Στο πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την τραγωδία των Τεμπών καταγράφονται:
– Σωρεία λαθών και παραλείψεων,
– Αστοχίες,
– Βασικές τεχνικές ελλείψεις,
– Τραγικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβάσεων,
– Κακή οργάνωση όλων των εμπλεκομένων,
– Ελλιπής εκπαίδευση.
51 ημέρες μετά τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία με 57 νεκρούς και 85 τραυματίες, τα αίτια είναι πολλά και οι ευθύνες βαριές.
Τι έφταιξε για την τραγωδία
Στο πόρισμα επισημαίνεται ότι το σύστημα διεξαγωγής της κυκλοφορίας με τηλεδιοίκηση και ηλεκτρική σηματοδότηση έχει την ασφαλιστική δικλείδα ότι δεν μπορούν να χαραχθούν αυτόματα μη συμβατά μεταξύ τους δρομολόγια.
Αν επομένως μεταξύ Λάρισας – Ν. Πόρων είχε αποκατασταθεί και η φωτεινή σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, η χάραξη δρομολογίου του IC 62 θα γινόταν από τον κεντρικό χειριστή και θα διαβιβαζόταν για εκτέλεση στον σταθμάρχη Λάρισας.
Το πόρισμα λέει:
– Δε λειτουργούσε η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα στην γραμμή ανόδου,
– Υπήρξε ελλιπής ραδιοεπικοινωνία μεταξύ σταθμάρχη Λάρισας και μηχανοδηγού IC 62 καθώς δεν προέκυψε οποιαδήποτε επικοινωνία τους πριν ξεκινήσει το IC 62 στη γραμμή καθόδου,
– Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν προέβη σε αυτόματη χάραξη, αλλά σε χειροκίνητη διευθέτηση των αλλαγών για την κίνηση του IC 62 μεταξύ Λάρισας – Ν. Πόρων,
– Την ημέρα της επίσκεψης των Εμπειρογνωμόνων στο σταθμό της Λάρισας και επισκόπησης του πίνακα τηλεχειρισμού αλλαγών στις 20 Μαρτίου, διαπιστώθηκε ότι δεν ήταν δυνατή η παρακολούθηση της πορείας του συρμού στο τμήμα ΕΑ2 μήκους 1200 μέτρων.
Ελλιπής εκπαίδευση
Το πόρισμα αναφέρεται και σε ζητήματα που αφορούν στην εκπαίδευση των σταθμαρχών αλλά και για τις ώρες που διδάχτηκε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας.
Πιθανολογείται ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο διαχειριστής ΟΣΕ υπήρξε ελλιπής και ανεπαρκής.
«Ακόμα και το πόρισμα που «παρήγγειλε» η κυβέρνηση για το δυστύχημα των Τεμπών την εκθέτει πολλαπλά. Αναδεικνύει τις ευθύνες των Μητσοτάκη και Καραμανλή και ξεσκεπάζει την επιχείρηση συγκάλυψης», δήλωσε ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς.
Το υπουργείο Μεταφορών επισημαίνει ότι προχωρά άμεσα στην πρόσληψη 140 ατόμων και επαναφέρει στην υπηρεσία 160 φύλακες ισόπεδων διαβάσεων, ενώ οι σήραγγες έχουν ελεγχθεί και έχουν γίνει οι αναγκαίες παρεμβάσεις φωτισμού και πυροπροστασίας/ πυρανίχνευσης.
«Το πόρισμα δείχνει τη δομική κατάρρευση που λέγαμε και εμείς»
Ο Κώστας Γενηδούνιας, πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, μίλησε στην «Κοινωνία ώρα MEGA» για το αποτέλεσμα του πορίσματος.
«Το πόρισμα δείχνει τη δομική κατάρρευση που λέγαμε και εμείς. Υπάρχουν σαφής αναφορές για το ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, υπάρχει ακριβής καταγραφή του τι έβλεπε ο πίνακες χειρισμού, που δεν ήταν 15χλμ αλλά 1700 μ. Υπάρχει καταγραφή πως δεν ΄λειτουργούσε ούτε ο πίνακας χειρισμού, υπήρχε η χειροκίνητη τροχιά. Μπορούσε να γίνει αυτόματη χάραξη προς Θεσσαλονίκη. Η εμπειρία μας εμάς είναι πως μετά τα 5 χλμ δεν ακούει η Λάρισα τα τρένα, χάνεται η επικοινωνία. Στο 62 με 69 χλμ δεν υπάρχουν επικοινωνίες. Κάναμε εμείς δραστικές παρεμβάσεις τον τελευταίο μήνα με αποτέλεσμα αλλά χρειαζόμαστε έναν αναμεταδότη, και ψάχνουμε ανταλλακτικά εδώ και ένα μήνα. Έχει μπει ένας εργαζόμενος συνάδελφος που εάν χρειαστεί κατεβαίνει και πηγαίνει 3 χλμ με τα πόδια για να ειδοποιήσει αν υπάρχει βλάβη».
Πηγή