«Δεν κατάλαβα, δε θυμάμαι»
Δεν κατάλαβα, δε θυμάμαι, δε συνειδητοποίησα, δεν αντιλήφθηκα. Μέσα σε τέσσερις φράσεις ο εκτροχιασμός της κανονικότητας που επικράτησε στο σταθμαρχείο της Λάρισας το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου. Επί 7,5 ώρες, ο κρατούμενος πλέον σταθμάρχης Λάρισας, προσπάθησε να εξηγήσει στην ανακρίτρια τι συνέβη εκείνα τα 12 λεπτά που τα δύο τρένα είχαν μπει σε τροχιά θανάτου.
«Κούμπωσε & ξεκούμπωσε το κλειδί»
Καταιγισμός ερωτήσεων, διεξοδική αναζήτηση των συμβάντων. Μια ολόκληρη εβδομάδα μετά, ο σταθμάρχης δεν μπορεί, όπως λέει ακόμη, να συνειδητοποιήσει τι έγινε. Μόνο εικασίες μπορεί να κάνει.
«Δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω πως έχει γίνει το συμβάν. Δε θυμάμαι τι έγινε. Εγώ είχα δει στον πίνακα ότι όταν γύρισα τα κλειδιά, αφού μπήκε το 2597, οι λυχνίες ήταν λευκές σταθερά. Αυτό που μπορώ να εικάσω είναι ότι το κλειδί κούμπωσε στιγμιαία και στη συνέχεια ξεκούμπωσε και γύρισα στην παρακαμπτήριο δίχως όμως να αλλάξουν οι λυχνίες στον πίνακα».
Ο 59χρονος στην απολογία του ανέφερε πως ξέχασε να πει στον μηχανοδηγό του Intercity σε ποια γραμμή βρίσκεται, την στιγμή μάλιστα που είχε τη δυνατότητα να το κάνει με δύο διαφορετικούς τρόπους.
«Ο ένας τρόπος ήταν με το ραδιοτηλέφωνο, δηλαδή όταν του έδωσα το τηλεγράφημα 47 να αναφέρω ταυτόχρονα ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Ο άλλος τρόπος ήταν να του δώσω το υπόδειγμα 1001 που θα έγραφα: ‘κυκλοφορείτε σε διπλή γραμμή ανόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων’».
Ο 59χρονος ωστόσο δεν ειδοποίησε τον μηχανοδηγό ούτε με το ραδιοτηλέφωνο, ούτε με το υπόδειγμα 1001 το οποίο δεν έφτασε ποτέ στα χέρια του. Ο λόγος; Είχε πολλή δουλειά, όπως είπε στην απολογία του. Ήταν ένας άπειρος σταθμάρχης στην πιο κρίσιμη ώρα της βάρδιας.
Ερώτηση: Γιατί δεν προβήκατε σε καμιά εξ αυτών των ενεργειών;
Απάντηση: Λόγω του φόρτου εργασίας εκείνη την ώρα δεν πρόλαβα να κόψω το 1001 και ξέχασα να του το διαβιβάσω και με το ραδιοτηλέφωνο. Η αμαξοστοιχία, αναχώρησε στις 23:04 προς Νέους Πόρους. Ο μηχανοδηγός μου είπε εντάξει και πρέπει να επανέλαβε το τηλεγράφημα 47. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι το άκουσα. Όμως δεν μου έδωσε δικό του νούμερο τηλεγραφήματος ως όφειλε.
«Δεν φταίω μόνο εγώ»
Ο 59χρονος σταθμάρχης μάλιστα επέρριψε ευθύνες στον νεκρό μηχανοδηγό του τρένου.
«Εγώ του είπα ότι περνάει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και συνεχίζει μέχρι και φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων. Έπρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία».
Υποστήριξε μάλιστα πως θεωρεί σίγουρο ότι ο μηχανοδηγός είχε αντιληφθεί ότι κινείται στην γραμμή καθόδου, στην ίδια γραμμή δηλαδή με την εμπορική αμαξοστοιχία.
«Ο μηχανοδηγός σίγουρα είχε αντιληφθεί ότι κινείται στην γραμμή καθόδου. Έπρεπε να με φωνάξει και να με ρωτήσει γιατί κινείται εκεί κι αν θα συνεχίσει ή όχι. Απ’ την στιγμή που δεν του ανέφερα ότι κινείται μέσω διαγωνίου στην κάθοδο, έπρεπε να σταματήσει και να φωνάξει γιατί το κλειδί είναι ανάποδα. Δεν πρόλαβα να ενημερώσω τον προϊστάμενο μου τον κύριο… ή την επιθεώρηση ότι οι κύριοι Π. και Χ. είχαν αποχωρήσει στις 22:15 ο πρώτος και 22:05 με 22:10 ο δεύτερος αντιστοίχως λόγω του φόρτου εργασίας».
Ο σταθμάρχης επεσήμανε στην ανακρίτρια ότι την προηγουμένη μέρα τα κλειδιά δεν κλείδωναν και ειδοποίησε τον κλειδούχο να το κάνει χειροκίνητα. Ρωτήθηκε μάλιστα εάν ο πίνακας ελέγχου κατά τη διάρκεια αναχώρησης της αμαξοστοιχίας ή έστω και μετά, έδειξε βλάβη.
Απάντηση: Δεν αντιλήφθηκα κάτι τέτοιο. Αν έδειξε κάτι τέτοιο, ήμουν απασχολημένος και δεν το πρόσεξα.
Ερώτηση: Διαπιστώσατε κάποια βλάβη στον πίνακα ελέγχου που να αφορά στο κλειδί 118;
Απάντηση: Όχι δεν διαπίστωσα καμιά βλάβη. Την στιγμή που ενημερώθηκα από την πυροσβεστική για την σύγκρουση των τρένων, κάλεσα και τις δύο αμαξοστοιχίες και δεν μου αποκρίθηκε καμιά, ενημέρωσα δε την σταθμάρχη Νέων Πόρων για να καλέσει κι αυτή αλλά δεν υπήρχε καμιά απόκριση και εκεί κατάλαβα τι είχε συμβεί.
Επί 33 ολόκληρα χρόνια ο 59χρονος σταθμάρχης εργάζεται στον ΟΣΕ.
Η πορεία του σταθμάρχη
Ξεκίνησε ως εργάτης στο τρενάκι του Πηλίου (1989-1990), μετά ως αχθοφόρος, φορτωτής, ζυγιστής και επιστάτης στη Λάρισα (1990-2011).
Το 2011 πήρε μετάταξη για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση της Λάρισας(2011-2022), για να επιστρέψει στον ΟΣΕ μέσω κινητικότητας και να γίνει σταθμάρχης (6/7/2022).
Αυτή είναι η πορεία ανόδου του σταθμάρχη. Μια πορεία που διακόπηκε βίαια, όσο βίαια διακόπηκε και η πορεία ανόδου της επιβατικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη. Λάθη επί λαθών ενός άπειρου ανθρώπου που ήρθαν να προστεθούν στην αμέλεια άλλων και στις διαχρονικές εγκληματικές παραλείψεις.
Πηγή