και πλαστικά απορρίμματα ή ακόμη τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από αγροτικά υπολείμματα, φύκια, βιομάζα ή χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.
Επιβαρύνονται οι αεροπορικές
Για την εφαρμογή των νέων κανόνων τα αεροδρόμια θα πρέπει στο μεταξύ να φροντίσουν για την ενημέρωση των υποδομών τους, οι οποίες θα πρέπει να μπορούν να υποστηρίξουν την αποθήκευση και μεταφορά των νέων – συνθετικών – καυσίμων.
Παράλληλα, άλλο κείμενο του ευρωπαϊκού σχεδίου για το κλίμα, το οποίο επικυρώθηκε από τους 27 της Ευρώπης, προβλέπει την υποχρέωση των αεροπορικών να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των πτήσεων τους μέσα στην Ευρώπη, με τη σταδιακή κατάργηση από το 2024 των δωρεάν ποσοστώσεων που απολάμβαναν μέχρι τώρα, αλλά και με ένα μηχανισμό κινήτρων για να χρησιμοποιούν βιώσιμα καύσιμα.
Σύμφωνα με το CNBC, η συμφωνία αυτή αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς την εφαρμογή της δέσμης νομοθετικών μέτρων προσαρμογής στον στόχο του 55 % της Επιτροπής και θα συμβάλει στην επίτευξη των φιλοδοξιών της ΕΕ για το κλίμα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ωστόσο την ίδια ώρα επιβαρύνει τα κόστη αεροπορικών και αεροδρομίων, κόστη που αναμένεται να μετακυλήσουν στον τελικό καταναλωτή, τον επιβάτη.
Ποιος θα πληρώσει τη διαφορά
Η ανάπτυξη πιο βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων είναι το κλειδί για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας – αλλά οι πελάτες θα καταλήξουν να πληρώσουν τον λογαριασμό στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, σύμφωνα με τον Willie Walsh, γενικό διευθυντή της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA).
Παράλληλα, η IATA εκτιμά ότι ο «λογαριασμός» για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες αερομεταφορές θα ξεπεράσει το 1 τρισ. δολάρια.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο οργανισμός Sustainable Aviation, ο οποίος εκπροσωπεί τη βιομηχανία αερομεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, επισημαίνει ότι το κόστος της απαλλαγής των αεροπορικών ταξιδιών από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι πιθανό να αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων και να οδηγήσει σε μείωση της ζήτηση.
Υπάρχει λύση;
Χωρίς να υπάρχει πραγματικά «φως στο τούνελ» της ακρίβειας στα αεροπορικά ταξίδια, στο Ηνωμένο Βασίλειο ορισμένες οργανώσεις προτείνουν το έξτρα κόστος να επιβαρύνει μόνο τους… πλούσιους, οι οποίοι φαίνεται πως είναι εκείνοι που ταξιδεύουν περισσότερο.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο ΗΒ δείχνει πως το 10% των ανθρώπων με τις υψηλότερες αποδοχές «χρησιμοποιεί» πολύ περισσότερη ενέργεια σε αεροπορικές πτήσεις, σε σχέση με την ενέργεια που καταναλώνεται λόγω ταξιδίων που πραγματοποιεί συνολικά το 20% των χαμηλότερων οικονομικών κοινωνικών στρωμάτων.
Με αυτό το σκεπτικό, ορισμένοι «συζητούν» το σενάριο να επιβληθεί μια ειδική «εισφορά» σε όσους πραγματοποιούν συχνότερα αεροπορικά ταξίδια.
Πηγή